Wat is het belangrijkste component in de set?

Gestart door SB_Marantz, januari 25, 2009, 12:46:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Ik zeg zonder enige twijfel de luidsprekers.
Mits deze niet het impedantie verloop van de Kappa 9 hebben en het rendement voldoende is kun je met zo goed als elke versterker perfect uit de voeten zonder afbreuk aan de geluidskwaliteit te doen.

Verder vroeg ik in het voorgaande draadje uitleg van Hifigek op deze vragen:


Citaat van: HiFi gek op januari 24, 2009, 18:57:02de kwaliteit van de opname is doorslaggevend .


Mee eens.


Citeer
En de kwaliteit van de gebruikte bron is tevens ook van groot belang , dat geld tevens ook voor de komplete setup .

Wat bedoel je precies met ''kwaliteit?''

Citeer
Bij een hoogwaardige bron vallen helaas de slechte opnamens ook direct door de mand , maar hoogwaardige opnamens zijn dan weer juist zeer te genieten .

Je bedoeld de luidsprekers neem ik aan?

Citeer
En niet te vergeten , wat in de bron verloren gaat aan signaal verlies kan nooit meer weergegeven worden verder in de keten .
Wat verloren is blijft verloren dus , de opzet is het signaal vanaf de bron zonder enig verlies te transporteren naar de boxen ( wat helaas niet mogelijk zal zijn ) .

Het valt wel mee met die verliezen.
We praten namelijk over spanning en stroom.
Waar zitten die verliezen in volgens jou en waar ontstaan die?


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citeer
Wat denk je van de elektronica en de kabels , een extreem voorbeeld is : neem een komplete set van 300 euro en vergelijk dit qua geluid met een set van een paar ton , het eindresultaat lijkt mij geen uitleg te behoeven .



Zo bedoel ik het niet.
Het gaat alleen over luidsprekers.

Je kunt geen Yokohama speakers van een paar tientjes vergelijken met een speaker 10.000 Euro.

In het andere geval durf ik te stellen dat bv een Marantz 1060 net zo goed klinkt als een versterker die het 10 voudige gekost heeft.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Volgens mij is er geen één belangrijkste component in een set. Het gaat om een keten, en die is net zo sterk als de zwakste schakel.
Zelf ben ik van mening, gebaseerd op mijn ervaring, dat teveel mensen teveel geld in luidsprekers steken waardoor deze nooit optimaal tot hun recht komen. Op cd-spelers wordt helemaal vaak bespaard, wat ten onrechte is. Vooral DA converters kunnen qua geluidspresentatie een hoop uitmaken (ruimtelijkheid, detaillering en zelfs klankkleur).

Vergelijk het met een auto. De motor is het belangrijkst voor presteren zegt iedereen, maar als je een Ferrari motor in een Dacia hangt, zal de auto zeker sneller zijn, maar nooit goed presteren. De remmen, overbrenging, onderstel etc staan dan niet in verhouding.

Voorbeeld:
Mijn vader had een prima philips componenten set, met daarop Jamo Concert speakers. Ik ben nooit weg van het geluid geweest, terwijl het toch echt wel een prima philips set was die de speakers zeker goed aan zou moeten kunnen.
Toen ik echter uit nood tijdelijk de Jamo's op mijn PM95 aansloot, ging er een wereld open. Toen er een betere cd-speler (cd6000 ose) bijkwam, ging het geluid er wederom weer op vooruit.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Ieder zijn of haar mening natuurlijk maar de vergelijking met een auto met bijbehorende motor gaat in dit geval mank.

Vermogen speelt geen enkele rol ten aanzien van de geluidskwaliteit op zich.
Ja met meer vermogen kun je meer geluidsdruk genereren maar dat is het dan ook.

Een DAC converteerd alleen.
De vraag die rijst is dan; verklaar waar die klankkleur verschillen / ruimtelijke afbeelding en detailleings verschillen vandaan komen?

M.a.w. wat doet een TDA-1540 of 41 beter dan een 1547 of andere DAC's?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maurice

Citaat van: SB_Marantz op januari 25, 2009, 13:14:26
Ieder zijn of haar mening natuurlijk maar de vergelijking met een auto met bijbehorende motor gaat in dit geval mank.
Het gaat om de paralellen die je kunt trekken, en je kunt een Ferrari als luidspreker inzetten, maar als je een Dacia of Audi als rest van de keten hebt, zul je nooit de volle potentie van de luidspreker kunnen benutten.

Citeer
Vermogen speelt geen enkele rol ten aanzien van de geluidskwaliteit op zich.
Ja met meer vermogen kun je meer geluidsdruk genereren maar dat is het dan ook.
Mee eens, vermogen wordt door veel mensen overschat. Ik heb zeer goede versterkers gehoord van een paar watt en veel slechte van meer dan het 100 voudige.

Citeer
Een DAC converteerd alleen.
De vraag die rijst is dan; verklaar waar die klankkleur verschillen / ruimtelijke afbeelding en detailleings verschillen vandaan komen?

M.a.w. wat doet een TDA-1540 of 41 beter dan een 1547 of andere DAC's?
Goede vraag, geen idee, maar ik hoor in een aantal gevallen wel degelijk verschil. 1 en 0 wordt omgezet in een analoog signaal van stroompjes en spanninkjes.
Maar waarom zitten er klankmatig en kwalitatief gezien zo'n groot verschil in voorversterkers? Deze koppelen alleen maar een bron aan een eindversterker met tussenkomst van een volume regelaar.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

#5
Wat betreft je antwoordt m.b.t. het vermogen ben ik het met je eens.
Met het gegeven antwoordt daarboven echter niet, of ik begrijp je niet helemaal?!

Het volle potentieel van een luidspreker bepaald de luidspreker in feite zelf.
Kijk maar eens hoe en waarmee luidsprekers ontworpen worden.
Ook de uiteindelijke test kwa lineariteit / afstraalgedrag etc wordt gedaan CQ gegenereerd met ......?
Een geluidskaart? toongenerator?

Om even terug te komen op de versterker:

Het enige wat telt is de afwijking uitgedrukt in db's van het frequentieverloop.

Goede versterkers doen dit binnen 0,5 db.
Je hebt er zelfs tussen die dit binnen 0,2 db doen.

Kijk eens naar het gedrag van een luidspreker en de bijbehorende afwijking?
Dit wordt altijd gespecificeerd op + en - 3 db is het niet?
En dan heb ik het nog niet eens over de vervormingscijfers van een luidspreker!
Verder zijn de gebruikte materialen van groot belang.
Vergelijk eens een conus van aluminium met eentje van geperst papier of een softdome met een metal dome.
Al deze factoren maken een groot verschil in weergave en dan blijken de versterker en CD speler ineens van ondergeschikt belang!!

Ik heb hier nog een mooie test van liggen, zal er later eens een foto van maken en plaatsen.

Dus in feite is de luidspreker alweer de beperkende factor.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Bearke65

#6
Citaat van: SB_Marantz op januari 25, 2009, 13:35:15
Wat betreft je antwoordt m.b.t. het vermogen ben ik het met je eens.
Met het gegeven antwoordt daarboven echter niet, of ik begrijp je niet helemaal?!

Het volle potentieel van een luidspreker bepaald de luidspreker in feite zelf.
Kijk maar eens hoe en waarmee luidsprekers ontworpen worden.
Ook de uiteindelijke test kwa lineariteit / afstraalgedrag etc wordt gedaan CQ gegenereerd met ......?
Een geluidskaart? toongenerator?

Om even terug te komen op de versterker:

Het enige wat telt is de afwijking uitgedrukt in db's van het frequentieverloop.

Goede versterkers doen dit binnen 0,5 db.
Je hebt er zelfs tussen die dit binnen 0,2 db doen.

Kijk eens naar het gedrag van een luidspreker en de bijbehorende afwijking?
Dit wordt altijd gespecificeerd op + en - 3 db is het niet?
En dan heb ik het nog niet eens over de vervormingscijfers van een luidspreker!
Verder zijn de gebruikte materialen van groot belang.
Vergelijk eens een conus van aluminium met eentje van geperst papier of een softdome met een metal dome.
Al deze factoren maken een groot verschil in weergave en dan blijken de versterker en CD speler ineens van ondergeschikt belang!!

Ik heb hier nog een mooie test van liggen, zal er later eens een foto van maken en plaatsen.

Dus in feite is de luidspreker alweer de beperkende factor.


Je uitleg over cijfers is inderdaad fantastisch. Als we over muziekweergave hebben spreken we echter vooral ook over oren. Ja inderdaad de luidsprekers zijn bijzonder belangrijk maar het blijft garbage in garbage out.
Gun je eigen oren eens de kans om je luidsperkers van jou eens aan te sturen met verschillende versterkers cq bronnen en probeer het eens uit.

Waarschijnlijk heb je een behoorlijke technische kennis. Hoe geluidsapparatuur "meet" vind ik echter veel minder relevant. Als actief muzikant vertrouw ik vooral op mijn oren. Probeer dus zelf eens wat te experimenteren en vooral te luisteren. Ik hoop dat je dan zelf ervaart dat een Marantz 1060 toch echt heel anders klinkt dan een PM14KI en dat je luidsprekers zoveel mooier kunnen klinken met een topklasse versterker / bron dan als je ze aanstuurt met een basic versterkertje en een Yoko CD spelertje.

Dus in plaats met cijfertjes en grafiekjes en technische beweringen aan te komen kun je jezelf eens een groot plezier doen door te gaan luisteren en vergelijken. Als dat is gebeurd pakken we de discussie verder op.

have fun

AJ
Marantz CD-14 Tentlabs mod
Densen B-200 vv/ 2 x B-300 ev
Avalon Avatar
Netkbl: 5 x Siltech Signature Ruby Hill
Interlinks:
Siltech Forbes Lake
1 x Siltech SQ-110 Mk II SATT
1 x Siltech SQ-110 Mk I
Ls kabel: MIT 750 S3
PS Audio Quintet

HiFi gek

SB Marantz

OP jouw vragen ingaan heeft naar mijn idee geen zin , jij hebt een flink afwijkende mening over geluidsweergave .
Wij zouden dan denk ik in een oneindige discussie belanden , en daar heb ik geen zin in  ,   I'M SORRY .

Begrijp mij goed , ik respecteer jouw mening en jij hopelijk ook die van mij .
Mijn denkwijze over geluidsweergave staat lijnrecht tegenover die van jou , daarom heeft verder discuseren tussen ons geen zin over dit item .

En , even goede vrienden nog hè SB Marantz  :-D


Groeten  EDWIN  B

SB_Marantz

#8
@ AJ:

Ik heb een PM-14 hier gehad en van voor tot achter aangepakt en uiteraard beluisterd.
Geen of een uitermate klein verschil te horen in vergelijk met andere versterkers mits deze technisch in orde zijn.

De reden dat ik dit topic geopend heb is dat iedereen grote verschillen denkt te horen maar het niet kan onderbouwen.

Met fantasie ''verhalen'' hou ik me niet bezig.
Je bent uiteraard welkom eens langs te komen met een kabeltje of een versterker. :-D :wink:
Verder wordt er blijkbaar gedacht dat ik me alleen bezig hou met metingen verrichten?
Ik ben een groot muziek liefhebber!

Ik voeg graag het woord bij de daad!




@ Edwin,

Altijd even goede vrienden hoor.
We hoeven het niet met elkaar eens te zijn en als je niet met steekhoudende argumenten kunt of wilt komen vind ik dat prima.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MadVillain

Citaat van: Maurice op januari 25, 2009, 13:07:23
Volgens mij is er geen één belangrijkste component in een set. Het gaat om een keten, en die is net zo sterk als de zwakste schakel.
Zelf ben ik van mening, gebaseerd op mijn ervaring, dat teveel mensen teveel geld in luidsprekers steken waardoor deze nooit optimaal tot hun recht komen. Op cd-spelers wordt helemaal vaak bespaard, wat ten onrechte is. Vooral DA converters kunnen qua geluidspresentatie een hoop uitmaken (ruimtelijkheid, detaillering en zelfs klankkleur).

Vergelijk het met een auto. De motor is het belangrijkst voor presteren zegt iedereen, maar als je een Ferrari motor in een Dacia hangt, zal de auto zeker sneller zijn, maar nooit goed presteren. De remmen, overbrenging, onderstel etc staan dan niet in verhouding.

Voorbeeld:
Mijn vader had een prima philips componenten set, met daarop Jamo Concert speakers. Ik ben nooit weg van het geluid geweest, terwijl het toch echt wel een prima philips set was die de speakers zeker goed aan zou moeten kunnen.
Toen ik echter uit nood tijdelijk de Jamo's op mijn PM95 aansloot, ging er een wereld open. Toen er een betere cd-speler (cd6000 ose) bijkwam, ging het geluid er wederom weer op vooruit.


Niks meer aan toe te voegen. Beter kan ik het niet verwoorden.

Zelfs gisteren nog het verschil tussen 2 versterkers ondervonden. Nooit gedacht dat een voorversterker van zoveel invloed kon zijn op het geluid.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ll0ll

Ik heb jaren lang een pm80mkII gehad, mooi warm en rijk geluid, mooie warme bass. Ik heb vervolgens een pm17mkII gekocht, die heeft een mechanischer (minder warm) klinkende bass, maar gaf meer detail dan de pm80mkII. Het is inderdaad de keten. :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

MadVillain

ff mezelf quoten:  :-P

"Het laag van de pm16 klinkt niet zo boemerig als de pm17. Meer detaillering, de pm16 klinkt alsof hij alles met gemak afspeelt en met een soort van "rust". Alles klinkt transparanter en alle instrumenten zijn nu echt goed van elkaar te onderscheiden.

Daar voeg ik nog aan toe:

NOG meer ruimtelijkheid. Stereobeeld klinkt breder.


Het zijn misschien van die hifiboekjes termen/omschrijvingen maar ik ervaar het werkelijk zo. Zelfs een goede vriend van me ervaarde hetzelfde. En hij heeft echt totaal niks met hifi. Een 128kb/s mp3tje is hij al tevreden mee.

SB_Marantz

Dan is de PM-17 wel een erg slechte versterker terwijl hij kwa ontwerp niet eens zoveel anders is dan de 16. :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MadVillain

Dat zal ik zeker van je aannemen. Gelukkig heb ik de versterker niet blind gekocht en eerst vooraf beluisterd.