Grote prenten / foto's als absorber

Gestart door Bart, september 30, 2008, 19:51:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bart

Heren,

ik ben nog steeds bezig met de verbetering van de akoestiek in m'n leefruimte en keuken (topic van oktober 2007).

Daarom had ik een vraag voor jullie.

In de handel zijn er verschillende firma's die grote foto's op een frame kunnen spannen.  De diepte van zo'n frame varieert tussen de 2 en 4 cm.

Ik had als idee om enkele van deze foto's te "tunen" door er sterk absorberend materiaal en/of diffusers achter te plaatsen, maar ik weet niet zeker of dit wel nuttig is aangezien ik niet weet of het canvas (of doek) waarop de foto is geprint sterk "geluidsgolfdoorlatend" is.  Heeft iemand dit reeds gedaan en wat zijn de bevindingen ?

Een 2 e vraag in die richting is of men akoestisch materiaal zoals Acusticab, Tecnocell vlakschuim of Akotherm mag schilderen met in de DHZ-handel verkrijgbare verven (zonder verlies van de eigenschappen van het materiaal)

Alvast bedankt voor jullie muzikale reacties.

Bart

gerard

Hier heb ik ook wel eens aan gedacht maar nog nooit gedaan.

Het lijkt mij dat wanneer een zacht oppervlak geschilderd wordt, het door de verf hard wordt en gaat reflecteren ipv absorberen. Dus werkt het dan nog wel??
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Bart

Ik zou gerust naar de verschillende bedrijven willen mailen om te vragen hoe "geluiddoorlatend" hun doeken zijn na het printen, maar ik vrees dat zij (net zoals wij) eens heel hard "DUHH ?" gaan roepen.

Hier en daar vind je wel gegevens over het canvas waarmee gewerkt wordt, maar nergens info m.b.t. het topic.

Verder ben ik wel te weten gekomen van Wicher Donga (medewerker bij Merford) dat Akusticab panelen kunnen geschilderd worden met een zeer flexibele verf, MAAR dat er dan een verlies van absorptie is van 30 tot 50%.

voilĂ , da's voorlopig alles?

Groeten,
Bart

Maurice

Ben bang van wel  :yes:
Verf droogt altijd hard en dicht op, iets wat je volgens mij niet wilt.

Wat misschien beter werkt is een voorbedrukt doek ervoor spannen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Bart

Eindelijk hangen er "absorbers" aan de muur.  Mijn vriendin heet een mooie wollen stof gevonden op de stockverkoop van A.F. Vandervorst.  Ik heb een reeks kaders gemaakt van 4,5 cm dik en de stof erover gespannen.  Achteraan de stof zit een noppenfoam (van de Gamma) om de absorbtie te optimaliseren.  Alle kaders zijn 110 hoog en zijn 200, 120, 35 en 35 breed.  Estetisch is het in onze omgeving een echte meevaller.

Functioneel zijn ze ook wel, want ze hebben de schoonfamilie-test doorstaan.  D.w.z. veel volk en veel lawaai.  Het algemeen klimaat was echt wel beter.  Een echte aanrader voor mensen met veel nagalm.

Ik zou gewoon nog even willen weten dat er materialen zijn die alles (af toch zeer veel ) absorberen i.p.v. de Gamma noppenfoam.

'k hoor het wel,

groeten,
Bart

gerard

 TTIWWP

Ik ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet!!!
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes