Voor gek verklaard.....

Gestart door sonsan, juni 25, 2020, 17:09:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#15
De Bose 701 gehad, een top speaker via een prachtige Bose deal.
Gekocht voor FL 1998,00 en na een aantal jaar, in 1998 (jubileum jaar van Bose) op een bepaalde datum, weer ingeleverd met certificaat, en weer FL 1998,00 retour op mijn rekening  :-D
Kijk, dat is leuk met speakers werken..........

Maar buiten dit, gewoon top speakers, en het "Bose systeem" van reflectie word heden ten dage met succes toegepast met Dolby Atmos Enabled speakers, kaatsen (via het plafond), wat Bose al jaren doet.

Nu kaatst alles via mijn vrouw...............  :-D  :-D

sonsan

Zo, weer een aantal luisteruurtjes verder. En de Acoustimass afgekoppeld.....

Hoe dat dan zou je zeggen na mijn eerdere postieve eerste indrukken.

De meeste muziek klonk best wel goed/acceptabel. Vooral muziek met een ruim dynamiek, zoals Yello, Santana e.d. De Acoustimass ondersteund door de BK sub.
Maar vooral muziek waar een vrouwenstem de hoofdrol in speelt, zoals b.v. Sade, Sarah McLachlan en Diana Krall vielen door de mand. Vooral Sade klonk erg "dunnetjes en mager". Waarschijnlijk valt deze stem precies in het frequentiegat welke de basmodule met de kubusspeakertjes hebben. Dat was wel een tegenvaller want de eerste indrukken waren echt zo slecht nog niet.

De speakertjes kunnen behoorlijk hard zonder vervorming en de basmodule geeft meer dan ik verwacht had. Lang niet zo diep als mijn BK maar ik denk voor de gemiddelde luisteraar meer als voldoende. Ook de helderheid in het hoog was prima. Het geheel gaf een mooi ruimtelijk effect.

De doorslag gaf eigenlijk het luisteren naar de tv. Dat was echt slecht. Alsof er in een kartonnendoosje gesproken werd. Het volume moest behoorlijk opgeschoeft worden om het verstaanbaar te maken en dan was het nog een mager geluid. De basmodule deed nauwelijks iets dus het meeste geluid moest uit 1 kubusje komen. En dan komt de tekortkoming aan het licht. Wat een verschil met de Mezzo 5 center!
Wat ik ook deed met de instellingen, ik kreeg het niet goed.
Voor de mensen die overstappen van de tv speaker naar deze Acoustimass zal de stap niet zo groot zijn maar van mijn Mezzo set naar dit was teveel van het goede.

Dus hier knapt mijn Bose bubble....

Het vermeende mooie geluid wat ik jaren in mijn hoofd had zitten klopt dus maar voor een gedeelte. Voor muziek voldoet het in veel gevallen best wel maar er zijn zeker tekortkomingen. En 30 jaar geleden had ik het misschien anders geaccepteerd dan nu. Nu ben ik verwend door een goede receiver en een prima set 7.1 speakers. En daar kan deze Bose set niet tegenop.

Ik zag mijn vrouw, die nog nooit iets gezegd heeft over het aantal en formaat speakers die ik in de huiskamer heb staan, al glimlachen toen de Acoustimasset werd binnen gebracht. "Als dit net zo goed klinkt als die grote speakers...." Gelukkig zat ze erbij toen ik het tv geluid aan het testen was en zij de eerste was die er een opmerking over plaatste!

Dus, de Acoustimass maar weer op MP gezet en verder gaan genieten met hetgeen ik al had, een toch wel mooie complete set waar een sattelietsysteem niet bij in de schaduw kan staan.

En toch is de Bose bubble niet helemaal uit elkaar gespat.
Onder het typen van dit stukje proza zit ik te genieten van het toch wel fraaie geluid wat uit de Bose Soundlink III komt...
Er blijft dus toch wel iets in huis waar Bose op staat!

Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

NB

Nu waardeer je weer meer wat je had. Dus experiment is geslaagd.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: sonsan op juni 29, 2020, 16:39:04
Zo, weer een aantal luisteruurtjes verder. En de Acoustimass afgekoppeld.....

Hoe dat dan zou je zeggen na mijn eerdere postieve eerste indrukken.

De meeste muziek klonk best wel goed/acceptabel. Vooral muziek met een ruim dynamiek, zoals Yello, Santana e.d. De Acoustimass ondersteund door de BK sub.
Maar vooral muziek waar een vrouwenstem de hoofdrol in speelt, zoals b.v. Sade, Sarah McLachlan en Diana Krall vielen door de mand. Vooral Sade klonk erg "dunnetjes en mager". Waarschijnlijk valt deze stem precies in het frequentiegat welke de basmodule met de kubusspeakertjes hebben. Dat was wel een tegenvaller want de eerste indrukken waren echt zo slecht nog niet.

De speakertjes kunnen behoorlijk hard zonder vervorming en de basmodule geeft meer dan ik verwacht had. Lang niet zo diep als mijn BK maar ik denk voor de gemiddelde luisteraar meer als voldoende. Ook de helderheid in het hoog was prima. Het geheel gaf een mooi ruimtelijk effect.

De doorslag gaf eigenlijk het luisteren naar de tv. Dat was echt slecht. Alsof er in een kartonnendoosje gesproken werd. Het volume moest behoorlijk opgeschoeft worden om het verstaanbaar te maken en dan was het nog een mager geluid. De basmodule deed nauwelijks iets dus het meeste geluid moest uit 1 kubusje komen. En dan komt de tekortkoming aan het licht. Wat een verschil met de Mezzo 5 center!
Wat ik ook deed met de instellingen, ik kreeg het niet goed.
Voor de mensen die overstappen van de tv speaker naar deze Acoustimass zal de stap niet zo groot zijn maar van mijn Mezzo set naar dit was teveel van het goede.

Dus hier knapt mijn Bose bubble....

Het vermeende mooie geluid wat ik jaren in mijn hoofd had zitten klopt dus maar voor een gedeelte. Voor muziek voldoet het in veel gevallen best wel maar er zijn zeker tekortkomingen. En 30 jaar geleden had ik het misschien anders geaccepteerd dan nu. Nu ben ik verwend door een goede receiver en een prima set 7.1 speakers. En daar kan deze Bose set niet tegenop.

Ik zag mijn vrouw, die nog nooit iets gezegd heeft over het aantal en formaat speakers die ik in de huiskamer heb staan, al glimlachen toen de Acoustimasset werd binnen gebracht. "Als dit net zo goed klinkt als die grote speakers...." Gelukkig zat ze erbij toen ik het tv geluid aan het testen was en zij de eerste was die er een opmerking over plaatste!

Dus, de Acoustimass maar weer op MP gezet en verder gaan genieten met hetgeen ik al had, een toch wel mooie complete set waar een sattelietsysteem niet bij in de schaduw kan staan.

En toch is de Bose bubble niet helemaal uit elkaar gespat.
Onder het typen van dit stukje proza zit ik te genieten van het toch wel fraaie geluid wat uit de Bose Soundlink III komt...
Er blijft dus toch wel iets in huis waar Bose op staat!

Weet je wat het punt gewoon is, kleine speakers blijven klein klinken, hoe groot de subwoofer ook is.
Het is niet alleen gebrek aan bassen voor kleine speakers, maar gebrek aan alles beneden het bereik van de de tweeter.
Een kleine speaker met sub kan nooit op tegen een Fullrange speaker zonder sub, de kleine blijft klein.
Een Fullrange met sub zou wel prima klinken, maar die heeft het misschien weer niet nodig ;-)
Was dan ook een top marketing truck van Bose die zeker de audio wereld veranderd heeft.........

The Good Son

Citaat van: CBdicX op juni 29, 2020, 18:32:08

Was dan ook een top marketing truck van Bose die zeker de audio wereld veranderd heeft.........

Inderdaad., daarna werd kwamen al die  "micro-setjes"   frusty

Maar wel een leuk experiment van Sonsan, met de conclusie dat vroeger niet alles beter was.

TurboMarco

#20
Citaat van: The Good Son op juni 29, 2020, 20:35:48
Inderdaad., daarna werd kwamen al die  "micro-setjes"   frusty

Maar wel een leuk experiment van Sonsan, met de conclusie dat vroeger niet alles beter was.
Vroeger waren de speakers anders wel groter .
Een 10 of een 12 inch was toen de normaalste zaak van de wereld .Tegenwoordig worden grote speakers massaal in de ban gedaan .

BLM

Big loudspeakers Matter  8-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#21
Citaat van: TurboMarco op juni 30, 2020, 11:34:11
Vroeger waren de speakers anders wel groter .
Een 10 of een 12 inch was toen de normaalste zaak van de wereld .Tegenwoordig worden grote speakers massaal in de ban gedaan .

BLM

Big Speakers Matter  8-)

Bedoel je niet: BSM ?

Het is net als de politiek, dingen uit het verleden steken de kop weer op.
hoe gaan wij het file probleem aanpakken, Sneakers met witte sokken, speakers worden weer kleiner met een slechte sub, of zo'n knetterend Bluetooth speaker setje.
Maar gelukkig, het goed doen is ook nog steeds mogelijk  :wink:

Denk alleen dat grote speakers geheel aan de huidige (jonge) generatie voorbij gaat.
"Vroeger" (jaren 70 begin 80) was het kleinste wat je kon kopen een flinke boekenplank speaker, nu steken ze 2 van die 15 euro dopjes in hun oren en luisteren naar een 64Kb MP3 opname...........



TurboMarco

CiteerBedoel je niet: BSM ?
:no:

Had het al aangepast  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Niks mis mee als je gewoon een dynamisch systeem wilt hebben waar je niet al te veel eisen aan stelt.
Ik heb een vergelijkbaar setje van Sony op de slaapkamer, hangt aan een Onkyo receiver.
Klinkt eigenlijk ook best lekker. [emoji85]


Cornelis1921

Met die overheerlijk MacBaren's Scottish blend tabak jouw pijp klinken de Quads nog nèt iets mooier. Niet?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *