Model 2216 brom, varierend met volume

Gestart door Rizm, juni 10, 2020, 18:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rizm

Dag forumtecheuten,

Ik ben bezig een Marantz Model 2216 Black in ere te herstellen. De receiver is inmiddels volledig functioneel.

Ik heb op het tuner board na alle boards gerecapped en voorzien van nieuwe diodes. Het ps board heeft tevens een nieuwe transistor gekregen. Op het amp board zijn de eindtorren en drivers vervangen en heb ik meerslagen potmeters geplaatst voor het netjes instellen van de bias. Alle potmeters en schakelaars zijn voor zover mogelijk losgesoldeerd, open gemaakt en gereinigd. Ik hoor geen kraakjes of plopjes bij het bedienen van de potmeters en schakelaars. Verder zijn alle aardpunten losgeweest, opgeschuurd en waar mogelijk doorgesoldeerd.

Als ik de receiver inschakel dan hoor ik een flinke brom die direct in 2-3 seconden afneemt. Vervolgens is een brom te horen die harder wordt wanneer het volume wordt open gedraaid. De brom is ook licht hoorbaar met het volume dichtgedraaid. De brom is bij phono iets harder dan bij aux.
Wanneer ik het chassis aanraak is de brom minder hard, al hoor ik wel een licht tikje door de speakers op het moment van aanraken.

Ik heb de nodige bromtopics dorgelezen, maar geen vergelijkende post gevonden. Is er iemand die een idee heeft waar ik naar zou kunnen kijken om deze brom te verminderen?





lieven

Als er niet in geprutst is, is dit waarschijnlijk een aardingsfout of elco die rot is. Is normaal opgelost met een fatsoenlijke servicebeurt.

Rizm

Kun je mij vertellen wat jij onder een fatsoenlijke servicebeurt verstaat, Lieven? Je bedoelt het vast niet zo, maar nu lijkt het alsof je impliceert dat ik maar wat aan heb geprutst. :)

SB_Marantz

Citaat van: lieven op juni 10, 2020, 21:54:08
Als er niet in geprutst is, is dit waarschijnlijk een aardingsfout of elco die rot is. Is normaal opgelost met een fatsoenlijke servicebeurt.

Bij een aardingsfout zal de harde brom continu aanwezig zijn.
Je kunt met de scope tracen en de boel isoleren.
Soms is het makkelijk te vinden en soms wat lastiger.
Of er in geprutst is weet ik niet want er zijn geen foto's te zien.
Was dit voorheen al het geval, de brom dus?
Is de complete PS vervangen?
Meer kan ik op dit moment niet zeggen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

CiteerIk heb op het tuner board na alle boards gerecapped en voorzien van nieuwe diodes. Het ps board heeft tevens een nieuwe transistor gekregen.

Dit wekt bij mij interesse, Ik denk dat er een verkeerde transistor is geplaatst. En kloppen de diodes wel? 
Ik denk dat er ergens een fout is gemaakt.

Wel een mooie exemplaar zeg  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lieven

Citaat van: Rizm op juni 11, 2020, 07:41:33
Kun je mij vertellen wat jij onder een fatsoenlijke servicebeurt verstaat, Lieven? Je bedoelt het vast niet zo, maar nu lijkt het alsof je impliceert dat ik maar wat aan heb geprutst. :)

Ik bedoelde het inderdaad niet zo. Ik had er naar mijn alle eerlijkheid wat nonchalant overgelezen dat jij er al had al gewerkt en dit probleem er dus vanzelf was gekomen door er gewoon mee te spelen, mijn fout. Hoop dat ik je niet op een zere teen heb getrapt.

lieven

Citaat van: SB_Marantz op juni 11, 2020, 11:28:48
Bij een aardingsfout zal de harde brom continu aanwezig zijn.
Je kunt met de scope tracen en de boel isoleren.
Soms is het makkelijk te vinden en soms wat lastiger.
Of er in geprutst is weet ik niet want er zijn geen foto's te zien.
Was dit voorheen al het geval, de brom dus?
Is de complete PS vervangen?
Meer kan ik op dit moment niet zeggen.

Even een moment van bijleren voor mij, ze hebben mij ooit gezegd dat als de brom sterker wordt samen met het volume dat er dan een aardingsfout kan zijn in de voorversterkering, omdat je dan de brom mee versterkt met je eindversterking.

Rizm

Dank voor jullie reacties heren!

Citaat van: SB_Marantz op juni 11, 2020, 11:28:48
Bij een aardingsfout zal de harde brom continu aanwezig zijn.
Je kunt met de scope tracen en de boel isoleren.
Soms is het makkelijk te vinden en soms wat lastiger.
Of er in geprutst is weet ik niet want er zijn geen foto's te zien.
Was dit voorheen al het geval, de brom dus?
Is de complete PS vervangen?
Meer kan ik op dit moment niet zeggen.
Ik heb wat moeite de brom te tracen met mijn huidige analoge scope doordat bij lage voltage ranges er al zaken worden opgepikt wanneer ik de probe (niet de punt) vastpak. ik heb ook geen idee wat de staat is van deze scope, dus ik denk dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een digitaal exemplaar.

Citaat van: HAL9000 op juni 11, 2020, 14:18:54
Dit wekt bij mij interesse, Ik denk dat er een verkeerde transistor is geplaatst. En kloppen de diodes wel? 
Ik denk dat er ergens een fout is gemaakt.

Wel een mooie exemplaar zeg  :yes:
Ik zal proberen later vandaag een lijstje te maken van originele diodes en transsistoren en de vervangers die ik heb gebruikt. De richting van de diodes zal ik  ook nog eens triplechecken. :)

Citaat van: lieven op juni 12, 2020, 23:31:33
Ik bedoelde het inderdaad niet zo. Ik had er naar mijn alle eerlijkheid wat nonchalant overgelezen dat jij er al had al gewerkt en dit probleem er dus vanzelf was gekomen door er gewoon mee te spelen, mijn fout. Hoop dat ik je niet op een zere teen heb getrapt.
Nee hoor Lieven, mijn tenen zijn niet zo lang. ;)


Rizm

Ik heb op de volgende boards transistoren en/of diodes vervangen: P700 (main amp), P800 (PSU), PT01 (tone control). Als ik naar het schema kijk dan zit de volumeregeling nog voor deze boards. De brom varieert met het volume. Kan ik hierdoor concluderen dat het probleem niet op een van deze boards zit?




lieven

naar mijn kennis wel, maar ik ben al vaker tegen de lamp gelopen dus beter ook een kenner laten antwoorden

tbanis55

Zoals eerder was aangegeven lijkt het op een aardings probleem;  wellicht is er ergens een afscherming los komen te zitten.  Ik ga er vanuit dat de feitelijke werking (dus versterking) wel werkt.
Een printbreuk is eveneens een optie.
Wat ook wel gebeurd, dat de print resp. printbevestiging tevens aardpunt is. als daar printlak tussen zit....

Een simpele maar meestal een doeltreffende manier is met een stevige condensator te werken: 1 kant tegen chassis, en met de andere het circuit afgaan.  van voor naar achteren of omgekeerd ; bij verandering zit je duidelijk in de buurt van het probleem.

gr.

Ton

Rizm

Citaat van: tbanis55 op juni 18, 2020, 15:32:49
Zoals eerder was aangegeven lijkt het op een aardings probleem;  wellicht is er ergens een afscherming los komen te zitten.  Ik ga er vanuit dat de feitelijke werking (dus versterking) wel werkt.
Een printbreuk is eveneens een optie.
Wat ook wel gebeurd, dat de print resp. printbevestiging tevens aardpunt is. als daar printlak tussen zit....

Een simpele maar meestal een doeltreffende manier is met een stevige condensator te werken: 1 kant tegen chassis, en met de andere het circuit afgaan.  van voor naar achteren of omgekeerd ; bij verandering zit je duidelijk in de buurt van het probleem.

gr.

Ton
Dank voor je reactie Ton. Ik ben alle aardpunten langsgelopen en ervoor gezorgd dat er goed contact is. Dat verhielp het probleem niet. Ik volg je doeltreffende methode nog niet. Wat meet ik daarmee en hoe meet ik dit? Wat doe ik met die condensator?

tbanis55

Met de condensator aan 1 kant aan aarde en de andere kant van voor naar achteren werken (van ingang naar uitgang werken; dus bijv. op de basis van een transistor.
De condensator voert het laagfrequente signaal (brom) af naar aarde . Hiermee heb je bij benadering de lokatie van het probleem als de brom weg is.  Wel een beetje stevig condensator/elco gebruiken  bijv.  10uF 63V.


veel succes!

Ton

Rizm

Ik heb momenteel weer wat tijd gevonden om de oorzaak van de brom op te sporen. Met de condensator methode (zoals geopperd door Ton) heb ik het volgende ontdekt:

Wanneer ik de punten JT01 en JT02 (op het PT01 board, zie schema een paar posts terug) via een condensator aan de aarde koppel dan is de brom zo goed als weg. Alleen met het volume op 3/4 en meer wordt er iets hoorbaar. 

Nou heb ik geen idee wat dit mij zegt en hoe ik nu verder zou moeten gaan. Is er iemand die mij nog wat tips wil geven?

lieven

#14
Citaat van: Rizm op juli 09, 2020, 13:52:51
Ik heb momenteel weer wat tijd gevonden om de oorzaak van de brom op te sporen. Met de condensator methode (zoals geopperd door Ton) heb ik het volgende ontdekt:

Wanneer ik de punten JT01 en JT02 (op het PT01 board, zie schema een paar posts terug) via een condensator aan de aarde koppel dan is de brom zo goed als weg. Alleen met het volume op 3/4 en meer wordt er iets hoorbaar. 

Nou heb ik geen idee wat dit mij zegt en hoe ik nu verder zou moeten gaan. Is er iemand die mij nog wat tips wil geven?

Ik zou om te beginnen kijken of s001 goed geaard is. Deze staat namelijk rechtstreeks in contact met beide contactpunten. Als dit goed is zou ik eens kijken naar c001, c002 en c003 aan je ingangen. Als dit ook goed is kijken of je tape monitor geaard moet zijn en of dit juist is (is niet altijd het geval maar aangezien jt01 en jt02 aan de knop van de tape monitor zit, kan dit ook het probleem zijn) Anders moet je iemand met meer kennis vragen

ps als dit allemaal niets oplost, ook eens kijken naar je pre tone amp. Of deze goed geaard is aangezien deze in verbinding staat met weerstanden kan ook hiervan je aardingsfout komen