Deel 3 van mijn Marantz avontuur

Gestart door Silverbug, februari 25, 2020, 00:37:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silverbug

Een jaar of 15 geleden wilde ik graag een leuk audiosysteem op de slaapkamer in mijn ouderlijk huis. Ter vervanging van de stereotoren die ik tot dan toe had. Ik had al de nodige lp's (het was de tijd dat ook goede platen nog voor een euro op de rommelmarkt lagen), dus er moest een platenspeler in de set zitten/kunnen worden aangesloten, verder had ik er eigenlijk nog niet zoveel kaas van gegeten. Op zoek naar een cd-speler vond ik een goedkoop apparaat (denk sony) bij een verkoper die ook een receiver had. Ik zocht eigenlijk een versterker, maar toen ik leerde dat een receiver een versterker is met ingebouwde tuner (duh...) had ik daar ook wel interesse in. Het was een zilverkleurig oud apparaat met mooie knoppen en mooie blauwe verlichting. Voor €60 was ik de trotse eigenaar geworden van een Marantz 2216B! En daar is het begonnen, mijn eerste Marantz.

Ik had de receiver een tijdje in gebruik op mijn kamertje en ik was er best tevreden over. De platenspeler van mijn ouders was denk ik op mijn kamer beland en als speakers gebruikte ik een simpel setje van de rommelmarkt, Philips ofzo. Op marktplaats vond ik in de buurt een verkoper die 'dikke vette' Bose 501 speakers aanbood. Er zat zelfs nog een Akai setje uit de jaren 70 bij van tuner, versterker en cassettedeck. Dus mijn moeder maar weer opgetrommeld als chauffeur en de spullen voor €70 opgehaald. De Bose speakers waren natuurlijk veel te groot voor de ruimte, maar wat was ik er toen blij mee. De Akai set speelde ook best lekker, dus ben ik zelfs nog een periode vreemd gegaan terwijl de Marantz rustig afwachtte tot het verstand terugkeerde. Achteraf was ik helemaal niet zo blij met het B(l)ose geluid, maar toen stond vooral het formaat me tegen. Bose 301 zou waarschijnlijk veel beter tot zijn recht komen. Ik zette de 501's te koop en kreeg reactie van iemand die ze wilde ruilen tegen zuilspeakers van het voor mij onbekende merk Klipsch. Het bleek te gaan om de Synergy F1. Speakers van €400 euro! Ik was zwaar onder de indruk van de mogelijkheid zulke mooie (door mij volledig op het uiterlijk beoordeeld) speakers te kunnen krijgen. De wooferrander van de Boses waren versleten dus moest ik €50 bijleggen uiteindelijk. De Akai set werd rond die periode voor dezelfde €70 (maar nu zonder de 501's) weer verkocht.

In de tussentijd was ik ook wat ouder geworden en trok ik Naar Groningen om daar op kamers te gaan wonen. Met de studenten OV diende zich ook een mooie kans aan om het hele land door te reizen. Omdat de Marantz inmiddels wel mijn hart gestolen had was ik op zoek naar een Marantz platenspeler en ik stuitte op een wel erg mooi Marantz cassettedeck waar ik eigenlijk helemaal geen behoeft aan had. Na een tripje naar station Zoetermeer en een tweede trip naar een ander station (misschien Den Haag?) breide de 'verzameling' zich uit met een model 6100 en een model 5020, wat een beauty's!

Ik gebruikte de Marantz 2216B elke dag en intensief, ook voor het geluid van de tv en de pc. Het cassettedeck stond alleen maar mooi te zijn, ik had en heb niet één cassette. En de platenspeler mocht op gezette tijden aan het werk als ik echt even tijd wilde vrijmaken om naar muziek te luisteren. De platencollectie had zich langzamerhand uitgebreid naar zo'n 300+. Maar het blijft natuurlijk oude apparatuur en het vele gebruik bleef niet zonder gevolgen. Het uitvallen van een paar van die mooie lampjes was nog wel overkomelijk. Maar het zo nu en dan wegvallen van het rechter kanaal was dat natuurlijk niet. Zonder technische kennis of kennissen, zonder enig idee van revisiemogelijkheden en kosten, besloot ik de 2216B een tijdje rust te gunnen. De aansluitmogelijkheden van een moderne receiver wonnen mij voor zich en ik kocht een nieuwe SR5006, een hele investering voor een studentje. Dit zie ik als deel 2 van het Marantz avontuur. Van de SR5006 heb ik een jaar kunnen genieten, voordat deze een probleem ontwikkelde. Dit probleem bleek niet zomaar te verhelpen en de hifi-zaak stelde me voor de keus te wachten op opsturen en reparatie of het omwisselen voor een nieuw model. Dat ging dan om een SR6009. Wederom had ik het idee dat ik een ruilvoorstel kreeg dat te mooi was om waar te zijn, en wederom bleek het wel degelijk waar. De 6009 voldoet tot aan de dag van vandaag uitstekend! De zoektocht naar verbetering bracht ondertussen nog een mooie bi-wire kabelset en een meer moderne platenspeler, een Goldring (Rega kloon). De 6100 kreeg dus ook rust. Voor het ophalen van de Goldring trommelde ik nogmaals mijn moeder op (want geen rijbewijs). In een mooi stukje Friesland in een omgebouwd schoolgebouw woonde de verkoper. Hij was er achter gekomen niet het geduld te hebben voor het draaien van platen en deed de speler weg. Via marktplaats heb je soms bijzondere ontmoetingen en om dit geval had ik direct een ongelooflijke klik met de verkoper. We raakten in gesprek en hij vertelde dat hij nog wel een stapeltje platen had of ik die er niet bij wilde hebben. Uiteraard! Hij moest ze wel even opzoeken en dus eerst maar even thee en muziek luisteren via zijn zelf gebouwde klasse A versterker en speakers van Klipsch. Dat ken ik wel, dacht ik, Klipsch... Dit bleken deels geupgradede Heresy's te zijn, er ging een wereld voor me open. Wat een geluid! Ooit zou ik die ook moeten hebben. Uiteindelijk werden de platen gevonden, een mooie stapel met muziek naar mijn smaak en enkele 180 grams persingen, en ging ik meer dan tevreden weer naar huis. Thuis heb ik de beste man nog gemaild of hij in de toekomst bereid zou zijn een dergelijke versterker ook voor mij te bouwen, dat was hij. Inmiddels vraag ik me af of het ooit nog zover zal komen. Bij de platenspeler bouwde ik later zelf nog een ontkoppel plateau van twee grote badkamertegels, een oude racefietsband (een andere hobby) en wat dubbelzijdig tape. Veel verder zal mij audio-diy vermoedelijk nooit rijken, maar dit was goed gelukt.

Dan een sprongetje in de tijd, de studie was afgerond, het werkende leven begon. Na een periode alleen te hebben gewoond ben ik vanaf afgelopen maand samen gaan wonen met mijn vriendin in een door ons samen gekocht huis. Een nieuw huis met nieuwe mogelijkheden, ook op audio gebied. Dus start binnenkort deel 3 van het avontuur! De plannen zijn gemaakt en belangrijke voorbereidingen (lees: aankopen) zijn al gedaan. Er komt een apart muzieksysteem, los van het geluidssysteem van tv en randapparatuur. Dat moet bestaan uit de 2216B, een nieuwe kwaliteits cd-speler en de Goldring. De 2216B staat inmiddels in Wijchen voor een uitgebreide revisie. De Goldring zal het misschien nog wel een keer head to head gaan opnemen tegen de 6100 om een definitieve keuze te maken. Als cd-speler heb ik een cd6004 op de kop getikt. Ik heb getwijfeld om hier ook iets meer de vintage route te kiezen, maar prijs en wat internetresearch hebben me uiteindelijk daarvan af laten zien, voor nu. Als speakers hierbij heb ik na heel lang rondkijken uiteindelijk een set Heresy III's voor een enigszins redelijke prijs kunnen vinden. Ik ben ontzettend benieuwd hoe deze set gaat uitpakken!!

Daarnaast wordt de SR6009 ook vervangen. Voor het nieuwe huis hebben we ook besloten een nieuwe tv aan te schaffen en het afscheid van de oude 32 inch tv voor een 49 inch variant betekende ook dat er voor de 6009 geen plaats meer was op het tv-meubel. In het tv-meubel past hij ook al niet en dus ging ik op zoek naar een slankere vervanger uit de NR-hoek. Die heb ik inmiddels gevonden in een simpele, maar effectieve en toch ook best fraaie NR1501.

Momenteel zijn er nog een paar losse eindjes:
-De SR6009 mag binnenkort in de verkoop
-Ik zoek nog naar een zwarte Marantz dvd of blu-ray speler om de tv-set mee te completeren.
-Bij de cd-speler kwam nog een mooie SR5023 waarover ik nog twijfel of deze de verkoop in mag of dat ik hier een eenvoudige studeerkamerset omheen bouw
-De 5020 gaat de verkoop in. Het is een prachtig apparaat om te zien, maar ik ga hem gewoon nooit gebruiken. Daarbij komt nog dat deze echt zilverkleurig is terwijl de 2216B uiteindelijk champagne van kleur blijkt te zijn, en dat matcht niet echt. Hij is aanzienlijk in prijs gestegen sinds ik hem kocht, zo zag ik her en der. Maar ik twijfel wel over de juiste stappen. Zo verkopen, en wat is dan een realistische prijs? Of eerst zelf ook in Wijchen laten reviseren en dan in topstaat te koop aanbieden, en wat levert hij dan meer op? Wellicht dat iemand hier me daar ook mee kan helpen.
-Een woodcase voor de 2216B zou ooit nog wel heel gaaf zijn, maar waar tover je die vandaan?
-De 6100 mist het anti skate gewichtje, deze zal er ooit weer bij moeten ook al speelde hij zonder ook altijd zeer goed. Op Ebay heb ik deze gelukkig al wel eens zien staan.
-En tsja, ik weet dat de 2216B een instapmodelletje was destijds, maar wie weet dat ik toch nog wel eens nieuwsgierig wordt naar een zwaarder model. Zou dat het geluid echt nog sterk verbeteren?

Tot zover deze audio auto-biografie als voorstelbericht. Ik hoop dat jullie het de moeite waard vonden om te lezen en ik hoor graag van jullie!

Groet, Jan

SB_Marantz

Dag Jan,

Cassettedecks brengen imo niets meer op hoewel er altijd liefhebbers voor te vinden zijn.
Een zwaardere receiver gaat je geen winst bieden behalve in vermogen en dan moet je het minimaal verdubbelen, liefst nog meer anders heb je nog maar 3 dB SPL winst.
Heb je het extra vermogen nodig?
Wanneer de huidige receiver correct werkt, dwz recht versterkt is deze in orde.
Zie: https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,16960.0.html

Surround receivers zijn niet betrouwbaar en gaan om de haverklap stuk.

Woodcase kun je idd op Ebay kopen maar je hebt dan tevens de schroeven nodig om deze in de receiver te draaien en dus vast te zetten.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

tbanis55

Hoi Jan !

Een woodcase is nog wel te vinden op EBay.
Maar zelf maken kan ook en is niet eens zo moeilijk.
Het leuke is dan dat je zelf kan kiezen hoe je hem wil hebben :
Palisander-, noten-, eiken- fineer, of gewoon gespoten in zwarte pianolak (*)

(*)  je kan daarmee eens langs een autospuiter gaan en als hij een leuke kleur gaat gebruiken of de case even mee mag....

Zelf heb ik voor mijn 2218 een woodcase gemaakt met notenfineer.  Natuurlijk met metalen ventilatierooster.
Ziet er best goed uit.

Good luck !

Gr.

Ton

NB

Leuk verhaal. :yes:
Veel geluk & succes met je nieuwe woning.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Welkom Jan, heel veel lees- en postplezier hier 👍🏻

Frits Denon

Dag Jan. Mooi, herkenbaar verhaal. Zo begon dat bij mij in de 70-er jaren.

En jouw set staat en blijft in Grunn?

Groet Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Silverbug

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik denk niet dat ik een hele actieve gebruiker zal worden van het forum, maar meer zo nu en dan eens rondkijk. Vandaar ook mijn wat late reactie, maar hierbij dan toch mijn reactie op de vragen.

Qua vermogen, ik denk niet dat ik echt meer vermogen nodig heb, maar ik had het idee dat de hoger genummerde receivers wellicht naast meer vermogen ook op andere vlakken van betere kwaliteit zouden zijn, ook qua geluid. Maar op basis van de reactie van SB is dat dus niet echt de moeite.

Qua woodcase sta ik best open voor zelfbouw, heb me daar nog nooit echt in verdiept. Ik zal via de zoekfunctie eens kijken of ik hier iets kan vinden van maten en/of instructies. De tip over de autospuiter hou ik zeker in mijn achterhoofd daarvoor! De set komt te staan op een donker houten meubel op een licht houten vloer, dus hoewel ik houtfineer waarschijnlijk mooier vind, ben ik bang dat nog meer hout met de rest gaat vloeken. Mmhm keuzes...

De set is met mij inmiddels via een tussenstop in Drenthe afgedaald naar Overijssel, dus blijft niet in Grunn ;)

Silverbug

Oh en nog een toevoeging, qua nieuwigheidjes:

De SR5023 mag inderdaad blijven voor de studeer/thuiswerk kamer en daarvoor heb ik inmiddels via marktplaats een setje B&W DM1600 gekocht. Benieuwd wat dat gaat doen, maar gezien de naam B&W en het feit dat veel mensen daar erg tevreden over zijn leek het me leuk dit eens uit te proberen. En met de prijs van €35 kon ik me daar geen buil aan vallen... Iemand ervaringen met deze of vergelijkbare speakers?

En ik heb besloten me zelf te gaan toeleggen op het maken van kabels, voor de studeerkamer-set, voor de tv-set en als test ook voor de muziek-set. Ik heb veel gelezen over de discussie van 'high-end'-kabels vs simpele eigengemaakte kabels dat ik dit zelf wel eens wil testen. Ik gebruik nu (vind ik zelf) best wel fraaie bi-wire kabels van Harmonic Tech die ik in een opwelling een keer aan mezelf gegund heb. Ook gekocht via marktplaats, voor een best behoorlijk bedrag. Nu heb ik online 2x4mm OFC kabel gekocht en een stapeltje van de wellicht bekende 'Nakamichi' banaanstekkers. Voor de jumpers in de tv-set moet ik nog achter matchende spades aan.

In de muziek-set wil ik ze echt bi-wire (of shotgun, ik kwam er niet helemaal uit wat wat is) aansluiten via de A en B speakeruitgangen van de 2216b. Ik ben van plan dan ook een testsessie te doen om eens te kijken naar het verschil tussen de Harmic Tech kabels, mijn zelfbouw in deze compositie, zelfbouw met zelfbouw jumpers of zelfbouw met de standaard jumpers. Leuk om mijn gehoor eens te testen en/of de 'bullshit' uit mijn systeem te krijgen.

Iemand nog tips/suggesties/ideeën daarbij?

Ondertussen is de revisie van de 2216b bijna afgerond... spannend! Waarschijnlijk de 14e ophalen.


NB

Vermoedelijk zitten speakers a en b binnen in door verbonden.

Linkje gevonden...
https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/bi-amping-en-bi-wiring/
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.