De set van Rogier1975

Gestart door Rogier1975, oktober 19, 2020, 18:43:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rogier1975

Tja we zijn daar misschien wel erg kritisch in, zeker in combinatie met het niet oneindige budget.

Bij ELAC zou ik dat uitkomen op:
- Debut 5.2 of 6.2: echt nog een ouderwetse speaker, alles met zichtbare schroeven en pluggaten voor de frontjes.

- Debut Reference DBR62 is al beter - helaas niet in geheel wit.


De nieuwste 243, de 243.3 is al beter maar die onderkant vind ik weer nogal plastiekerig ogen:


Dan vind ik die enkele Uni-Q in de KEF zo mooi: rustig en met aandacht voor details (afdekring over schroeven, de lijnen in de woofer, de waveguide):


Maar ook simpel: onbekend (ELAC) maakt onbemind. Tevreden met KEF op Marantz. Als ze dan niet alleen fantastisch klinken (binnen budget, echt duur heb ik niet durven luisteren, bang 't verschil te horen) en er voor ons het mooist uitzien...
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

Frits Denon

En over smaak valt niet te twisten.  :wink:

Veel plezier met de Kef's. :-D
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Rogier1975

En we hebben nieuws!

De KEF eitjes waren in no-time via Marktplaats verkocht. Tja, dat heb ik daar vaker: óf iets is aan de straatstenen niet kwijt te raken, of het is zo weg. De Philips BD-2.1-set op de slaapkamer mocht dus blijven.

Toen even tijdelijk de oude JBL XL-1000 (vrij onbekende lijn van JBL, ooit door Correct gevoerd) die ik nog uit mijn Yamaha-tijd over had aan de SR5009 gehangen, want we willen toch wel muziek natuurlijk. DE KEF Q-serie kon namelijk wel 2+ weken op zich laten wachten.
Deze week ook deze JBL's op MP gezet, want die stonden eerst op zolder nogal nutteloos te zijn. Had ik al eerder geprobeerd voor "TEAB", zonder resultaat. Nu met goede foto's, hops binnen dag verkocht en dag later opgehaald.

Toeval: die dag bleken ook de KEFs al geleverd in Venlo. Dus... die niet meer op laten sturen, want dat zou dan zomaar dinsdag kunnen zijn voor ze bezorgd worden. Maar zelf direct op gaan halen, ook leuk om eens door het "paleis" te struinen in Tegelen daar; toch echt anders dan een typische audio-winkel die ambiance.

Aansluiten
Thuis de KEF Q-serie eerst rustig uitgepakt en één voor één aangesloten, terwijl de familie TV keek met geluid via de TV zelf - oef dat valt dan weer op hoe slecht dat is! De surrounds op de bijgeleverde plakrubbertjes op de kasten achter ons (zo stonden de eitjes daar ook). De center eerst onder maar daarna visueel toch fijner boven de SR5009 (met ruimte er tussen) - hier komt nog een andere kast voor, ik denk aan Norstone Khalm, daar kan de SR5009 in: kast met ventilatie én matglazen frontpaneel waar de IR-signalen gewoon door heen gaan.
De sub weer achter het gele stoeltje, de fronts eerst nog even op de sub en de bijzettafel (met schuimfolie eronder tegen krassen uiteraard).

Even snel handmatig de SR5009 ingesteld: impedantie terug naar 8 Ohm, alles op SMALL, 80Hz cross-over en volumecompensatie op 0 dB. Dat klonk niet eens slecht, wel opvallend zacht. Op stereo, Dolby, direct - ik dacht eerst dat er iets stuk was. Volume op -60dB was normaal "radio op achtergrond volume", nu hoorde ik niet eens iets. Moest de SR5009 tot -40dB open draaien om iets te horen.

Instellen
Ach, Audyssey zal dat wel klaren, toch? Dat ging ik pas doen nadat ik gisteren de fronts netjes aan de originele KEF-beugels en rubbers aan de muur gehangen had, op de plek waar de front-eggs ook hingen. Iedereen de deur uit gestuurd, want Audyssey-testtonen zijn nu niet echt fijn voor mens en dier geloof ik. Kreeg een beetje vreemde settings eruit:
- Front en Surround op Large, cross-over op 40Hz
- Center op small, cross-over op 60Hz
- Kleine volumeverschillen L/R, die ik qua luisterpositie wel kan verklaren. Speakers rond de 0 dB tot -1.0 dB
- Sub stond fysiek op standje 4 van 10, Audyssey maakte daar nog -6.5 dB van. Ik geloof dat die Kube-12b meer dan genoeg power heeft  8-)

Audyssey per input als volgt ingesteld:
- TV-Audio: MultEQ op Reference, DynamicEQ ON, Reference Level op 0 dB, Dynamic Volume op Light
- Audio-bronnen (Tuner en Network): MultEQ op Flat, DynamicEQ ON, Reference Level op 10 dB, Dynamic Volume op Light

Volume!?
Dynamic Volume aan? Tja, anders blijft er echt geen volume over. Had ik met de eitjes al maar ook met deze flink grotere en iets gevoeliger Q-serie. En zelfs met de 4 Ohm / 90dB JBL.

Muziek luisteren als achtergrond is nu met Dynamic Volume weer -60 dB, actief luisteren al snel naar -30 dB. Op Direct (dus zonder Dynamic Volume) moet het voor achtergrondmuziek nog steeds naar -40 dB. Direct zou toch juist luider moeten zijn omdat Audyssey alleen wat "weg schaaft" aan de bron en niets toevoegt?

Film met Dolby Digital gisteren stond op -25 dB nog te zacht, op -20 dB begon het net een beetje iets te worden. Toen ik switchte naar het LPCM-geluidsspoor (Dolby ProLogic II Cinema op receiver) werd het wel stuk luider, maar ja, daar heb je geen Dolby Digital / DTS receiver voor natuurlijk.

Ligt dit aan mij of aan de SR5009 of aan instellingen? Ik kom uit de tijd/budgetten van 2x35W AKAI-receivers met gewoon een ouderwetse 0-10 volumeknop - daar zal wel een ordinaire lineaire potmeter achter gezeten hebben. En dan is volume op 4 al een ongelofelijk hels kabaal. Begrijp dat exponentiële volumeknoppen anders werken, al stond mijn Yamaha RV-X530 (zonder calibratie-mogelijkheid, op Dolby Prologic II Music) altijd rond de -70 dB voor achtergrondmuziek. En -30 dB heb ik daar nooit durven halen, dat was echt niveau  redface

Is -40dB normaal level voor achtergrond op Direct?
En -20dB voor film - is dat niet teveel open draaien?

Kamer is 50 m2, zitgedeelte dat gevuld moet worden veel minder, eerder 25 m2. Verlijmd parket (geen galm), plafond 2.75 m hoog.
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

xander32


jowa

Mooi hoor [emoji1360][emoji1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

NB

#20
Mooie set, maar die front luidspreker op de versterker vind ik niet zo'n goed idee. Optisch ook niet.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Rogier1975

Thx all.

Die center op de SR5009 is dus ook niet blijvend, we kijken nu naar die Norstone Khalm. In zwart denk ik, want 't wit van de kast zal altijd net anders (en dus "vloekend") zijn bij 't wit van de speaker.

En net ontdekt: bij verder open draaien van 't volume lijkt het verschil tussen "Direct" en andere modes veel kleiner te zijn: -30 dB Prologic-II of -30 dB Direct is nagenoeg gelijk. Alsof Dynamic Volume dus niet alleen naar de dynamiek kijkt, maar ook de log-schaal van de volumeregeling wat aanpast (meer lineair maakt)??

Eerste luisterindrukken met muziek nu steeds beter, ook door 't afregelen op 80 Hz.

Typische Marantz-vraag:
- Volgens de handleiding zou de subwoofer op Stereo wél altijd mee moeten doen. En op Direct als ik "LFE + Main" inschakel.
- Dit is zowel in Stereo als op Direct niet het geval. De Q150's moeten dan echt op volume vol aan de bak, je ziet de woofertjes stuiteren. Niet onlogisch met 130mm, al komen ze echt verrassend strak laag! Maar daarom heb ik geen sub natuurlijk. Die mag van mij alleen op Pure uit.
- Zie ik nog een instelling over 't hoofd??
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

Rogier1975

We zijn een paar weken luisterplezier verder.

De KEF Q-series blijken een stuk meer variatie te vertonen op de verschillende instellingen van de SR5009 dan de eitjes deden. Eigenlijk ook logisch: de Q's bestrijken een stuk breder frequentiespectrum, dus aanpassingen daarin zijn ook beter te horen.

Huidige settings:

Muziek actief luisteren (streaming vanaf iMac of iPhone):
- Stereo (met subwoofer, op Direct gaat de sub nog steeds uit, wat de manual ook beweert).
- Live-concerten soms op Dolby ProLogic II Music, dat geeft meer een concertgevoel, maar lijkt toch ook een wel erg "warme deken" over het hoog te leggen.
- Met de eitjes luisterde ik juist bijna alles in DPL II Music - daar was het verschil met stereo vooral wat power, maar niet zo'n duidelijke "deken". En die deken wil ik niet als ik actief luister!
- Audyssey op Reference of Flat, Dynamic EQ aan, Reference volume 10 dB.

Muziek passief luisteren (door de dag heen, tijdens werken aan bureau in kamerhoek, koken, gezamenlijk koffie drinken etcetera)
- Multi Ch Stereo. Een door mij vergeten setting waarbij ook de Surrounds het volledige stereo-signaal meekrijgen. Muzikaal gezien niet het beste stereobeeld, vast. Maar eigenlijk perfect voor achtergrondmuziek omdat de geluidsdruk keurig over de kamer verdeeld wordt. Wie toevallig dichtbij een frontspeaker zit wordt niet onnodig in zijn of haar oor getoeterd.
- Audyssey op Reference, Dynamic EQ aan, Reference volume 10 dB.

TV-Audio/Film
- Wanneer beschikbaar (meeste HD-zenders en Netflix): Dolby Digital, Ziggo Sport is stereo en draai ik op ProLogic II Cinema.
- Film vanaf de NAS stream ik in best beschikbare source: DTS of anders Dolby Digital. Helaas geeft HDMI-ARC geen DTS-HD Master Audio of Dolby TrueHD door - de nieuwere Bluray's heb ik daar wel in kunnen rippen (ongecomprimeerd!).
- Audyssey op Reference, Dynamic EQ aan, Reference volume 0 dB.

Dynamic Volume overal UIT.

Tevens de SR5009 in een nieuw meubel (met koelsleuven in deur- en achterwandconstructie!) van Norstone geplaatst. Past qua design perfect bij de Kube-12b subwoofer - en mooi contrast met de witte Q250c die nu natuurlijk niet meer op de SR5009 hoeft te staan. Witte Norstone kon ook, maar dat is nooit hetzelfde wit als de Q250c en de muur is ook een tikje crème, dus juist voor het contrast gegaan.

En... ook de BD5004 staat er weer (tijdelijk?) naast. Ik kon me er niet bij neerleggen dat een schroefbare unit de boosdoener was. En daar €250 naar de reparateur voor overmaken vond ik ook te gortig. Dus zelf aan de slag gegaan, zie het topic daarover.

Tevreden Marantzer zo!!
SR5009 Receiver
BD5004 Blu-ray

4x KEF Q150 + Q250c + Kube12b = ZONE1 Woonkamer
2x KEF Ci130QS = ZONE2 Keuken
Philips 49PUS7101 TV
Norstone Khalm Zwartglas meubel

Nostra

Ziet er zeer strak uit! Veel plezier ermee en vooral welkom hier!

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk