Marantz nr 1710 en aansluiten platenspeler Soundlab dlp 12

Gestart door arja, juli 22, 2020, 16:18:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arja

Hallo,
Helemaal nieuw hier, dus ik hoop dat ik goed zit.
Heb volgende probleem met de Marantz nr 1710: heb platenspeler soundlab dlp 12 aangesloten op de phono ingang. Geeft wel geluid maar beslist niet krachtig en vol genoeg; het lijkt alsof de ingebouwde phono versterker niet sterk genoeg is. Deze soundlab heeft aan een lg homecinemaset aangesloten gezeten samen met een voorversterker de DAP Pre 101 D 1530 en deed het daar helemaal perfect. Als ik nu deze voorversterker tussen platenspeler en marantz zet dan krijg ik vreselijk geluid. Het is mij niet helemaal duidelijk of de platenspeler een mm of een mc cartridge heeft (denk mc); heb gezien dat er ook voorversterkers zijn die kunnen schakelen tussen mm en mc, zou dat een oplossing kunnen zijn?
Heb ook geprobeerd de platenspeler op de analoge cd ingang aan te sluiten (met en zonder voorversterker) maar dan komt er helemaal geen geluid uit. Ik begrijp vervolgens de handleiding van de marantz niet waarin zou moeten staan hoe ik de bron phono aan deze cd ingang zou kunnen toewijzen. Het is mij dus niet duidelijk hoe dat moet. Is er iemand die dit weet en mij uit kan leggen.  Marantz helpdesk is niet erg behulpzaam.
Tot slot: er zijn ook platenspelers met bluetooth en de marantz kan bluetooth ontvangen van bv een tablet; ik neem aan dat dat dan ook zou moeten kunnen van een bluetooth  platenspeler?
Veel vragen , weet het , sorry.
Arja

JohnWx

Citaat van: arja op juli 22, 2020, 16:18:54
Hallo,
Helemaal nieuw hier, dus ik hoop dat ik goed zit.
Heb volgende probleem met de Marantz nr 1710: heb platenspeler soundlab dlp 12 aangesloten op de phono ingang. Geeft wel geluid maar beslist niet krachtig en vol genoeg; het lijkt alsof de ingebouwde phono versterker niet sterk genoeg is. Deze soundlab heeft aan een lg homecinemaset aangesloten gezeten samen met een voorversterker de DAP Pre 101 D 1530 en deed het daar helemaal perfect. Als ik nu deze voorversterker tussen platenspeler en marantz zet dan krijg ik vreselijk geluid. Het is mij niet helemaal duidelijk of de platenspeler een mm of een mc cartridge heeft (denk mc); heb gezien dat er ook voorversterkers zijn die kunnen schakelen tussen mm en mc, zou dat een oplossing kunnen zijn?
Heb ook geprobeerd de platenspeler op de analoge cd ingang aan te sluiten (met en zonder voorversterker) maar dan komt er helemaal geen geluid uit. Ik begrijp vervolgens de handleiding van de marantz niet waarin zou moeten staan hoe ik de bron phono aan deze cd ingang zou kunnen toewijzen. Het is mij dus niet duidelijk hoe dat moet. Is er iemand die dit weet en mij uit kan leggen.  Marantz helpdesk is niet erg behulpzaam.
Tot slot: er zijn ook platenspelers met bluetooth en de marantz kan bluetooth ontvangen van bv een tablet; ik neem aan dat dat dan ook zou moeten kunnen van een bluetooth  platenspeler?
Veel vragen , weet het , sorry.
Arja

Hoi ik denk dat je een mm element hebt en de phono ingang is wel is zachter een phono versterker op phono kan niet


Of je phono op een line ingang
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

arja

dank voor reactie
Heb geprobeerd op line ingang voor cd aan te sluiten: geeft geen geluid. Dit is volgens mij een assignable line ingang, maar uit handleiding wordt mij niet duidelijk hoe dit te doen.
Op bol de winkel van ons allemaal staat een plaatje van de achterkant: phono en rechts daarnaast drie witte en rode ingangen; op de cd ingang daarvan werkt het dus niet.

JohnWx

Citaat van: arja op juli 22, 2020, 19:22:55
dank voor reactie
Heb geprobeerd op line ingang voor cd aan te sluiten: geeft geen geluid. Dit is volgens mij een assignable line ingang, maar uit handleiding wordt mij niet duidelijk hoe dit te doen.
Op bol de winkel van ons allemaal staat een plaatje van de achterkant: phono en rechts daarnaast drie witte en rode ingangen; op de cd ingang daarvan werkt het dus niet.

Wel met je phono versterker doen die hoort op een cd ingang of tuner of tape of dvd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hoewie Loewie

Hoi. Ik heb even gegoogled op een plaatje van de aansluitingen. Inderdaad, een phono aansluiting. Waarschijnlijk voor een MM element. Als jouw platenspeler voorzien is van een MC element, is het niet raar dat het geluid zacht is. Het signaal van een MC element is in de regel veel zwakker (zachter zo je wil) dan van een MM element. Met de al eerder gebruikte voorversterker zou het toch moeten kunnen want het heeft immers ooit goed gewerkt zoals je stelt. Is die voorversterker schakelbaar tussen MM en MC? Wat is het merk en type van die voorversterker?

Wat betreft het toewijzen van de CD-ingang, zul je even in de handleiding moeten duiken maar ik denk dat je alleen digitaal of analoog toe kunt wijzen en als ie op analoog is ingesteld, zou het toch gewoon moeten werken.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

#5
Hoi. Even de manual opgesnord. Tjongejonge wat een aansluitingen en mogelijkheden. Ik zou er gek van worden. Ik lees dat er in het instellingenmenu voor de "inputmode" de instelling "auto" kan worden gekozen. Zo ik het begrijp, detecteert het apparaat dan zelf of er een inkomend signaal is. Je moet dus checken wat de inputmode is van de CD ingang. De ingang voor CD moet je dan op 3 instellen (er staat immers het cijfer 3 naast de CD ingang). Je kunt als inputmode ook analoog kiezen. Dan is het zeker een analoge ingang.




Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Nog even verder gesnuffeld in de manual en de PHONO-ingang is voor een MM element. Als je dus een MC element op je platenspeler hebt, zal dat zacht spelen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Ook nog even een manual opgezocht van de voorversterker (ik zag dat je die al genoemd had). Het apparaatje moet een ingangsignaal van 3 mV op een uitgangssignaal van 1000 mV (oftewel 1 volt) brengen en dat is over het algemeen het niveau van een normale line-ingang (zoals van een CD-speler). Overigens ga ik dan bijna denken, dat het een MC voorversterker is, gezien het lage niveau van 3 mV.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

arja

@Hoewie Loewie,  zeer bedankt voor alle moeite die gedaan is. Ik ga het nog een keer proberen, maar ik ben al in het instellingenmenu geweest en heb de cd ingang op 3 gezet en ook analoog en het werkt gewoon niet; niet met en niet zonder voorversterker. Krijg alleen een naar mijn gevoel te zwak signaal uit de phono ingang en dat dan zonder voorversterker.
Overweeg de aanschaf van een bluetooth platenspeler; dat zou toch moeten werken?

JohnWx

Citaat van: arja op juli 25, 2020, 08:02:31
@Hoewie Loewie,  zeer bedankt voor alle moeite die gedaan is. Ik ga het nog een keer proberen, maar ik ben al in het instellingenmenu geweest en heb de cd ingang op 3 gezet en ook analoog en het werkt gewoon niet; niet met en niet zonder voorversterker. Krijg alleen een naar mijn gevoel te zwak signaal uit de phono ingang en dat dan zonder voorversterker.
Overweeg de aanschaf van een bluetooth platenspeler; dat zou toch moeten werken?

Is element nog wel goed alle draden op element goed aangesloten

Zou persoonlijk voor een wat "betere" draaitafel nemen

Je koop voor "weinig" een leuke draaitafel allemaal afgeleid van een Project of Rega draaitafel zoals deze Argon met usb

https://hifi.nl/artikel/24627/Review-Argon-TT2-USB-draaitafel.html

https://www.hobo.nl/hi-fi/platenspelers/pro-ject-t1-om5e-platenspeler-zwart.html



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

arja

Heb eindelijk gevonden hoe de cd ingang te activeren en dat is gelukt. Echter aansluiting met de voorversterker levert een zeer duidelijk  brommend geluid op door de muziek en niveau van de muziek is dan ook niet echt hoog. Het grond kabeltje van de platenspeler is op deze voorversterker aangesloten. Ik heb het idee dat er dingen zijn die elkaar storen

arja

update: brom is weg, heb de voorversterker verder weg gezet van aansluitblok en van de platenspeler. Blij dus dat brom weg is, maar vind het geluid nog steeds niet super; nog te weinig vol, maar ik denk dat ik er mee moet gaan leven. We gaan nog kijken of een ander element helpt.

Hoewie Loewie

Hoi. Mooi, toch weer een paar stappen verder gekomen. Zo ik het begrijp, is het volume van de platenspeler nog steeds mager. In vergelijking met andere bronnen, neem ik aan?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Ik had nog niet echt gekeken naar wat voor platenspeler je nou hebt. Een "Technics SL-1200 kloon", zie ik, geen Direct-Drive maar met een snaar. Op zich niks mis mee. Gebruik je het standaard gemonteerde element met naald en zo ja, welke is dat? Verder vroeg ik me af of je de naaldkracht en dwarskrachtcompensatie op de juiste waarde hebt ingesteld.

SoundLAB DLP 12:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl