B&W DM-2A (24 Januari 2005)

Gestart door PM95, maart 05, 2008, 13:41:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik weet nog goed hoe oude luidsprekers klinken,die heb ik in het verleden vaak zat gehoord in veel soorten en maten.
Nu ben ik een paar oude B&W's tegen het lijf gelopen in een audio/video winkel waar vanalles behalve exotisch spul verkocht word maar waar wel een klein plaatsje gereserveerd is voor inruil en afgedankte spullen met regelmaat tentoongesteld staan,vaak van het kaliber el cheepo midisets en niet veel zeggende audio apparaten.
Maar dit maal viel mijn oog op een paar oud uitziende lompe kasten die er echter als nieuw eruit zien,namelijk de B&W DM2A,nu is dat op zich niet zo heel bijzonder want deze speakers worden her en der  wel vaker aangeboden,maar wat zie ik nog meer?
De orginele handleiding zit er ook bij incl de meetrapporten van elke box,aardig ! zeker gezien de staat daarvan,werkelijk nieuw!!!! en dat te denken dat het minstens dertig jaar oud is  :-o
Uit nader onderzoek bleek dat de speakers uit 1973 stammen en dat ze van de eerste eigenaar afkomstig zijn.
Ik vraag aan een verkoper of ik deze speakers mag beluisteren en natuurlijk mag dat  :-)
de verkoper draagt de 22,2kg zware monitoren naar de luisterruimte en sluit ze op verzoek aan op een Marantz PM17 mk2 KI versterker en een cd speler van ook Marantz (een sacd van een type wat mij niet bijgebleven is).
Vervolgens word er een cd op gezet die vooral voor mij onbekende jazz en klassiek bevatte maar wel heel aangenaam schoon klonk,echter is mis wat laag,en de verkoper tot zijn verbazing ook,had hij de speakers uit phase aangesloten??
Nee!!
Het laag kwam na enige gewenning wel tot zn recht maar niet geheel naar mijn smaak.
Het midden en hoog waren wel prachtig met een zeer ruimtelijke en transparante weergave en ik hoorde het toch typische marantz sound,nadat we vrij snel tot de juiste aanschafprijs gekomen waren heb ik de luidsprekers in de auto geladen,en dat viel niet mee !






Eenmaal thuis aangekomen brak ik zowat mn nek om ze aan te sluiten op mijn eigen Marantz PM95 versterker ,maar de Monster Powerline luidsprekerkabel past met geen mogelijkheid in de primitieve aansluitingen vd B&W's Sad
Ik heb dan maar even een stukje draad van tien x niks op een losse aansluiting gesoldeerd en daar de luidsprekerkabel erop aangesloten  :angel:

Ik zet mij vertrouwde muziek van Dreamtheater op en hoorde nu wel het laag wat ik prettig vind,niet te dik aangezet maar wel aanwezig,vooral de laagste regionen.
Het gaat hier dus om een transmissielijn systeem en daar ben ik nog niet zo heel bekend mee.
Nou ik moet zeggen dat het mij helemaal niet tegenvalt,sterker het spreekt mij enorm aan.

Ik heb later wat werk van Mighty Sam Mclain opgezet en toen schrok ik pas echt van de realistische weergave (nu is dat ook heel betrekkelijk) wat een attack !!
dat had ik nog niet eerder gehoord bij mij thuis,en ook nog niet in de winkel de laatste 20jr  :roll:,helemaal geen warme laid back doodgemoffelde klank die ik vaak ervaar bij moderne engelse speakers,dat wil niet zeggen dat alle moderne engelse speakers zo daadwerkelijk zijn maar ik ervaar dat nu eenmaal.

Na Dreamtheater is robben Ford aan de beurt,Het leuke van Robben Ford is dat je veel stijlen door elkaar hoort,zoals blues/rock een tikkeltje funk en jazz.
Ook dit klinkt weer lekker en zet zelfs meer emotie neer als ik gewend was,het lijkt wel of het allemaal uit de zelfde tijdperk komt,en dan bedoel ik de muziek en de reproductie er van.
Bij sommige nummers klinkt het wat terughoudend in het middengebied en bij andere nr's weer wat scherp,ik wijd dat aan de verschillende opnames wat deze monitoren goed laten horen.

De nadelen van deze luidsprekers zijn volgens mij dat je wel precies op de sweetspot moet gaan zitten en een cm maakt al een groot verschil,en mensen die een hekel aan hoge tonen hebben kan denk ik beter deze speakers aan hun neus voorbij laten gaan want ze laten werkelijk alles horen .




De DM2A heeft destijd ca 670 ouderwetse guldentjes gekost en als je mij vraagt of ze dat toen waard waren dan kan ik daar geen antwoord op geven.
Uit de info die ik nu heb mogen goede exemplaren tussen de 150 en 250 euro opbrengen,voor de een zijn ze een krentenbol waard en de ander is bereid om er de hoofdprijs er voor te betalen.
Is nostalgie het sleutelwoord of maakte ze vroeger minsten zulke goede speakers zo niet beter dan nu ??
Luister en oordeel zelf .

Nog even in het kort wat gegevens over de luidsprekers,

3 weg systeem transmissielijn et een 18db okt Butterworth filter ,wisselfreq 3000hz-14000hz ,nominale impedantie 8 Ohm ,deze zakt wezenlijk niet lager dan 7 Ohm,dus ook uitermate geschikt voor buizenversterkers.

Een tipje vd sluier gelicht zodat een gedeelte van het orginele filter te zien is.


close up vd laag unit:



Netto inhoud 42 ltr.

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis

Heerlijk geluid he die B&W´s?!
En EERlIJK ook!

En wanneer je die ruim 30 jaar oude transistoren nu vervangt door PP transistoren
(of laat doen natuurlijk) weet je helemaal niet wat je hoort!

Het laag wordt strakker, en het hoog milder!

(althans dat is destijds -89/90- bij mijn luidsprekers gebeurd (IMF TLS80IIa improved) en tevens de kantelfrequenties op mijn verzoek aangepast, zodat de B39 nog maar tot een 100Hz te verwerken krijgt,
waarna de B110 het al overneemt.
Deze loopt dan denk ik door tot zo´n 4000/5000Hz, waarna de Celestion tweeter het weer overneemt,
ik meen tot zo´n 13Khz en dan de supertweeter (meen ook een Celestion)`de rest` tot ver boven de 20Khz!
(is inmiddels dus een bandtweeter geworden en loopt nu door tot zo´n 35Khz!!) Jij hebt daar natuurlijk een heel andere speakerbezetting, maar ik denk dat het zeer zeker de moeite waard is eea te (laten) vervangen.....
.....ook de binnenbekabeling!)

Ik wens je heel veel succes en nog meer luistergenoegen met je prachtige B&W telgen!!

mvrgr.
Cornelis J.

TurboMarco

Even voor de goede orde,deze luidsprekers heb ik niet meer in mijn bezit ,ik vond het echt wel de moeite waard om deze recensie hier te plaatsen  :yes:

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

oi

persoonlijk, blijf ik ook altijd wel iets met dit soort modellen houden :yes:

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun