DLS R-66 (Prodigital cable)

Gestart door PM95, mei 19, 2008, 17:45:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de DLS R-55 in huis gehad heb maar deze R-55 staat nog steeds in mijn geheugen gegrift,ik was daar zeer over te spreken dus mijn verwachting van de R-66 die een maatje groter is dan de R-55 is hoog,inmiddels heb ik de R-66 een aantal maanden in bezit en heb hem uitvoerig kunnen beluisteren.

De gebruikte componenten

JVC AX-Z911 digital integrated amp.
Marantz CD-10 cd speler.
DLS HQS speakercable ( Supra).
DLS HQL interlink (Supra).


Beluisterde muziek varieerd van Metal tot klassiek,echter Dreamtheater's  systematic chaos heeft het meest gedraaid .

Wat mij als eerst opvalt is dat de R-66 aardig wat punch in het laag heeft,dat is ook niet zo gek met 2x16 cm laag/midden units en een behoorlijke grote behuizing met twee bassreflex poorten aan de achterzijde,anderzijds heb je dan ook meteen een groot probleem wanneer deze luidsprekers dicht tegen de achterwand komen te staan,deze R-66 dienen dan ook minimaal 70 cm van de achterwand geplaatst te worden om zodoende een optimaal resultaat te bewerkstelligen,persoonlijk had de basspoort aan de achterkant gericht op de laag/midden unit die crosst bij 3500 Hz niet gehoeven,een wat verstrooid midden is het gevolg,dit is erg goed te horen als de luidsprekers te dicht tegen de achterwand staan,het lijkt wel een soort dipole effect maar niet van die orde die mij kan bekoren.
Het laag is in ieder geval behoorlijk strak en gaat ook lekker diep,dat is iets waar de R-66 het nipt wint van de eerder geteste R-55.
De R-66 zet een naar mijn mening een mooi ruimtelijk beeld neer met een detailering die dik in orde is,ook vind ik dat  de gebruikte interlink daar een groot aandeel in heeft,een standaard snoertje die eerder gebruikt is liet beduidend minder detail horen en ook was het stereobeeld een stuk compacter.
Maar zoals eerder beschreven vind ik het midden tenopzichte van de R-55 tegenvallen,ik mis wat snelheid en het kleurt wat meer,zou dit te wijten zijn aan het grotere membraam oppervlak (16 cm vs 13 cm) ? ,of komt het door de bassreflexpoort die precies achter de laag/mid unit geplaatst is ?
Het hoog is zoals gewend van DLS schoon en nooit scherp te noemen,ook een leuk detail is dat bij het nr Repentance van Dreamtheater naast de rollende laag bij 9min20 nog een keer net zo duidelijk te horen is bij 10min25
,en ja dat is cool!!
Deze luidsprekers kunnen zeer goed overweg met dynamiek,maar goed dat viel mij bij de R-55 ook al op en daarnaast heeft de R-66 toch niet iets meer in te brengen in de laagweergave.



Specifications   
Description / type   2,5-way bass reflex
Tweeter   28 mm soft dome tweeter with chamber
Woofer size   6"
Midrange size   6"
Recommended amplifier   30 - 200 Watt
Impedance   4 ohm
Finish / colour   Cherry, maple, black maple in PVC foil, Cherry veneer
Frequency range   40 Hz - 25 kHz
Sensitivity   89 dB/1m, 1W
Crossover point (Hz)   3500 Hz
Crossover   Bessel 1st / 2nd order, woofer 6dB
Dimension (W x D x H)   200 x 350 x 1080 mm/ 7,8" x 13,8" x 42,5"
Weight   25 kg / 55,1 lbs

De gebruikte componenten

Rotel RC-995 voorversterker.
Nad-218 eindversterker (op het laag).
Audio Alchemy overture-150 (op het laag/mid).
Marantz CD-10 cd speler.
Monster ls cable op het laag,Taralabs ls cable op het mid/hoog.
DLS HQL interlink (cd-vv),later die voor de grote verrassing zorgde vervangen voor de Prodigital bestaand uit single crystal koper, en sc zilver (99.9999997%) met furutech pluggen.
Intertechnic KX-80 interlinks (vv-ev) + Prodigital interconnect zilver met een goudlegering en WBT Nextgen pluggen.

Beluisterde muziek ,voornamelijk Dreamtheater  HB :-D

Omdat ik ook erg benieuwd was naar de interlinks van Prodigital was Bas (de maker van deze kabels) zo vriendelijk geweest om helemaal naar Arnhem af te reizen naar Arnhem om mij de interlinks uit te laten proberen.

Allereerst werken met twee eindversterkers blijkt toch erg verdienstelijk te zijn,het laag is erg strak nu van de R-66,je zou haast gaan denken dat er een set veel duurdere en grotere luidsprekers aan het werk zijn,heeft de JVC integrated 2x100 Watt @ 8 Ohm tot beschikking dan is 480 wpc @ 4 Ohm op het laag en 150 wpc @ 8 voor het mid/hoog toch wel andere koek,je hoort dat in de vorm van controle,rust,ruimtelijkheid meteen terug.
De R-66 kenmerkt zich tot een echte allround luidspreker waar je ook nog een aardig feestje kan geven.
Ook Bas was behoorlijk onder de indruk en kon met moeite geloven dat het hier om luidsprekers gaat die ca 500 euro per stuk kosten,natuurlijk zat ik al met smart te wachten of de interlinks van Bas oftewel de Prodigital echt zo mooi zijn als door sommigen word beweerd,even voor de goede orde de interlink van Bas (diy) kost praktisch evenveel als 1 DLS R-66,en dan hebben we het over een zelfbouw kabeltje  :-o
We hebben we DLS interlink nu vervangen voor de Prodigital interlink met de mooie Furutech pluggen eraan,wat er toen gebeurde was heel gemakkelijk te omschrijven,we praten niet over nuance verschillen maar eerder over de groote van het verschil tussen voorversterkers,een mooi diep stereobeeld waarbij de drummer meer naar achteren staat en de vocals voor op het podium lijkt te staan,het laag gaat nog een stukje dieper en de instrumenten klinken gewoonweg echter,dat is helemaal goed te horen bij het drumwerk van mr Portnoy,de hihats klinken zoals ik nog niet eerder gehoord hebt,eerder was het hoog wat korrelig en nu klinkt het veel realistischer,ook kleeft het geluid niet zo aan de speakers,zo heb ik de R-66 nog niet gehoord!! ,het is haast niet te geloven wat er met relatief goedkope luidsprekers mogelijk is,het naar mijn mening kleurende midden van de R-66 is aanzienlijk opgeknapt.
Het hoog van de R-66 is wat meer aanwezig maar wel op een manier zoals ik dat graag wil horen.

Mijn eindoordeel mbt de DLS R-66:
Een hele goede luidspreker zeker wat afwerking betrefd met een aangename allround karakter,maar wint hij het van de R-55 ??
Voor mij staat vast dat de R-55 die overigs even duur is als de R-66 maar gebruikt maakt van echt houtfineer waar de R-66 gebruikt maakt van folie als afwerking toch wat netter klinkt en met name het middengebied wat ik als zeer sterk ervaar van de DLS R-55.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik Bas en zijn vriendin nog wil bedanken voor de gezellige en leerzame dag.

edit: Uiteraard zijn dit subjectieve bevindingen .
greetz Marco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lionb

een mooie luidspreker gr lionb
HB

Maurice

je ervaringen kende ik al, maar die kabel van Bas, heb je die ook nog met je EX4's gehoord?
Verder moet ik wel zeggen dat deze recensie een beetje rommelig opgebouwd is ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Ik heb zojuist de vraag van KRISGS over lage tonen uit de DLS-66 gesplitst naar een nieuw topic. Deze is onder "luidsprekers" te vinden.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude