ssss tsssssss gek wordt ik er van.

Gestart door johanus, september 08, 2020, 11:09:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanus

Hallo iedereen,

De laatste 4 marantz surround receivers waren allemaal uit de 7000 serie en de laatste,de 7009
was gelinkt aan de dali zensor serie en hoewel er in het hoog soms een klein slisje te horen was, stoorde ik
mij daar verder niet zo aan.nu bezit ik de 7013 en inmiddels de dali oberon 5 en 7 geprobeerd alsmede de
dynaudio emit m20 allemaal in combinatie met de panasonic dp ub 9004.Het resultaat was echt bedroevend
waarbij ik ook nog wil vermelden dat de combi 7013 + pana 9004 + dynaudio emit m20 werkelijk om te
te huilen was.

Ik heb de laatste 20 jaar 10 tallen surround versterkers/receivers gehad en nauwelijks of nooit problemen
op dit vlak en het rare is dat deze apparatuur altijd in de zelfde ruimte hebt gestaan.Deze ruimte zijn eigenlijk
2 slaapkamers door mij tot 1 gemaakt en beschik ik over een ruimte van 22 vierkante meter waarbij aan
de akoestiek niets is veranderd.

Zou het mss kunnen dat de zensor technisch gezien toch even anders in elkaar steekt dan de oberon?

NB

#1
Je schijnt ze niet te moeten indraaien en dicht bij de muur zetten.

https://hifi.nl/artikel/27220/Review-DALI-Oberon-7.html

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maurice

Opvallend, dat zou je met deze combi niet moeten mogen hebben.
Er komen een paar potentiƫle oorzaken bij mij naar boven:
1. Akoestiek: ruiten kunnen de ssssen versterken (weet niet goed hoe dit te omschrijven, maar hoge tonen en ruiten zij niet altijd een even fijne combi)
2. Treble. Of audessey die niet goed ingeregeld staat?
3. De pana bron?

Voor:
1. Maak eens wat foto's van je opstelling en de kamer waar deze in staat. Denk ook aan de ruimte achter de stoel of bank.
2. Check de instellingen. Probeer eens source direct. Doe audessey eens opnieuw.
3. Probeer eens een andere bron? Bijvoorbeeld spotify via de gsm?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

JohnWx

Mooie adviezen van Maurice +++

Maar is je bron veranderd ? ipv cd sacd gaan streamen of spotify of andere manier van digitaal afspelen

Hoor nog wel is verschil in stemmen en dan ook de ssssss en scheelt vanaf welke bron


Om nou te zeggen luister alleen maar acoustical muziek ik ook zo wat succes met de zoektocht en oplossing
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

johanus

#4
Dank jullie wel voor jullie reactie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat dali bv voor de oberon een iets ander filter heeft gebruikt waardoor
het hoog ineens iets meer nadruk gaat krijgen?. Ik kan nu even niks anders bedenken want ik speel al
zo'n 20 jaar in de zelfde ruimte. Wat betreft de dynaudio emit heb ik inmiddels ondervonden dat dat iig
geen goede combinatie is,en dan bedoel ik alleen de emit. Overigens speelt dit op stereo en surround waarbij
ik gebruik maak van de pana 9004.

TurboMarco

CiteerZou het niet zo kunnen zijn dat dali bv voor de oberon een iets ander filter heeft gebruikt waardoor
het hoog ineens iets meer nadruk gaat krijgen?

Ja dat kan .
Een aanpassing is ook heel gemakkelijk .Meestal volstaat om twee weerstandjes te veranderen ,dat kan met stapjes van 0,5 tot 1.5 db .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

johanus

#6
Citaat van: TurboMarco op september 09, 2020, 11:49:52
Ja dat kan .
Een aanpassing is ook heel gemakkelijk .Meestal volstaat om twee weerstandjes te veranderen ,dat kan met stapjes van 0,5 tot 1.5 db .

Weerstandje op het filter? Hoe ziet dit weerstandje eruit dan? Krijg ik dit slissen dan onder controle?
Wat ik mij ook afvraag is of je dan niet net zo goed de hoge tonen via treble of equalizer beinvloeden of
Is dit nou toch echt iets anders.

johanus

Hoi TurboMarco,

Had je mijn vragen omtrent weerstandjes nog gelezen?

TurboMarco

Ja die had ik gelezen .

Via google ook heel makkelijk te vinden  :wink:

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

johanus

#9
Citaat van: TurboMarco op september 09, 2020, 11:49:52
Ja dat kan .
Een aanpassing is ook heel gemakkelijk .Meestal volstaat om twee weerstandjes te veranderen ,dat kan met stapjes van 0,5 tot 1.5 db .

Ok,nou ik dacht aan bovenstaande antwoord te kunnen uit opmaken dat je er verstand van had en mij mss verder kon helpen.Zal je raad opvolgen.

xander32

#10
Vaak zijn aan harde s en f klanken de akoestiek en/of de ls debet.

Ik lees dat je in dezelfde ruimte verschillende sets hebt gehad en dat die nooit deze aangezette s klanken gaven.
Dan kan je de ruimte m.i. uitsluiten indien daaraan/daarin niets is gewijzigd (?).

Je kan nu proberen stap voor stap ook andere zaken proberen uit te gaan sluiten:
Zijn er met de komst van de aangezette s klanken componenten gewijzigd?

Je geeft aan dat het de ls zijn welke je hebt gewijzigd, de verdenking zou ik dan ook daar leggen.
Versterking, bron, tweaks als kabels kunnen ook zeker enig verschil maken. Is daarin iets gewijzigd?

Citaat van: johanus op september 09, 2020, 09:48:00
Dank jullie wel voor jullie reactie.
Zou het niet zo kunnen zijn dat dali bv voor de oberon een iets ander filter heeft gebruikt waardoor
het hoog ineens iets meer nadruk gaat krijgen?. Ik kan nu even niks anders bedenken want ik speel al
zo'n 20 jaar in de zelfde ruimte. Wat betreft de dynaudio emit heb ik inmiddels ondervonden dat dat iig
geen goede combinatie is,en dan bedoel ik alleen de emit. Overigens speelt dit op stereo en surround waarbij
ik gebruik maak van de pana 9004.

SB_Marantz

Citaat van: johanus op september 09, 2020, 12:24:59
Weerstandje op het filter? Hoe ziet dit weerstandje eruit dan? Krijg ik dit slissen dan onder controle?
Wat ik mij ook afvraag is of je dan niet net zo goed de hoge tonen via treble of equalizer beinvloeden of
Is dit nou toch echt iets anders.

Wanneer het hoog smerig is , is er toch wat anders aan de hand.
Wanneer simpelweg te fel kun je zoals aangegeven een L-pad maken.
Simpel en doeltreffend: Je kunt de output zoveel verzwakken als je wilt.

En uiteraard met de toonregeling op de versterker.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

johanus

#12
Citaat van: xander32 op september 11, 2020, 08:36:50
Vaak zijn aan harde s en f klanken de akoestiek en/of de ls debet.

Ik lees dat je in dezelfde ruimte verschillende sets hebt gehad en dat die nooit deze aangezette s klanken gaven.
Dan kan je de ruimte m.i. uitsluiten indien daaraan/daarin niets is gewijzigd (?).

Je kan nu proberen stap voor stap ook andere zaken proberen uit te gaan sluiten:
Zijn er met de komst van de aangezette s klanken componenten gewijzigd?

Je geeft aan dat het de ls zijn welke je hebt gewijzigd, de verdenking zou ik dan ook daar leggen.
Versterking, bron, tweaks als kabels kunnen ook zeker enig verschil maken. Is daarin iets gewijzigd?

Hallo, De luidsprekers waren de dali oberon waarvan ik inmiddels ben achter gekomen dat deze kwa filter
iets anders in elkaar steekt dan bij de zero.Verder had ik een pana 9004 en hoewel op dit moment tot de
betere spelers behoord is mijn ervaring met panasonic dat in het hoog de nadruk wordt gelegd. Ik heb
in het verleden verschillende andere bluray spelers gehad van panasonic en vond ik toen al dat deze in het
hoog aardig scherp konden klinken.Toen ik overging op marantz was dit nagenoeg niet meer aan de orde.
Met de panasonic 9004 bluray speler dacht ik dat door de absolute kwaliteit hier geen last meer van zou
ondervinden.Aangezien ik te weinig AB vergelijking heb, zou ik natuurlijk BV een marantz cdspeler kunnen
aanschaffen en deze in de vergelijking kunnen meenemen en aangezien ik wel ervaring heb met een paar van deze spelers ben ik benieuwd hoe dit gaat uitpakken.Overigens was ik al van plan een marantz cd speler te kopen
en is dit nu een mooi excuus dit uiteindelijk toch te doen. :-D

Ik houd jullie op de hoogte.

xander32

In het verleden (o.a.) een cdp uit de 6 serie gehad en dat was een verademing t.o.v. de Yamaha dvd speler en later een Pioneer bd speler.