Model 2216 brom, varierend met volume

Gestart door Rizm, juni 10, 2020, 18:14:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rizm

S001 lijkt goed geaard. Ik meet tussen de aarde en de aardepinnen van de schakelaar minder dan 1 Ohm. C001/2/3 meten nog goed. Al leken mij dit niet de boosdoeners te kunnen zijn omdat de brom er ook is zonder dat er een bron aangesloten is. Of klopt die beredenering niet?

De pre-tone amp lijkt goed geaard te zijn. Ik meet ook daar minder dan 1 Ohm.

Wat me opvalt is dat de brom in volume toeneemt wanneer ik mijn hand/vinger dichter bij de volumeknop en/of bronkeuzeschakelaar houd. Dit gebeurt in mindere mate bij het tone-amp board. Verder niet.

Als ik de volumeknop voorzichtig een beetje heen en weer beweeg, dan wordt een hoger frequente brom hoorbaar.

lieven

S001 is de bronschakelaar als ik me niet vergis en de volumeknop staat in rechtstreeks contact met deze knop en de pretone dus dat kan inderdaad ook

Rizm

Ik heb weer wat vooruitgang geboekt. Omdat deze receiver nog "under construction" was had ik de kap en bodemplaat niet gemonteerd. Omdat de brom in volume toenam wanneer ik met mijn lichaam dichter bij de contacten van de schakelaars kwam, heb ik de bodemplaat eens gemonteerd. En tot mijn verbazing is de brom bijna volledig verdwenen.

Het lijkt dus op gevoeligheid voor storing van buitenaf, welke door de bodemplaat grotendeels afgeschermd wordt.

Verder zag ik op het schema dat het Europese model geaard zou zijn. Dit was bij mijn exemplaar niet gedaan. Daarom bij mij ook het chassis aan de aarde gelegd.