instelling SR7002

Gestart door 11leo, september 24, 2008, 10:39:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

11leo

Hallo,

Ben net nieuw op het forum. Vorige week de Marantz SR 7002 (en DV7001) aangeschaft ter vervanging van Sony Cinemaset.

Nu heb ik een vraag over de automatische roomcalibratie.

De sub wordt gedetecteerd en staat dan ook op yes. De F en S speakers op large gedetecteerd. De sub via de tulp aangesloten op de receiver.

Nu krijg ik na de roomcalibratie wel een heel zwak (lees zacht) geluid uit de sub. Is dit naderhand nog bij te stellen.
(Maak gebruik van Quadral Ascent speakers, sub en center)

En hebben jullie nog andere tips om de SR 7002 beter te laten functioneren.

Hoor graag jullie adviezen en alvast bedankt.

M.vr.gr.

Leo
SR7002/UD8004/Quadral/Supra/Inakustik/Profigold/W&M/Samsung

Marvin

gewoon even in het speaker menu de sub wat harder bijstellen.
geloof dat de meeste vinden dat de Marantz het automatisch wat minder zet,
in tegen stelling tot Denon, die zet de sub automatisch kneiter hard.
gewoon even in het speaker menu de sub bijstellen.
kijk/luister gelijk of de fase van de sub goed staat.
hoe meer herrie eruit komt hoe beter, om de fase te bepalen iig..... :-)
en als je er dan toch achter hangt, stel gelijk de x-over even correct in voor jou ruimte en gebruikte speakers.

verder zou ik even in het speaker menu gaan kijken of de afstanden van de speakers goed zijn gemeten, dit wil nog wel eens fout gaan. daar het een zeer belangrijke instelling is van de receiver om de geluiden op de juiste tijd door de speakers te krijgen, om zo optimaal samen te werken.....
dus met een rolmaat even de verschillende speakers tov de luisterpositie uitmeten en invoeren.


verder denk ik dat de automatische calibratie het wel voor elkaar heeft weten te brengen...

verder zijn er nog meer fine-tune mogelijkheden, bv de subwoofer een ander signaal geven met dts-muziek....
maar dat zijn zorgen voor een later stadium.

eerst de afstanden en de db's op orde krijgen tov de luisterplek.

gr Marvin.

(welkom trouwens)

11leo

Marvin, bedankt voor je snelle reactie!

Als ik het goed begrijp kan je na de automatische calibratie deze dus handmatig bijstellen? Gaan alle instellingen van de automatische calibratie dan niet verloren of schakelt deze dan niet over naar manual?

Hoe kom ik erachter dat de x-over correct is ingesteld voor mijn ruimte en luidsprekers?

En wat bedoel je met de subwoofer een ander signaal geven met dts muziek?

Weer een hoop vragen. Dacht dat ik al redelijk wat wist op audio-gebied, maar na diverse forums gelezen te hebben, ben ik dus echt een groentje.

Alvast bedankt.

Leo
SR7002/UD8004/Quadral/Supra/Inakustik/Profigold/W&M/Samsung

Marvin

ik zal proberen het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, al zit ik op me werk en heb ik dus niet een receiver voor me neus staan...

j o r r i t

Welkom op het forum,

Je zou ook op onderstaande link even een kijkje kunnen nemen. Hier wordt uitgelegd hoe je een subwoofer het beste kunt afstellen. Dit is dan wel niet specifiek voor de sr7002, maar er zal onderling weinig verschillen tussen de receivers wat dat betreft.

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,722.0.html

Marvin

#5
te beginnen bij het begin,
je kan gewoon het menu openen en daar te pas en te onpas instellingen gaan wijzigen.
ik denk dat de receiver als begin waarden wel onthoud wat hij automatisch heeft gemeten.
zo niet, pech. dat kunnen wel zelf toch beter....  :schater:

x-over is een rekensom voor, enkel weet ik die niet uit me hoofd.
als stel regel kan je nemen dat 80hz een normale x-over is.
met een goed stereo paar als front is het nog wel wat lager in te stellen ook. (hier 40hz)
de fase, zet eens een stukje house in stereo op. (zorg ervoor dat de instelling van de sub op both staat.)
en zet de woofer even wat harder dan normaal en de x-over helemaal open.
nu luister je naar de bass van de woofer, de meest aanwezige klank is de juiste fase.
(hier op het forum staat ergens een topic met al deze informatie, stadium3 is hier ook bedreven in)

verder is een dts5.1 onder te verdelen in muziek en film. met film denderd de sub vrolijk mee om het schok effect te creeren.
dts muziek is aan te passen. zo kan je de woofer iets minder aanwezig het .1 laten spelen en de front speakers daar een deel van laten over nemen. zo is de woofer met muziek minder te plaatsen met het gehoor.
ook kan je nog kiezen om de woofer in dts-muziek helemaal geen signaal te geven. dan gaat alles door de fronts.
hiermee kan je een homogener dts geluid creeren, beter afgestemd op jou ruimte/apparatuur/gehoor...

geen groentje hoor, de receivers zijn nou eenmaal wat ingewikkeld voor de eerste maal.....

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders weerleg ik het thuis wat duidelijker.
dat is over een uurtje ongeveer....  hello

11leo

Hoi Marvin,
Kan het redelijk volgen.

Alleen dat verhaal inz. dts bij films en muziek. Om het bij de een wat meer en bij de ander wat minder in te stellen, hier wil graag wel wat meer over weten.

Verder kan ik redelijk overleg met de receiver. Heb em nu een week. Machtig apparaat. Beter dan de sony receiver die ik had!

Mocht je nog meer tips etc. hebben om de receiver beter te laten werken, dan hoor ik dat graag!

Bedankt en de groeten.
Leo
SR7002/UD8004/Quadral/Supra/Inakustik/Profigold/W&M/Samsung

Marvin

dat dts verhaal zou je eigenlijk gewoon even in de gebruiksaanwijzing op moeten zoeken.
ik zelf heb een 8300 en weet of het in de nieuwe ook op dezelfde wijze werkt, ...
staat hoogstwaarschijnlijk onder het kopje surround - mode oid.
even een dts dvd erin, liefst muziek, en eens switchen en dan zelf luisteren wat het mooist op je af komt...

de subwoofer wil met dts-muziek weleens ontzettend gaan overheersen.
wat e dan kan afregelen is het LFE-effect.
normaal gesproken gaat dat compleet naar de subwoofer toe, dit kan dus overkill zijn.
wat je dan doet is de LFE in een aantal stappen door de front speakers mixen (deze moeten dus wel full-range zijn).
de laatste stap is zelfs geen subwoofer met DTS-muziek.
zo komt al het LFE dus door de front speakers en gedraagd de set zich meer als stereo doordat de 2 front speakers nu echt alle informatie krijgen. op de surround kanalen na natuurlijk.
het een en ander ligt dus wel een beetje aan wat eraan hangt en hoe dat uitpakt...

maar het is zeker de moeite waard om eens te kijken wat dat doet.
volgens mij staat het in dts-muziek standaard al op -10db, dus de sub al iets gedimd.
andersom kan dus ook, dat het je beter in het gehoor ligt als deze op 0 db gezet wordt of dus zelfs uit.
volgens mij is 0 db de standaard instelling voor dts-cinema.
(onder voorbehoud, alles uit me hoofd..)

gr Marvin

11leo

Ik begrijp uit de handleiding dat je per "surround mode" de instellingen kan veranderen/instellen?

Dus indien ik dts muziek afspeel de sub minder overheerst dan wanneer ik bv. dts film of cd stereo afspeel? Klopt dit?
SR7002/UD8004/Quadral/Supra/Inakustik/Profigold/W&M/Samsung

Stadium III

Ik zou het anders gaan doen !

alle instelling weer op 0 zetten en zelf bepalen wat de grote van de speakers is
De afstanden zelf meten en ingeven en een db meter bestellen en daarmee de speakers op juist volume afregelen
Verder alle EQ standen afzetten

Waarom dit :

Omdat ik persoonlijk vindt dat marantz room calibratie er een potje van maakt wat meestal niet echt goed uitkomen

Met de ingebouwde EQ kun je maar tot 63 hz komen en niet tot 20 hz om je sublaag beter te kunnen afregelen

Dus alles met de hand doen en dan kom je in mijn ogen het verste

Verder kan er altijd een forum lid in de buurt wonen die je kan meehelpen

Suc 6 ermee en er staan genoeg topic's open hoe je reciever te configureren

Ow jah vergeet je ook niet de dvd speler te configureren

Groeten Stadium III
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

ja dat klopt,..
de subwoofer even duidelijk maken wanneer wel of niet te knallen..

zelf heb ik alleen dts-music aangepast, de subwoofer doet hier niet mee.
maar ik speel alles af via source-direct, ik vind maar weinig muziek dvd's echt mooier dan Dolby Digital. maar dat is persoonlijk natuurlijk.

't zijn een paar dingen waar je eens wat mee kan spelen, je kan het altijd weer terug brengen naar de begin waarden. die staan gewoon in de gebruiksaanwijzing...

Marvin

laatste regel van stadium is inderdaad ook een hele belangrijke.
de dvd-speler,...

verder is hier ook alles handmatig geconfigureerd....

dmeerpa

Heb zelf de SR8002 en ook een DV7001.

Ik heb eerst alles via de meet microfoon afgeregeld.
De receiver had de sub op yes staan en de Crossover op 80Hz. Alle speakers stonden op Large.

Ik heb dit nadien aangepast, alles op small. De Crossover heb ik op 80Hz laten, want alle speakers in mijn set gaan minstens tot 60Hz, de fronts zelfs 35Hz.

Dit betekend dat wanneer ik iets in 5.1 beluister alles onder de 80Hz naar de sub zal worden gestuurd.

Verder heb ik voor Dolby Digitaal de sub 3dB bijgegeven. De gemeten waarde is de ideale waarde op referentie volume, dat betekend het volume op 0 zetten  :-o. Om bij lagere volume tog het nodige LFE effect te krijgen mag je 3dB toevoegen.

Voor stereo TV gebruik in CS2-Movie, daar heb ik de sub +10dB gegeven, sinds een 2tal weken, maar ik denk dat ik wat heb overdreven.

Voor muziek DVD's kies ik meestal voor de DTS soundtrack, maar de receiver zet ik altijd op source-direct.

Nu heb ik ondertussen een dB meterke gekocht, en moet zeggen dat de aanpassingen ten opzichte van de automatische instellingen minimaal waren, enkel één van de rears vergde een aanpassing van een paar dB.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Marvin

zo zie je dus een ieder toch ze eigen idee er over heeft, genoeg dingen dus om eens mee te spelen zou ik zeggen...  pompom

11leo

de dvd speler configureren? Bedoel je daar de firmware mee?

Indien een forumlid in de buurt woont van Rotterdam en zeer bekend is met marantz en wil helpen........heel graag...potje bier staat klaar...!!!

Bedankt alvast voor jullie hulp...echt weer wat wijzer geworden.

Leo
SR7002/UD8004/Quadral/Supra/Inakustik/Profigold/W&M/Samsung