DLS R-55

Gestart door PM95, maart 03, 2008, 14:31:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik heb inmiddels met verschillende setups naar de R-55 kunnen luisteren ,en ik moet zeggen het valt mij niet tegen!

Ik maak even een opsomming van de gebruikte componenten:

Denon DCD-3520 cd speler.
Rotel RDV-995 dvd speler.
Rotel RC-995 voorversterker.
Marantz Model 1070 integrated amp (ingezet als pre amp)
Marantz SM-7 ev.
Nad 218 ev.
Audio alchemy OV-150 ev.
Audio alchemy V-1.0 dac.
Onkyo TX-SR604E multichannel receiver.
Bekabeling: IT-KX80,Monster Powerline 2,VLS,Real Cable ,Tara Labs.



De beluisterde muziek varieerd van Heavy metal tot klassiek.

Ik vat in het kort samen hoe de R-55 matcht met de verschillende componenten die hier onder beschreven staan:
De gebruikte interlinks zijn ter aller tijde hetzelfde gebleven.

Denon,Marantz vv,Marantz ev,Monster ls kabel.

In het geval van rustige luistermuziek van bv Diana Krall klinkt het enigzins laid back en met een vrij warm tintje in het middengebied,het laag neigt wollig te worden,het hoog vind ik erg mat en je kan het ook dof noemen,piano klinkt alsof er een dik gordijn voor hangt.
Symfonische rock (voornamelijk Ayreon) met veel verschillende vocalen en enorme dynamieken is echt een brei van geluid,op deze manier is er van serieuze plaatsing van instrumenten geen enkele sprake meer.
Is er een lichtpuntje in deze setup??? ,jazeker! het nr stairway too heaven van Led Zeppelin opgenomen in 1971 klinkt hier zeer aangenaam op,de van oorsprong zeer schrille opname krijgt een romantisch tintje,meerdere mensen delen deze mening!
Conlusie: over het algemeen genomen vind ik deze combinatie een regelrechte drama ,netjes gezegd een mismatch.

Denon,Rotel vv,Marantz ev,Monster ls kabel.

In deze setup is de Marantz voorversterker komen te vervallen en daarvoor is de Rotel voorversterker in de plaats gekomen.
Alles wat hierboven beschreven is blijft niets meer van over,de storende element bleek de Marantz voorversterker te zijn,het klankbeeld staat nu als een huis en is veel preciezer,een fikse toename van ruimtelijkheid en detail is er voor in de plaats gekomen,het laag is gecontoleerd en het warme midden (kleuring) is een heel stuk minder,kort samengevat dit is zeer aangenaam luisteren!!
De Marantz SM-7 is een stevige versterker (ruim 200 wpc @8 Ohm) en de Rotel RC-995 is een analytische pre amp en met die wetenschap kan ik verder borduren.

Denon,Rotel vv,Nad ev,Monster LS kabel.

Zoals hierboven beschreven,het verschil tussen de Nad ev (ook ruim 200 wpc @8 Ohm)en de Marantz ev is vrijwel nihil ,al lijkt het of de Nad 218 een paar oktaven dieper gaat........let op! het lijkt zo dus pin mij er niet aan vast.

Denon,Rotel vv,Audio alchemy ev,Monster ls kabel en later de Tara labs ls kabel.

Dit is naar mijn mening een hele goede combi met de R-55 ,het stereobeeld is nog ruimtelijker en het hoog zeer sprankelend met fijn detail,het laagmidden is transparant met veel lucht tussen de instrumenten,het laag is strak en laat daar veel defenitie in horen,de Audio alchemy is een klasse A (25 wpc class A ,150 wpc class AB) en spreekt mij heel erg aan,bij bepaalde opnames hoor ik felle S klanken naar boven komen die nog enigzins vriendelijk van aard zijn,van scherpte is nimmer sprake.
De Monster luidsprekerkabel heeft het veld moeten ruimen voor de Tara labs ls kabel ,echter we spreken wel over nuance verschillen!!

Denon,Rotel vv,Audio alchemy ev,Nad ev,Tara labs ls kabel.

Gelukkig heeft de R-55 de mogelijkheid tot bi ampen ,bij de Seas EX4 luidsprekers maak ik daar altijd gebruik van,de Nad heb ik dan op het laag en de Audio alchemy op het mid/hoog dit geeft het beste resultaat dus is het voor mij vanzelfsprekend dat ik deze manier ook bij de R-55 toepast.
De DLS heeft de juiste manier toegepast om over te gaan tot bi ampen,namelijk het laag is gescheiden van het mid/hoog......HULDE!!!
Deze setup geeft tot nu toe de beste resultaten weer,wat een stage hebben die DLS'jes,er staan gewoon een stel grote fullrange speakers hun werk te verrichten,de R-55 kan met deze setup hele hoge volumes draaien en alle muziek word met veel overtuiging weergegeven,is er dan wel een minpuntje ?? ,ja die is er! ,het hoog mag van mij nog steeds wat feller,het klinkt dan wel heel gedetaileerd maar ik vind het nog steeds iets te tam,als ik deze luidsprekers onder handen mog nemen had ik hoogstwaarschijnlijk een paar weerstandjes veranderd die de tweeter wat minder zou dempen,denk aan een db of 1,5 tot 3 db ,ook denk ik dat de dacron dempingsmateriaal vervangen door zuiver schapenwol een verbetering zou opleveren,althans dat is mijn ervaring met de zelfbouw luidsprekers die ik reeds in bezit heb.

Rotel dvd,Onkyo multi ch amp, IT ls kabel.

Tja aangezien ik een echte stereoman ben heb ik deze setup toch uitgeprobeerd,in stereo mode is het zoals ikverwachte een flets geluid in vergelijk met alle bovenstaande bevindingen,in de multi channel mode is het zeer prettig en de R-55 combineerd uiteraard goed met de RC-55 center die ik heb,de RCF 15" sub met Hypex versterking maken het laag afgrond diep en de R-55 past hier goed bij.
De Onkyo (95 wpc @ 6 Ohm) kan eigenlijk niet het volle potentieel vd R-55 laten horen,maar goed de R-55 is een hele leuke speaker voor HT doeleinden.

Mijn bevindingen tot nu toe,

De R-55 is een waardige fullrange speaker die echter wel erg kritsch is met de gebruikte componenten,een 100 echte Watt's is echt aan te raden,ook bi ampen is zeker de moeite waard,het grootste minpuntje vind ik het wat tamme hoog,dit kan veel beter!! maar is slechts een kwestie van afstemming in het filter.
De luidsprekers dienen ook zo vrij mogelijk te staan,het liefst een meter van de achterwand en hoeken moeten vermeden worden,maar goed dat gaat eigenlijk altijd wel op voor fullrange ls systemen.
De afwerking is zeer goed met de juiste materiaalkeuze,de bijgeleverde spikes zijn stevig en goed te verstellen,ook de mogelijkheid om de stofkappen achterop te plaatsen is goed doordacht,beter is het nog om ze weg te laten aangezien ze toch mee resoneren.

Wat ik nog ga proberen zijn verschillende integrated amps in de prijsklasse tot max €1000,- ,eerdaags heb ik hier een 2x50 wpc Cambridge versterking staan,ook daar zal ik een verslag van maken.

edit: Uiteraard zijn dit subjectieve bevindingen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

#1
Mooie recensie. HB hello

Nu zijn de klipsch hele andere speakers, ben benieuwd hoe de rotel vv in mijn set presteert.
Ben er  ook wel van overtuigd dat er meer dan marantz is hoewel de 1070 in jouw set duidelijk de mindere was.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Dankje voor het compliment  :-)

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

Citaat van: Marco op maart 03, 2008, 19:06:51
Dankje voor het compliment  :-)



heeeeeeeeeey ouwe , goeie recentie ouwe :wink:

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TurboMarco

Yep ik heb het gezien :-)

nice job !
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Citaat van: Marco op maart 05, 2008, 12:17:22
Yep ik heb het gezien :-)

nice job !

Thx, zwaartste werk was de vertaling. Ben beter in het Frans dan m'n Engels...
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TurboMarco

#7
De 2e deel word een recensie van de topmodel uit de R serie model R-66 ,een der deze dagen kan ik deze luidsprekers ook verwachten ,er komt hoogstwaarschijnlijk ook de T3-series aan de beurt maar daar later over meer.

DLS R-66


Specifications   
Description / type   2,5-way bass reflex
Tweeter   28 mm soft dome tweeter with chamber
Woofer size   6"
Midrange size   6"
Recommended amplifier   30 - 200 Watt
Impedance   4 ohm
Finish / colour   Cherry, maple, black maple in PVC foil, Cherry veneer
Frequency range   40 Hz - 25 kHz
Sensitivity   89 dB/1m, 1W
Crossover point (Hz)   3500 Hz
Crossover   Bessel 1st / 2nd order, woofer 6dB
Dimension (W x D x H)   200 x 350 x 1080 mm/ 7,8" x 13,8" x 42,5"
Weight   25 kg / 55,1 lbs

   
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

ga je deze ook nog een keer testen de M66  :kwijl:

is toch zeker wel de moeite waard  :wink:

http://www.dls.se/en/home/prod.html?produkt=en_641   :yes:

TurboMarco

Die mogelijk is er denk ik wel,maar dat zou ik eens aan mijn contact moeten vragen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

#10
die M66 ligt wel buiten mijn bereik ook apparatuur niet voor ,maar weet hoe goed de tweeters,woofers en filters zijn :kwijl: uitvoerig kunnen beluisteren in een mercedes toen ik met car audio bezig was ,en het bouwen van kasten weten ze ook veel van

heb je die testen wel eens gelezen van de versterker en cd speler die ze gebouwd hebben ?

ik ga sparen voor R60 monitor met 3.10 Sub  :yes:

er zijn trouwens maar weinig dealers die het verkopen  :roll:

Marantz 81

Ga je die M66 nog een keer testen ,ben wel benieuwd  :yes:

Marantz 81


TurboMarco

voorlopig test ik alleen nog maar mijn eigen (diy) speakers,en daar kom ik nog niet eens aan toe  :|
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

ow ok  :-)  tijd tekort das jammer

wat zijn DIY ?