Wat is het belangrijkste component in de set?

Gestart door SB_Marantz, januari 25, 2009, 12:46:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl_Fuchs

Tuurlijk is de muziek het belangrijkste, maar ik ben ook apparatengeil. Ik kan best genieten van muziek via Heos, maar niet van muziek die slecht opgenomen is. Tenminste niet op mijn main set: die is daar een beetje kritisch in. Dus ik ben zowel audio- als muziekliefhebber.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Cornelis1921

Citaat van: Vinyl_Fuchs op mei 06, 2019, 14:19:31
Tuurlijk is de muziek het belangrijkste, maar ik ben ook apparatengeil. Ik kan best genieten van muziek via Heos, maar niet van muziek die slecht opgenomen is. Tenminste niet op mijn main set: die is daar een beetje kritisch in. Dus ik ben zowel audio- als muziekliefhebber.
Dan ben jij als 'apparatengeile beslist niet alleen hier op dit forum, velen met jou Roy, ook ik vind audioapparatuur nog steeds prachtig en boeiend , en dat niet alleen om ze te horen... ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

renes59

#47
Citaat van: pameijer op mei 06, 2019, 10:56:35
Ben ik dan de enige die de muziek zelf het belangrijkste vindt? Ik luister liever naar Queen op een JBL boomboomspeaker dan naar Corrie Konings op een tophifiset.
Er zijn er meer, ik ook. Zonder muziek heb je helemaal geen set nodig. Het is al benoemd maar diegene ( oren) die er naar luisteren moet is de belangrijkste en daar zitten grote verschillen in.
Als je puur naar het spul kijkt dan zijn de luidsprekers het belangrijkste, daar komt het uit. Ervaar ik elke keer als er mensen komen luisteren, als ik dan wissel van luidspreker komen de verschillen naar boven.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

De vraag is wat het belangrijkste component in een set is;
de set staat voor mij in dienst van de muziek, maar de muziek zie ik niet als onderdeel van een set.


Citaat van: pameijer op mei 06, 2019, 10:56:35
Ben ik dan de enige die de muziek zelf het belangrijkste vindt? Ik luister liever naar Queen op een JBL boomboomspeaker dan naar Corrie Konings op een tophifiset.

NB

Bij mij een cd speler. Welke boeit me niet zo heel erg.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Rob46

Citaat van: xander32 op mei 06, 2019, 15:19:46
De vraag is wat het belangrijkste component in een set is;
de set staat voor mij in dienst van de muziek, maar de muziek zie ik niet als onderdeel van een set.

Saaie set heb je dan als muziek geen onderdeel is van jouw set [emoji854] Wel lekker rustig en zelfs stil. Dat is ook een kwaliteit van een set[emoji6]

Marvin


xander32

Ik zie dat toch anders, de set is het middel om de muziek weer te geven. Zoals een auto een middel is om mijn van a naar b te vervoeren, maar 'vervoer' zie ik niet als onderdeel van een auto.

Citaat van: Rob46 op mei 06, 2019, 19:44:59
Saaie set heb je dan als muziek geen onderdeel is van jouw set [emoji854] Wel lekker rustig en zelfs stil. Dat is ook een kwaliteit van een set[emoji6]

RHK

Een pannenset, alleen het eten koken zie ik niet als onderdeel van de pannenset.  :evil:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Rob46

#54
 :gp: Onderdeel of middel maakt nogal wat uit. Enfin, een bron is een belangrijke component in de keten. Zonder een bron, geen muziek.......?

Rob46

Citaat van: Vinyl_Fuchs op mei 06, 2019, 14:19:31
Tuurlijk is de muziek het belangrijkste, maar ik ben ook apparatengeil. Ik kan best genieten van muziek via Heos, maar niet van muziek die slecht opgenomen is. Tenminste niet op mijn main set: die is daar een beetje kritisch in. Dus ik ben zowel audio- als muziekliefhebber.

Dat is mooi beschreven :yes: Ik herken het  puke gevoel als je naar een slechte (of minder goede) opname aan het luisteren bent. En omdat we allemaal een meer dan goede set hebben staan, valt dat waarschijnlijk ook sneller op. Hoewel ik vaker zonder 'technisch' te luisteren naar de muziek luister, kan ik het niet laten om een minder goede opname z.s.m. te skippen  violent1

renes59

Ik heb behoorlijk wat blues en jazz uit de 50er en 60er jaren staan. Dat is hoorbaar, vaak mono, dat draai ik best wel vaak en heb daar geen probleem mee. Zitten ook goede opnames tussen. Ik heb mijn spul voor de muziek, krijg kippenvel van de muziek niet van de apparaten of het geluid op zich.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: renes59 op mei 07, 2019, 16:32:05
Ik heb behoorlijk wat blues en jazz uit de 50er en 60er jaren staan. Dat is hoorbaar, vaak mono, dat draai ik best wel vaak en heb daar geen probleem mee. Zitten ook goede opnames tussen. Ik heb mijn spul voor de muziek, krijg kippenvel van de muziek niet van de apparaten of het geluid op zich.
Daar kan ik je volkomen gelijk in geven: ik krijg ook enkel kippevel van muziek en niet van de apparatuur, maar kan wel genieten als ik mijn apparatuur in werking zie. Zowel qua techniek, maar ook in de zin van "proud of ownership".
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

NB

Citaat van: renes59 op mei 07, 2019, 16:32:05
Ik heb behoorlijk wat blues en jazz uit de 50er en 60er jaren staan. Dat is hoorbaar, vaak mono, dat draai ik best wel vaak en heb daar geen probleem mee. Zitten ook goede opnames tussen. Ik heb mijn spul voor de muziek, krijg kippenvel van de muziek niet van de apparaten of het geluid op zich.

Mij valt op dat de geremasterde oude mono jazz cd 's vaak veel beter klinken dan veel 60/70 pop/rock/blues.
Maar bij mij gaat het ook om de muziek.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

renes59

#59
Citaat van: Nb op mei 07, 2019, 18:53:03
Mij valt op dat de geremasterde oude mono jazz cd 's vaak veel beter klinken dan veel 60/70 pop/rock/blues.
Maar bij mij gaat het ook om de muziek.
Dat ben ik met jou eens. Pop en blues uit de 70er jaren klinkt soms erg slecht, plat. Wat dat betreft vind ik 60er jaren beter klinken.
Voorbeeld, Carole King: Tapestry klinkt niet goed maar die muziek maakt alles meer dan goed.

https://youtu.be/eAR_Ff5A8Rk
Eigenlijk is de muziek het belangrijkste van de set, zonder muziek geen emotie en kippenvel.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.