Superscope by Marantz CD-312 cassettedeck.

Gestart door Hoewie Loewie, juni 27, 2020, 14:12:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoewie Loewie

Hoi. Lang geleden gekocht als defect (motor liep niet, draadjes waren los) en gisteren maar eens op de knutseltafel. In principe niet om te repareren (eerdere poging mislukte) maar om te kijken of het geschikt was als basis voor het inbouwen van een BlueTooth-adapter in cassettevorm (zie plaatje). Maar ja, als ie dan toch open ligt ook eens even kijken of ie toch niet te repareren is. Ja dus (zekering kaduuk). Speelt weer prima nu. Helaas weigert de rechter VU-meter dienst. Niet op gang kunnen krijgen met de truuk met de hete soldeerbout op het stelschroefje. Heeft er iemand nog zo'n VU-meter liggen? Waarschijnlijk ook gebruikt in een aantal Marantz cassettedecks.

Superscope CD-312 op tafel:






Ook even geƫxperimenteerd met blauwe led buislampjes:


Nee, origineel vind ik mooier:


De kapotte VU-meter:


Cassette BlueTooth-adapter:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

i2Paq

Hoe zit dat nu met dat blauwe en witte licht?

Geeft dat een beetje geluid zo'n BT adapter?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Hoewie Loewie

Het blauwe licht zijn blauwe ledlampjes. Het wit/gele zijn originele buislampjes.

Hoe zo'n Bluetooth ontvanger klinkt weet ik niet. Ik heb er nog geen. Overigens heb ik wel zo'n adapter met een draadje en een jackplug. Dat werkt in ieder geval wel en klinkt okay.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

i2Paq

Citaat van: Hoewie Loewie op juni 27, 2020, 21:14:30
Het blauwe licht zijn blauwe ledlampjes. Het wit/gele zijn originele buislampjes.

Hoe zo'n Bluetooth ontvanger klinkt weet ik niet. Ik heb er nog geen. Overigens heb ik wel zo'n adapter met een draadje en een jackplug. Dat werkt in ieder geval wel en klinkt okay.

Ben benieuwd en hoor graag hoe het klinkt!

Zo'n andere adapter heb ik idd. ook nog ergens uit de tijd dat ik een autoradio+cassette had en er een CD aan hing.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Hoewie Loewie

Hoi. Vanavond dit deck (met de lamme wapper) weer op de knutselplek gehad. Wat was het geval: het deck had af en toe de onhebbelijke gewoonte om de tape aan het begin bij het afspelen kennelijk scheef te trekken waardoor ie aan de rand verfrommelde (dat was ook te horen :o ) en zien natuurlijk :( . Ik verdacht het aandrukrolletje. Bij de aankoop van dit deck, kreeg ik er een setje nieuwe snaren en aandrukrolletje bij. Overigens waren de snaren niet juist, althans de hoofdsnaar wat een platte hoort te zijn. Het aandrukrolletje had ik nog ergens liggen. Dat opgeduikeld en dat leek erg sterk op het oude rolletje. Dus de beugel met aandrukrolletje gedemonteerd, rolletje verwisseld (past precies) en weer gemonteerd. Nu ik het oude rolletje gedemonteerd had, kon ik het ook veel beter beoordelen en het loopvlak was niet meer vlak maar een beetje bol. Zie foto's. Niet raar dat de tape dan scheef kan gaan lopen. Komende tijd het deck met het nieuwe rolletje maar eens uitgebreid testen. :pray:

Nieuwe aandrukrolletje op zijn plek:


Oude rolletje. Duidelijk zichtbaar is het "bolle" loopvlak:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

i2Paq

Goed gevonden!

Blij dat hij weer een stukje beter is geworden.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

HAL9000

Ja die capstan aandrukrol is goed op. jammer van die VU meter dat veertje is gesprongen. Heel misschien heb ik nog een metertje. Ik heb 100 jaar geleden eens zo'n deck gehad. Daar was een dele van het front afgebroken.  :|

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Hoewie Loewie

Citaat van: HAL9000 op augustus 11, 2020, 16:16:05
Heel misschien heb ik nog een metertje. Ik heb 100 jaar geleden eens zo'n deck gehad. Daar was een dele van het front afgebroken.  :|
Dat zou heel tof zijn. notworthy

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl