Info verzoek mbt nieuw aan te schaffen sr 4001 / sr 5600 en 5.1 vs 7.1

Gestart door Menno, december 28, 2006, 16:53:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Hallo mede audioliefhebbers, HLP

1. Ik ben de markt aan 't verkennen bij mijn besluit mijn NAD T751 AV receiver in te ruilen. Na twijfel (beetje maar)over een enkele Denon receiver heb ik toch mijn zinnen gezet op de sr4001 (model 2006; 550,- euro) van Marantz. De sr5600 (model 2005; 500,- euro) wordt ook goed gewaardeerd maar, hoewel 10 watt zwaarder (sr4001=80 watt), een ouder model met enkele opties minder zoals: geen HDMi (voor eventueel toekomstig HD gebruik); geen programmeerbare afstandsbediening.
Als voordeel dus wel 10 watt zwaarder; scherper geprijsd omdat het een ouder model is.

Wie kan me helpen een keus te maken c.q. advies geven? Van de sr4001 heb ik nog geen recenties gezien.
Kun/wil je me ook een oordeel geven over de verhouding qua kwaliteit tussen NAD, Denon en Marantz? Op dit forum zal altijd Marantz voorkeur hebben lijkt mij  :?

2.  Mijn NAD T751 is een 5.1 AV receiver; Marantz is 7.1
Kun je "gewoon" 5 speakers op een 7.1 receiver aanluiten of zijn de extra 2 speakers noodzakelijk aan te sluiten? Kleine kamer nl.

O ja, speakers welke ik gebruik:
Front: Tannoy Sensys DC2
Center: Mission
Rear Mission m32
Sub: AE 150 w
Wanneer nodig tbv 7.1 koop ik Mission m30 bij die ik achter plaats en m32's dan op (extra) voorkanalen.

Alvast bedankt voor je reactie  :-)

Jan

Hallo Menno,

Volgens mij bedoel je SR4001 van Marantz i.p.v. SR4100. Ik heb geen ervaring met HomeCinema systemen, maar misschien heb je wat aan de testen van onderstaande site. Het is wel duitstalig, maar ze geven veel detail foto's weer van de apparatuur.
http://www.areadvd.de/hardware/index/hardware.shtml

Jan

Maurice

Ik heb onlangs van een verkoper gehoord dat de hele marantz range opgewaardeerd is. Dat wil zeggen, de oude 5000 serie is nu gelijk aan de 4000 serie, en voor de 4000 serie is de 3000 in de plaats gekomen. De 9000 wordt niet meer gebruikt.

Hierdoor zouden qua kwaliteit de beide receivers gelijk moeten zijn.

De m32 zullen niet kritisch zijn qua vermogen, de tannoys ken ik niet, maar zijn volgens mij ook zelden stroomhongerig.

Gezien de voordelen en nadelen, zou ik gewoon de 4001 nemen met hdmi en met programmeerbare a.b..

Verschillen tussen marantz, denon en NAD.

Ik ga uit van de marantz, aangezien ik die als referentie ken.

Denon: warmer mid, ietwat bombastischer laag (tot op het rommelige toe). Icm met engelse speakers vaak te warm.

NAD: kunstof kast, voelt en ziet ietwat cheapy eruit. Verder eigenlijk weinig commentaar, al kwam het middengebied wat teruggetrokken over tov marantz.

Dit zijn mijn ervaringen, dus ik hoop dat anderen die ook plaatsen. Gezien de set zou ik voor marantz gaan, maar dat is mijn smaak en hoeft niet de jouwe te zijn.

Wat vindt jij van je huidige combinatie? Wat wil je klankmatig verbeteren? Aan de hand daarvan kunnen wij wat beter adviseren.

En v.w.b. de 7.1, je kunt gewoon 5.1 aansluiten, dus maak je daar maar niet druk over.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Menno

Citaat van: Jan op december 28, 2006, 17:22:03
Volgens mij bedoel je SR4001 van Marantz i.p.v. SR4100. http://www.areadvd.de/hardware/index/hardware.shtml
Jan

Bedankt voor je RE Jan. Bedoelde idd sr4001(aangepast). Op jou vermeldde link geen 4001 info gevonden (nog). Maar wel interessante site.

Groet,
Menno.

Menno

Citaat van: Maurice op december 28, 2006, 17:57:31
de tannoys ken ik niet, maar zijn volgens mij ook zelden stroomhongerig.

Gezien de voordelen en nadelen, zou ik gewoon de 4001 nemen met hdmi en met programmeerbare a.b..

Verschillen tussen marantz, denon en NAD.


Bedankt voor deze zeer nuttige info! Bevestigt ook mijn voornemen.
Ken je de beroemde Tannoy's met supertweeters niet? Bekijk ze 'es- ben benieuwd naar je oordeel. Ik vind ze super (in die prijsklasse) behoudens soms overdadige bas. Aanbevolen vermogen 40-175 watt dus dat past mooi bij 80 Marantz watts per kanaal m.i.

Tannoy's (in combi met NAD tenminste) mid en hoog subliem (iets meer zoals dan wellicht bij Marantz mag wel); laag met name met basrijke muziek soms wat teveel van het goeie. Hierdoor zou Denon waarschijnlijk ook geen verbetering zijn maar juist Marantz maakt wel weer een goede kans hierop!

Je stelt dat je probleemloos 5.1 aansluiten kunt. Dat stel je dan ook zo in op de receiver denk? Anders zou je de signalen van de ongebruikte 2 kanalen missen!

Mijn huidige combi beviel best wel goed behoudens soms wat overdadige bas. Het uiterlijk van NAD waardeer ik ook zeer; heel eigen en tijdloos; simpel en functioneel. Geen onnodige poespas. Oogt ook heel robuust vind ik; net als bij de Marantz sr4001 (vind ik tenminste).

M'n NAD is echer voor de 2e maal in korte tijd defect (vermoedelijk eindtrap) en dit motiveert mij tot weer n's wat anders maar wil er kwalitatief niet op achteruit! Ik verneem meer klachten over NAD dus ga gevoelsmatig voor de Marantz sr4001 die redelijk betaalbaar is, ik heel mooi vind en veel mogelijkheden en goede specs heeft.

Dus vind ik je nieuws goed nieuws en ben benieuwd wat je van de Tannoy's vind...

Groet,
Menno




Maurice

Citaat van: Menno op december 28, 2006, 18:38:12
Ken je de beroemde Tannoy's met supertweeters niet? Bekijk ze 'es- ben benieuwd naar je oordeel. Ik vind ze super (in die prijsklasse) behoudens soms overdadige bas. Aanbevolen vermogen 40-175 watt dus dat past mooi bij 80 Marantz watts per kanaal m.i.

Tannoy's (in combi met NAD tenminste) mid en hoog subliem (iets meer zoals dan wellicht bij Marantz mag wel); laag met name met basrijke muziek soms wat teveel van het goeie. Hierdoor zou Denon waarschijnlijk ook geen verbetering zijn maar juist Marantz maakt wel weer een goede kans hierop!
ik denk dat je met marantz hier niet mank gaatt.

Citeer
Je stelt dat je probleemloos 5.1 aansluiten kunt. Dat stel je dan ook zo in op de receiver denk? Anders zou je de signalen van de ongebruikte 2 kanalen missen!
Vergeet niet dat de meeste dvd's maximaal 5.1 opgenomen hebben. Dus als jij in de versterker aangeeft dat er "slechts" 5.1 speakers aanhangen, dan mis je niets.

Citeer
Mijn huidige combi beviel best wel goed behoudens soms wat overdadige bas. Het uiterlijk van NAD waardeer ik ook zeer; heel eigen en tijdloos; simpel en functioneel. Geen onnodige poespas. Oogt ook heel robuust vind ik; net als bij de Marantz sr4001 (vind ik tenminste).
Dat no-nonsense spreekt mij in NAD ook aan. Maar die knoppen vond ik maar niets.

Citeer
M'n NAD is echer voor de 2e maal in korte tijd defect (vermoedelijk eindtrap) en dit motiveert mij tot weer n's wat anders maar wil er kwalitatief niet op achteruit! Ik verneem meer klachten over NAD dus ga gevoelsmatig voor de Marantz sr4001 die redelijk betaalbaar is, ik heel mooi vind en veel mogelijkheden en goede specs heeft.
Balen.....

Citeer
Dus vind ik je nieuws goed nieuws en ben benieuwd wat je van de Tannoy's vind...
Blij, dat je blij met mijn reactie bent.
Heb wel eens Tannoys gehoord op Marantz en vind het zeker een geschikte combi, jouw speakers ken ik echter niet :(
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude