Sub klinkt als haardvuur

Gestart door Josdemosselman, september 06, 2020, 09:52:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josdemosselman

Hi All,
even snel voorstellen... Een leek op gebied van HT/afstellingen maar wel een genieter van een goeie 5.1 tijdens een knallende actie film. (en 32 jaar oud ondertussen, maar das bijzaak ;-))

Zonet een account aangemaakt, ik zit met de handen in het haar.
Kort samengevat: kan een subwoofer ervoor zorgen dat beide sub-uitgangen op mijn av receiver slecht signaal geven?

De lange uitleg:
Ik heb hier een NR1506 (laatste firmware) staan in combinatie met een Focal Dome set 5.1. De sub heeft het een kleine maand begeven. (buis/glas zekering doorgebrand). Deze is in herstelling gegaan bij focal en bleek dat de voeding ook stuk was. 170 eur later gesteld met een werkende subwoofer, dat dacht ik toch.
Terug naar de winkel en sub terug getest (vinger op de kabel gehouden). De sub krijgt signaal binnen, het is niet mooi, maar het is signaal. Hij doet dus wat er van verwacht wordt, maar...

Instellingen op de versterker nagekeken (op aanraden van de winkel), stonden op -12dB voor de sub, dus ingesteld naar -1.0 en de andere 5 luidsprekers ook wat anders ingesteld (bijna allemaal op +2, 2.5 en 3. Dat klinkt voorlopig ok. Afstanden ook aangepast naar wat juistere. (of toch wat voor mij mooi klinkt).
Bij test tone setup hoor je mooi door elke speaker ruis, de sub weigert (soms).

De sub werkt zoal het moet, maar op een gegeven moment springt ie uit (en krijgt nog steeds signaal want de led brandt) ofwel begint ie te kraken (terwijl ook nog mooi geluid) zoals een haardvuur zeg maar. Gisteren is na wat gekraak ook gestopt.
Led op de sub van het signaal werkt, maar heb het gevoel dat de versterker slecht signaal uit stuurt. Dit op de 2 uitgangen!

Kan het zijn dat, door het feit dat de sub stuk is gegaan, of door een of andere duistere reden, de subwoofer uitgang op de versterker het heeft begeven of ergens een component?
Kan ik zelf iets uitzoeken? Hebben jullie raad wat ik kan doen? Ligt het wel effectief aan de versterker of toch de sub?

kortom, ik weet het even niet meer en zou graag jullie hulp inroepen!

alvast een welgemeende merci voor alle reacties!!!
Als ik iets vergeten ben te vermelden, let me know
grtz,

ps: indien gewenst kan ik het geluid wel even filmen en op youtube posten.
ps2: andere hdmi input heeft net hetzelfde effect, dus het zit verder in de keten

JohnWx

Dat word repareren ben ik bang en terug naar de winkel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Stadium III

Probleem zit hem denk ik echt wel in de subwoofer
Niemand die je een andere kan laten proberen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Josdemosselman

Thx voor de replies.
Mijn idee gaat ook richting sub aangezien die in herstelling is gegaan maar ik  weet niet hoe marantz zijn sub uitgangen aanstuurt. Alvast voor de herstelling had ik het niet, dus alles wijst naar daar.
Ik zal eens horen met de winkel of zij iets voor mij kunnen doen met een vervangsub zodanig ik dat toch al kan uitsluiten.
In de buurt/vriendenkring hebben ze dat niet vrees ik.

Moest er nog iemand een idee hebben, shoot. Ik sta open voor alle suggesties. Ondertussen ga ik opzoek naar een substitutesub. (Die kon ik niet laten liggen  :lol:)

Grtz,
Jos

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Josdemosselman


Stadium III

Niemand van het forum in de buurt volgens mij
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Josdemosselman

Geen probleem. Ik pols een keer bij de winkel of zij een sub hebben dat ik thuis even kan uittesten. alsook kabel. (maar daar lijkt me echt geen issue mee, maar zeg nooit nooit).

En dan hoop ik dat het echt de sub is en niet de receiver.
Ik laat sowieso iets weten, al kan het wel even duren nu.
bedankt voor de tips en info!

grtz

Marvin

Probeer in ieder geval eens een andere kabel, gewoon een interlink. Hoeft niet duur te zijn, gewoon iets van de Action ofzo.
Dan is dat uitgesloten.
En gewoon een andere subwoofer zien te lenen bij de audiozaak, hoeft ook geen duur ding te zijn.

Misschien je automatische trigger van je subwoofer uitzetten, mocht die aanstaan.

Josdemosselman

OK, een rca kabeltje heb ik hier nog liggen. dus dat kan ik een dezer wel uit proberen.
Sub meekrijgen lukt hopelijk ook, we'll see.
merci voor de reacties alvast...

Marvin

Succes hoor, gewoon je vragen blijven stellen.

Josdemosselman

Zal ik zeker doen. Bedankt alvast voor de feedback.
Ga proberen deze week nog wat te spelen met de sub, kabeltjes etc.
Ik houd jullie op de hoogte!

JohnWx

Citaat van: Josdemosselman op september 08, 2020, 11:30:39
Zal ik zeker doen. Bedankt alvast voor de feedback.
Ga proberen deze week nog wat te spelen met de sub, kabeltjes etc.
Ik houd jullie op de hoogte!

Wilde zeggen kan je niet zonder sub spelen maar je hebt een mooie Focal Dome set 5.1 dus 5.0 word het niet mmm


Succes nogmaals


Of een sub kopen en kijken wat hij doet en retourneren mag wel niet netjes maar nood breekt wet soms

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Josdemosselman

Hey John,
neen, 5.0 spelen. bweik. Dat heb ik even moeten doen, wat was me dat! Geen diepgang en flets geluid. Dus die sub met deze set is echt wel nodig.

Ik heb de vraag ondertussen gesteld aan de winkel of zij me eentje konden lenen/huren zodanig ik kan pinpointen. Kopen en terugsturen ga ik niet mee beginnen. De winkel is op dat gebied echt wel top. Super goeie service, dus ik hoop dat dit geen probleem is.

ik hou jullie op de hoogte!
thx!

ps: test met ander kabeltje nog geen tijd voor gehad. Huis, tuin en baby... klinkt ongetwijfeld wel bekend bij sommigen onder jullie. ;-)

Josdemosselman

Update:
gisteren getest, op een aangenaam niveau. Niet te luid, gewoonachtergrond muziek met een standaar tulp kabeltje.
alles prima, geen gekraak;
vandaag, zelfde kabeltje, muziek wat luider gezet. (sub staat op +1db btw) en helaas, het gekraak is terug.

dus, erug wt stiller gezet (het aangename niveau van gisteren), nog steeds gekraak.
Sub afgezet, stroom uitegtrokken, even gewacht, stroom terug erin, power on, nog steeds gekraak.
20 sec de laatste kraak, sub geeft niets meer.
led lfe input blijft groen branden. (wat het ook mogen betekenen).
speaker test geeft ook geen "ruis' meer naar de sub, wel de andere 5 speakers

Duidelijk, het kabeltje is niet het probleem.

nog geen feedback van de winkel...
nog een fijn weekend!