De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marantz 81

heb weer een verbetering aangebracht aan men set  :-)

heb de basspoort aan de voorzijde van de Q Unit (hoog mid + tweeter unit ) dicht gedaan met bijgeleverd foam en nu klinkt het nog strakker en midden tonen komen meer naar voren toe  hello

sinds ik bij marantz ben geweest heb ik ook weer een hoop geleerd met name de opname kwaliteit van cd,s nu hoor ik ook veel beter het verschil ertussen als eerst

binnekort wil ik nog een betere interlink tussen CD speler en men Versterker hangen ,weet alleen nog niet welke  :roll:

groeten Arjan

bramdg

Citaat van: Marantz 81 op juni 17, 2009, 21:53:44
heb de basspoort aan de voorzijde van de Q Unit (hoog mid + tweeter unit ) dicht gedaan met bijgeleverd foam en nu klinkt het nog strakker en midden tonen komen meer naar voren toe  hello

Heb toen ik jaren geleden men speakers kocht er ook zo foam stukjes erbij gekregen ...een tijdje bijgehouden omdat ik begot niet wist voorwat ze dienden  violent1..... op het moment dat ik ze dan wegsmeet kort nadien las ik ergens voorwat het eigenlijk was :-)....

Misschienb binnenkort er ook eens nieuwe zelf snijden   :-D ....en ook eens proberen met baspoort te dichten om men lage tonen wat toe te knijpen

thx voor de tip


PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

gerard

Ik heb ook één van m'n baspoorten gedempt, bovenste, achter.
Materiaal van visaton werkt bij mij beter dan de standaard schuimpjes. (beter pulsgedrag)

Matje op maat knippen, losjes oprollen (let op! niet te strak oprollen, dan wordt het te "dicht") en in de baspoort duwen.

Daarvoor gebruik ik >>>dit<<<

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

gerard

Citaat van: Marantz 81 op juni 17, 2009, 21:53:44
binnekort wil ik nog een betere interlink tussen CD speler en men Versterker hangen ,weet alleen nog niet welke  :roll:

Zelf maken :wink:

Met coaxkabel RG 58 :     http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2161.0.html
Goede ervaringen, ook andere forumleden  :yes:
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

bramdg

Citaat van: gerard op juni 17, 2009, 22:53:46
Ik heb ook één van m'n baspoorten gedempt, bovenste, achter.
Materiaal van visaton werkt bij mij beter dan de standaard schuimpjes. (beter pulsgedrag)

Matje op maat knippen, losjes oprollen (let op! niet te strak oprollen, dan wordt het te "dicht") en in de baspoort duwen.

Daarvoor gebruik ik >>>dit<<<



Thx voor de Info .... voorlopig eens proberen met gewoon mousse en hier in belgie proberen te vinden dat materiaal
PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Totofan

Citaat van: gerard op juni 17, 2009, 22:53:46
Ik heb ook één van m'n baspoorten gedempt, bovenste, achter.
Materiaal van visaton werkt bij mij beter dan de standaard schuimpjes. (beter pulsgedrag)

Matje op maat knippen, losjes oprollen (let op! niet te strak oprollen, dan wordt het te "dicht") en in de baspoort duwen.

Daarvoor gebruik ik >>>dit<<<



Ik denk er ook over om een baspoort op te vullen, bij mij zitten er ook twee een boven en een beneden.
Wat voor een effect heeft het dan? ik blijf een leek in dit soort dingen :?
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

Citaat van: Totofan op juni 18, 2009, 18:42:43
Ik denk er ook over om een baspoort op te vullen, bij mij zitten er ook twee een boven en een beneden.
Wat voor een effect heeft het dan? ik blijf een leek in dit soort dingen :?

We zitten mooi z'n topic te vullen zo :roll:

Voorbeeldje: Test van mijn luidspreker, in het 3e grafiekje staan de frequentie curves van de basspeakers en van de 2 baspoorten, allemaal een ander kleurtje.
Zo kan je zien welk bereik elk onderdeel doet. Doe je schuim oid in een baspoort dan demp je de geluidsdruk van dat gedeelte. Je weet niet hoeveel dB's, dat moet je dan evt meten met een meetmicrofoon en bijbehorende app.
Ik heb de achterste poort (= "paars") gedempt. Deze zit achter de tweeter/basmid speaker, in het bovenste compartiment.
Test: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/306monitor/index3.html
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

#37
weet je ook waar je die RG58 micrifoon kabel kan kopen in de buurt van rotterdam ? is het proberen wel waard heb het topic even doorgelezen gisteren  :-)


de onderste midwoofer is de basspoort nog van open ,daar zit de basspoort aan de achterzijde , de poort en klankkast zijn ook 2/3 keer zo groot als van de bovenste midwoofer

mijn ervaring is dat een gesloten/prop in poort behuizing strakker klinkt ,maar minder volle bass

een gepoorte behuizing heeft ook een hoger rendement maar gaat sneller rommelig klinken

ontwerp van de basspoort komt heel kritisch diameter en lengte van de basspoort  evenals de klankkast zelf materiaal soort/dikte en eventuele versterkingen erin

gesloten behuizing zou ook muzikaler moeten klinken ,wat ik erover gelezen heb maar ben het er zelf niet helemaal mee eens is ook helemaal afhankelijk van de ruimte type woofers klankkast enzv


Totofan

Inderdaad we vullen de topic mooi zo.
Ik denk dat ik het gewoon een keer moet gaan proberen om een baspoort te dichten.
Aan de andere kant is het wel zo, dat die baspoorten er niet voor niets in zitten.
En dat de ontwerpers er natuurlijk goed hebben over nagedacht, waar die baspoorten moeten zitten.
Ik ben wel tevreden hoor met  hoe het klinkt, maar ja soms denk je, misschien kan ik er meer uithalen.
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

gerard

Citaat van: Marantz 81 op juni 19, 2009, 17:24:44
weet je ook waar je die RG58 micrifoon kabel kan kopen in de buurt van rotterdam ? is het proberen wel waard heb het topic even doorgelezen gisteren  :-)
RG58 is een 50 ohm coax kabel, gebruik bij de antenne's van zend app. verkrijgbaar bij een elektronica zaak.
Citeermijn ervaring is dat een gesloten/prop in poort behuizing strakker klinkt ,maar minder volle bass
Mee eens, maar gaat soms ook ten koste van het "ruimtelijke plaatje" wat ik dan weer een nadeel vind.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marantz 81

zal eens langs gaan bij een electronica zaak ,staan ze je daarlijk aan te kijken van waar heeft die het over  :lol:

hangt er verder geen merk aan vast ?

Marantz 81

zal wel na mijn vakantie zo half augustus voordat ik me met die interlink ga bezighouden  :-) geen tijd voor  :wink: en ga de brugjes die er nu op zitten vervangen voor speaker draad

ben nog steeds erg blij met de installatie zoals die nu is  :yes: kan er echt van genieten  byebye

Marantz 81

#42
ik ben eens aan de gang gegaan om de interne bekabeling te veranderen van men KEF Q5  speakers  :-)

heb de hele speaker uit elkaar gehaald ,oude bekabeling verwijderd ,alles opnieuw erin gemaakt met 2,5 mm koper en alle contacten gesoldeerd  ,bestaand was 1 of 1,5 mm zilver met vrij ruwe aders , nu is de bekabeling vanaf de versterker tot aan de contacten van de drivers helemaal hetzelfde

was best een hoop werk ,maar kan het verschil horen klinkt nu minder scherp in de hoge tonen en lage tonen zijn warmer en iets sneller in het midden gebied , nu nog 1 speaker te gaan alleen was mijn soldeertin op  frusty en ging mijn soldeerbout kapot  violent1 ,dus heb de laatste paar verbindingen bij de drivers met zo,n 100 w pistool moeten doen ,is wel goed gegaan hoor heel wat printjes gesoldeerd  byebye


Marantz 81

ow ja ik had gelijk nog en vraag over de demping in de behuizing wat je hier nog aan zou kunnen verbeteren ??

de laatste 2 foto,s die je ziet is de bovenste foto  Q unit ,tweeter + hoog mid , onderste foto laag mid

tijdje terug ging het ook over het verbetren van de filters ,nou had ik begrepen dat deze die erin zitten niet al te best zijn ,maar welke onderdelen zou ik dan op de print moeten zetten ,type spoelen condensatoren ,weerstanden ?

ingang van print is HP en LP  ,en afgaand  , HP MP , LP


kun je die bijvoorbeeld gewoon bij conrad bestellen ??

zat eerst te denken om volgend jaar andere speakers aan te gaan schaffen maar wil toch eerst proberen of ik deze speakers niet verder kan verbeteren naar mijn wens   :wink:

ze staan nu op spikes ,zou beton tegels eronder ook nog beter zijn ?

groeten Arjan

Marantz 81

kan niemand mij antwoord geven  :roll: betreffende het verbeteren van de speaker behuizing ,bitumen plakken is niet te doen kun je niet bij

en het filter ,hier staan foto,s ervan http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3145.15.html