Ervaringen met Audyssey EQ/XT32 en Audyssey App

Gestart door dmeerpa, juni 11, 2009, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dmeerpa

Graag had ik jullie meningen en ervaringen gehoord in verband met de Audyssey EQ die aanwezig is in de laatste reeksen van Surround receivers.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Stadium III

Ik heb het hier een paar keer geprobeerd

Verschillende plekken geprobeerd en allemaal gaven ze me niet het gewenste resultaat

Ik ben ervoor om de ingebouwde EQ uit te zetten
Met een db meter de volume's te regelen
Afstand zelf opmeten en ingeven

Verder subwoofers worden meestal te zacht ingeregeld en dat vindt ik ook niet goed

Zal zeker leuk werken als je zelf niet de spullen hebt om het zelf af te regelen
Ik ben ervoor dat het beter kan dan met de audyssey,als marantz er ook meer tijd insteekt

Het mooiste zou zijn  als er een bass regeling kwam dat tot de 20 hz kan regelen zodat je je laag goed kunt aanpakken
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Geen vertrouwen in het systeem om dat ik niet de goeie waarden (afstanden /DB`s) op mijn scherm kreeg
dus maar handmatig alles ingevuld met duimstok en DBmeter :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

dmeerpa

#5
Zelf heb ik het gebruikt om alles in te stellen, nadien heb ik alles verbeterd met een db meter en rolmeter. Maar wat ik bedoel is dat je nadien wel of niet de equilizer (flat, front, audysey) activeerd ? Want die gaat ook per speaker bepaalde frequenties versterken of verzwakken. Ik heb inmiddels de laatste firmware erop en toch is het laag niet zo best. Ik heb dat al verhoogd maar haal niet hetzelfde eruit als zonder de audysey eq.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Djanssen

Dag allemaal,
Ben hier nieuw, maar zal toch  misschien wat "domme" vragen in de groep gooien. Die afstand waarover jullie spreken in de set-up van de receiver, is deze van luidspreker naar receiver of luisterplaats naar de luidsprekers (dat laatste?) Is de lengte van de bekabeling dan ook niet belangrijk? En kan men na de automatische calibratie zomaar verschillende parameters via het manuele set-up menu veranderen zonder de audyssee MultEQ teniet te doen, die bekomen is door de auto-setup?

Alvast bedankt

Daniel

Stadium III

Je meet van luisterplek tot luidspreker

Verder kun je wel aanpassingen maken in de setup
Deze zullen wel een verandering brengen aan de setup die je al gedaan hebt

Welkom verder op het forum
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Djanssen

Beste,

U hebt gelijk. Heb deze vraag ook geformuleerd op de www.marantz.com en vandaag onderstaand antwoord gekregen:
"De instellingen zoals, speaker grootte en crossoverfrequentie, zijn veranderbaar na Audyssey auto EQ, zonder dat ze een effect hebben op de meetresultaten. Sowieso kun je handmatig alles overschrijven (afstand, dB) maar dan kloppen de meetresultaten niet meer aangezien ze allemaal op elkaar zijn aangepast tijdens de auto setup.
Met vriendelijke groet,
Richard van der Avoird
Product Manager Benelux & Export
D&M Europe B.V."

Dit maar even ter bevestiging. Is eigenlijk best handig dat de EQ instellingen niet veranderen als je speaker sizes en Xover verandert.

Vriendelijke groeten


Stadium III

Het deel dat gemeten wordt met de EQ is mid / hoog deel

Het laag gaat tot een 63 hz fdat gemeten wordt end aar zul je niet extreem veel aan merken als je small of large gaat

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Djanssen

Beste,

Wordt er bij zo'n audyssee EQ set-up (autoamatisch) eigenlijk wel rekening gehouden met frequenties? Om de afstand en volumecorrecties te berekenen hoeft ie toch maar een 'toon' van eender welke frequentie niet? Of hoe kan zo'n auto-setup nu het frequentiebereik van de aangesloten speakers berekenen? Als ik het namelijk goed begrijp kan je met de SR5003 op 6 verschillende luisterplaatsen via je microfoon de set-up uitvoeren. Telkens een toon uit de luidsprekers, maar toch niet alle frequenties?
Wederom bedankt

Daniel

Stadium III

Je kunt idd op verschillende plekken metingen uitvoeren

Ik weet niet als je wel eens een meting gehoord hebt maar hij geeft een toon voor het volume en de afstand en naar mijn weten ook 6 tonen waarmee hij zijn frequentie's mee gaat meten op de 6 punten die je kunt instellen ( kan ook meer of minder zijn doe dit ff uit mijn hoofd )

Dus hij meet alles en stelt het in
Het nadeel wat ik ervan vindt is dat de EQ die erin zit alles vlak wil hebben voor een recht frequentie verloop

Nu is het soms dat je speakers uitzoekt die naar je smaak zijn en met de EQ verpest kunnen worden dus het geluid wordt geforceerd

Als je EQ wilt toepassen zou ik dat in het laag gaan doen
Ik denk dat je er dan meer uithaalt maar tja dan moet je ook een goeie losse EQ hebben

Waaruit bestaat heel je installatie
Speakers subwoofer bekebeling ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

dmeerpa

Hij doet wel degelijk frequenties, je kan dit ergens in de setup van de EQ terug vinden. Je kan dan voor elke speaker een Equilizer opvragen, je merkt dan dat hij voor bepaalde frequentie gebieden iets vermeerderd of verminderd heeft.

De auto setup stelt mijn crossover zelfs in op 60Hz... Ik wijzig dit steeds naar 80Hz. De speakers staan momenteel allemaal op Large.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Djanssen

Als je de Xover op 80Hz zet, heeft 't dan nog zin de speakersize op 'small' te zetten, daar ie zich toch als klein zal gedragen, niet? Mijn toekomstige HT zal uit 'n Marantz (uiteraard) SR5003 bestaan, samen met een 5.1 set van Canton, nl Movie 150QX (45Hz - 25kHz, subwoofer 34Hz - 200Hz, 120W voor alle speakers). Had gelezen dat Cantons vrij goed zijn en passen bij de versterker.

Stadium III

Ik zou met de setup alles op small zetten en de crossover op 80 hz

Hiermee ff stoeien je zou nog kunnen zakken naar 60 hz maar dan krijgt de rest wel wat meer voor hun kiezen

Suc 6
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4