Niet te warm?

Gestart door sonsan, augustus 29, 2020, 12:00:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik wil graag jullie advies.
Ik had altijd mijn SR7007 boven op het tv meubel staan en de center eronder. Om de center dichter bij de tv te krijgen heb ik de positie van deze twee verwisseld. Ik denk dat de stemmen nu wat meer "uit" de tv komen i.p.v. eronder.
Nu staat de center onder de tv en de SR in de kast.
Wat denken jullie, wordt dat niet te benauwd voor de receiver? Zoals je kunt zien zijn alle kanten open en de ruimte boven de SR is 2cm. (De handleiding adviseerd om minimaal 30 cm rondom vrij te houden maar dan kan je zo'n receiver nooit in een kast plaatsen....)
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

The Good Son

Volgens mij mag dat geen probleem zijn, zeker als de kast van achter open is!

Stadium III

Geen probleem ,mits je niet een uur op oorlog stand draait
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

De kast is achter helemaal open. En op oorlogssterkte spelen komt hier eigenlijk nooit voor....
Dus een extra ventilator zou niet nodig hoeven zijn?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

The Good Son

Nee, denk dat op oorlogssterkte de buren eerder gaan klagen dan de versterker  :wink:

pameijer

Zat ruimte. Lekker knallen vanavond! Welke film komt er in?  :mrgreen:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Stadium III

Geen film maar muziek BD gaat de receiver eerder aan de kook
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

sonsan

Is muziek vanaf BD zoveel meer belastend dan een film, wel of niet op BD?
Ik draai veel muziek, meer dan dat ik film kijk eerlijk gezegd. En een aantal zijn inderdaad op BD niveau. Maar het volume staat dan meestal erg sociaal....
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

sonsan

Citaat van: pameijer op augustus 29, 2020, 15:40:32
Zat ruimte. Lekker knallen vanavond! Welke film komt er in?  :mrgreen:
Niks knallen.... krijg vanavond visite.  :x
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Samro

De meeste warmte gaat nu eenmaal naar boven...Ik zou dat zo niet willen. Ik heb teveel bolle elco's gezien in versterkers die te warm werden.  Ze slijten in elk geval sneller als er zo weinig ruimte voor koeling aan de bovenkant is.

Stadium III

Citaat van: sonsan op augustus 29, 2020, 17:04:47
Is muziek vanaf BD zoveel meer belastend dan een film, wel of niet op BD?
Ik draai veel muziek, meer dan dat ik film kijk eerlijk gezegd. En een aantal zijn inderdaad op BD niveau. Maar het volume staat dan meestal erg sociaal....

Muziek is constant ipv film want die heeft pieken
Als ik hier Judas priest of rammstein er doorheen jaag een film lengte lang zal de reciever wat warmer gaan worden ja
Bij Wim meegemaakt ,film kijken geen probleem ,Concert kijken dat wel
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

 :yes: continu 200 Watt op de luidsprekerklemmen doet wel wat met een versterker  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Citaat van: Samro op augustus 29, 2020, 19:06:18
De meeste warmte gaat nu eenmaal naar boven...Ik zou dat zo niet willen. Ik heb teveel bolle elco's gezien in versterkers die te warm werden.  Ze slijten in elk geval sneller als er zo weinig ruimte voor koeling aan de bovenkant is.

De receiver staat idd behoorlijk opgesloten, maar ik weet niet hoe warm deze @idle wordt.
Sommige worden vrijstaand al best heet.
Dit is een aanslag op de soldeerverbindingen waarvan de tin kwaliteit al niet best is. (loodvrij) (2004)
1 scheurtje / los in de tin staand componentje is al voldoende voor een storing.
Over de elektrolyten maak ik me geen zorgen. max 85 of 105 graden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

sonsan

Gisteravond vanaf 19.00 uur tot 01.00 uur de receiver aangehad op een easy listening niveau. Ik voelde daarna dat de receiver best warm was en de onderkant van de meubelplaat ook. De receiver voelde duidelijk warmer dan toen deze nog op de kast stond.

Nu heb ik zitten kijken naar een USB ventilator (b.v. https://www.amazon.nl/dp/B08C596VRZ/ref=gno_cart_title_0?_encoding=UTF8&psc=1&smid=A15D83DEZZP553 )
Wellicht is dit een oplossing om die achter de receiver te plaatsen. (Moet deze dan koude lucht over de receiver blazen oj juist lucht afzuigen van de receiver?)

Of zal ik me dan toch maar alle moeite besparen en de receiver weer op de kast zetten....?
Ik moet bekennen dat ik niet veel verschil bemerk of de centerspeaker nu in of op de kast staat.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

NB

Bij twijfel gewoon doen, lijkt me.  Vooral als het met die center niks uitmaakt.
Zo'n ventilator hoor je toch, bij rustige stukjes. Misschien heb je ook stille, dat weet ik niet.
Ik heb met de afgelopen hittegolf een ventilatortje tussen mijn versterker en cd speler laten blazen.
Op een gegeven moment ging het toch irriteren.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.