Help! Marantz PM 14 geeft geen geluid meer!

Gestart door Ohm Ivo, september 08, 2020, 11:47:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ohm Ivo

Help! :|

Gisteren toen ik de versterker aanzette gaf hij na de 2 kleine klikjes (is normaal), en waar na een seconde of 5 de geruststellende klik van de speakerrelais moest komen gebeurde er iets raars: een rare dubbelklik en toen niks meer. Als ik de aan de speakerselectorknop (A+B, B, A, OFF) draai dan gebeurt er niks meer. Vroeger hoorde je dan altijd het relais omklikken.  nopompom nopompom nopompom :cry:

Ik neem dus aan dat het relais kapot is. Zou ik dat relais eruit kunnen halen en dan schoonmaken? Ik ben niet technisch maar als het om een mechanische reparatie gaat (schoonmaken/vervangen van een onderdeel) dan wil ik het wel proberen. Ik woon in Portugal en ik heb hier nog geen betrouwbare reparateur gevonden, dus zal het zelf met wat hulp moeten doen, of desnoods het apparaat naar NL moeten sturen(!) Dat laatste hoop ik te voorkomen...

Andere vragen:
waar zou ik het beste een nieuw relais kunnen bestellen? Ik ben al online wezen zoeken maar vind het nogal verwarrend. Ook weet ik niet zeker welk relais ik hebben moet. Hebben de 14 en de 14mk2 dezelfde relais?

Mijn versterker betreft de PM-14 uit 1998. Ik meen dat hij ook bekend is als de PM-14AG maar weet ik niet zeker. Het gaat dus NIET om de PM-14mk2 of de latere SE enz.

Ondertussen behelp ik me in de hoofdset met een 43jr oude Pioneer SA-608. Werkt, gelukkig...

Kunnen de techneuten van het forum mij op weg helpen?

Groet van Evert

JohnWx

Als je het zelf kan en wilt vragen in Elst reparatie service of hier aan Hal of SBMarantz die kennen hun wegen, succes



Heeft hij in al die jaren al een servicebeurt gehad zou die er dan bij doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

Ja bekend probleem. Komt door slechte veiligheids weerstanden die doorgaan door vertraagde elko's.
Op zich geen moeilijke reparatie.

Jon  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jowa

Dat wordt een keer op vakantie  in NL voor Ivo.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

SB_Marantz

Demonteer beide kanalen (eindversterkers) en bekijk de soldeerverbindingen.
Ik denk dat je een hoop gescheurde verbindingen zult zien.
Door de hoge offset gaat het ding in protect modus staan.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ohm Ivo

Dank voor de reacties, mensen....
Het kan dus aan allerlei dingen liggen, misschien is het relais zelf wel gewoon in orde. Dat wordt dus een diagnose stellen en3 dat kan ik niet zelf. Inmiddels heb ik een reparateur in Porto gevonden. Niet naast de deur (100km enkele reis) maar dat combineren mijn vrouw en ik met een dagje strand. Maandag de 14e ga ik hem brengen.

Het liefst had ik de amp bij een van de kundige reparateurs van dit forum gebracht, maar NL is me iets te ver weg...

Jullie horen wel hoe het afloopt....

Groet van Evert

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *