Voedingsproblemen Marantz 2265

Gestart door Noem mij maar Hans, juni 04, 2020, 00:31:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noem mij maar Hans

Hallo mede-Marantzliefhebbers,

Ik ben bezig met het reviseren van een Marantz 2265 en loop tegen het volgende probleem aan. Het draaien van de trimpot 'r806' op het voedingscircuit p800 resulteert niet in een verandering van het voltage tussen pin 'j804' en 'j805'. Deze spanning is constant rond de 40 volt waar deze eigenlijk 35 volt zou moeten zijn volgens de service manual. De versterker heb ik net volledig gerecapped, het probleem was daarvoor ook al aanwezig. De versterker werkt verder wel, maar ben er niet gerust op dat deze spanning zo hoog is. De trimpot heb ik los gekoppeld om door te meten en deze lijkt nog goed te functioneren. De volgende stap die ik wil nemen is het vervangen van de transistoren aanwezig in dit circuit, deze zijn nu nog origineel.

Dan komen we nu bij de kern van mijn probleem, ik ben namelijk  niet helemaal thuis in alle type transistoren en waar je op moet letten bij het kiezen van vervanging. Op Euromaxx alleen al, zie ik ontzettend veel verschillende transistoren te koop staan en ik weet niet zo goed welke ik het beste kan hebben. Is er misschien iemand die mij een aanbeveling kan doen qua transistoren voor een 2265? De te vervangen transistoren heb ik even op een rijtje gezet;


H801 = 2SD330 (TO-220, NPN)
H802 = 2SD331 (TO-92, NPN)
H803,H805 = 2SC925 (TO-92, NPN)
H804 = 2SD331 (TO-220, NPN)
H806,H807 = 2SC1318 (TO-92, NPN)

Onderdeel nummer = transistor type aanduiding(formaat transistor)


Ik kijkt uit naar jullie reactie en alvast bedankt!

Hans

lieven

buiten de middelste vind ik alles terug op ebay vanuit de UK

Noem mij maar Hans

Ten eerste bedankt voor je reactie :)

Ik had nog niet eens overwogen om de transistoren te vervangen voor originele, omdat ik in de veronderstelling was dat deze onderdelen dusdanig oud zijn dat er moderne beter werkende te vinden zijn tegenwoordig. Zit ik hier fout en kan ik het best zoveel mogelijk bij de originele transistoren blijven?

HAL9000

Er is waarschijnlijk een stuur transistor kapot. TO92.  Trouwens D331 is geen TO92 maar To220.!
Dat is het mindere broertje van de 330.
Trouwens van uitgaand dat de potmeter 100% is.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lieven

Citaat van: Noem mij maar Hans op juni 04, 2020, 22:50:32
Ten eerste bedankt voor je reactie :)

Ik had nog niet eens overwogen om de transistoren te vervangen voor originele, omdat ik in de veronderstelling was dat deze onderdelen dusdanig oud zijn dat er moderne beter werkende te vinden zijn tegenwoordig. Zit ik hier fout en kan ik het best zoveel mogelijk bij de originele transistoren blijven?

Ik persoonlijk gebruik het liefste de originele soort transistor (dus met een dezelfde nummer). De fabrikant mag gerust een andere zijn zolang het maar niet china is. Deze gebruik ik soms ook maar deze kan je best even na meten met een transistor meter. Je hebt andere die opteren voor een andere moderne transitor maar deze zijn soms niet optimaal voor de schakeling waarin ze zijn geplaats (of je moet opzoek in de datasheets naar een identieke maar met andere nummers, maar daar ben ikzelf niet zo goed in en is enorm tijdrovend.)

Noem mij maar Hans

Dankjewel voor de hulp, ik heb alle transistoren nu besteld via Ebay vanuit de UK. Even afwachten dus en dan eens kijken of dit mijn probleem gaat oplossen.

@HAL9000, klopt helemaal, zie nu dat ik ook een ander foutje in mijn lijst had gemaakt, hierbij als het goed is het correcte lijstje:

H801 = 2SD330 (TO-220, NPN)
H804 = 2SD331 (TO-220, NPN)
H803,H805 = 2SC945 (TO-92, NPN)
H802,H806,H807 = 2SC1318 (TO-92, NPN)


Zal het laten weten wanneer ik de onderdelen heb vervangen!

SB_Marantz

Citaat van: lieven op juni 07, 2020, 22:46:55
Ik persoonlijk gebruik het liefste de originele soort transistor (dus met een dezelfde nummer). De fabrikant mag gerust een andere zijn zolang het maar niet china is. Deze gebruik ik soms ook maar deze kan je best even na meten met een transistor meter. Je hebt andere die opteren voor een andere moderne transitor maar deze zijn soms niet optimaal voor de schakeling waarin ze zijn geplaats (of je moet opzoek in de datasheets naar een identieke maar met andere nummers, maar daar ben ikzelf niet zo goed in en is enorm tijdrovend.)

Voor zo goed als alle Japanners zijn er prima vervangers.
NOS is in veel gevallen niet aan te raden vanwege de uitgedroogde geleidingspasta.
Tevens is het al jaren zo dat er veel fake op de markt is.
@TS: Waarom ga je nu zoveel transistoren vervangen?
Het lijkt me een '''gok'' om het probleem op te lossen.
Heb je de ripple gemeten over de PS?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

lieven

Citaat van: SB_Marantz op juni 12, 2020, 13:10:21
Voor zo goed als alle Japanners zijn er prima vervangers.
NOS is in veel gevallen niet aan te raden vanwege de uitgedroogde geleidingspasta.
Tevens is het al jaren zo dat er veel fake op de markt is.
@TS: Waarom ga je nu zoveel transistoren vervangen?
Het lijkt me een '''gok'' om het probleem op te lossen.
Heb je de ripple gemeten over de PS?

Ik bedoelde ook niet NOS maar nieuwe transistoren maar met dezelfde nummer. De enigste NOS die ik ooit eens aan de tand wil voelen zijn de black gate condensatoren, maar dat gaat niet voor mijn prijsklasse zijn denk ik.

Noem mij maar Hans

Het project is weer verder gegaan en heb de transistoren in het P800 circuit nu eindelijk vervangen, heeft helaas niet tot het gewenste effect geleid. Situatie is nu dat het relais niet meer klikt en het voltage over J804,  0 Volt betreft. Input voltages uit de trafo bij transistor H801 zijn goed (rond de 44 V DC) en J806 komt met 13.3V DC ook aardig in de buurt van de waarde zoals in de service manual aangegeven. Verder in het circuit lijken de meeste waardes niet meer te kloppen. Kan wel een paar gemeten waardes noemen (zoals 0.6V DC bij de collector van H805 waar het 1.3 zou moet zijn volgens de SM) maar weet niet of ik iemand daar een plezier me doe. Al met al helaas dus nog geen succesverhaal.

Nog even terugkomend op @HAL_9000, misschien (en zeker nu achteraf) niet de meest effectieve manier om het probleem aan te pakken maar kon zelf even geen betere volgende stap bedenken. Vandaar dus de 'shotgun-approach' om maar alle transistoren uit te sluiten. Met voltage ripple bedoel je de AC stroom die nog in het circuit aanwezig is als ik het goed begrijp. Heb de halve bridge rectifiers (H808 &H811) uit het circuit gehaald en even getest, eentje leek prima te functioneren, de andere liet 1% stroom door de 'verkeerde' kant op. Kon niet helemaal inschatten of dit significant was, maar had nog een werkende liggen dus heb deze maar vervangen, heeft geen verder effect gehad op de eerder genoemde problemen.

Als iemand nog ideeën heeft over problemen die ik wellicht over het hoofd heb gezien of suggesties heeft voor volgende uitsluitstappen dan hoor ik het natuurlijk graag.

lieven

niet als commentaar bedoeld maar ben je zeker dat alle transistoren goed geplaatst zijn (emittor, basis en collector op hun respectivelijke plek). Een foutje is zo gebeurd. Verder heb je de grote voedingselco's ook vervangen? Want op mijn marantz 2270 vond ik de aansluiting van deze nogal raar (serie met de min naar de plus ipv min naar min) dus misschien heb je deze macht der gewoonte omgewisseld. Dat was mij alleszins gebeurd. Hier gelukkig op tijd gezien.

Noem mij maar Hans

Citaat van: lieven op juli 15, 2020, 21:32:40
niet als commentaar bedoeld maar ben je zeker dat alle transistoren goed geplaatst zijn (emittor, basis en collector op hun respectivelijke plek). Een foutje is zo gebeurd. Verder heb je de grote voedingselco's ook vervangen? Want op mijn marantz 2270 vond ik de aansluiting van deze nogal raar (serie met de min naar de plus ipv min naar min) dus misschien heb je deze macht der gewoonte omgewisseld. Dat was mij alleszins gebeurd. Hier gelukkig op tijd gezien.

Heb alle transistoren dubbel gecheckt en bleken goed te zitten. En inderdaad was het goed opletten geblazen bij de voedingselco's, maar die zaten er uiteindelijk ook goed in. Ben specifieker opzoek proberen te gaan naar de plek van de fout. Kwam erachter dat er rond H803 iets mis ging in het circuit. Al snel vond ik een doorgebrande resistor (R805). Deze meteen vervangen, maar dit loste het probleem echter niet op. Vervolgens H803 uit het circuit gehaald om te kijken wat het effect hiervan was. Toen kwamen alle waardes een stuk dichter bij de waardes zoals in de Service Manual aangegeven.

Het moest dus iets zijn met H803, een 2sc945 transistor. Deze transistor wordt ook gebruikt voor H805. Deze H805 heb ik er ook ees uitgehaald om te kijken wat voor effect dit had. Wonder boven wonder; Het relais klikte ineens weer aan. H803 en H805 had ik (net als alle andere transistoren) vervangen en blijkbaar kloppen de vervangende 2sc945 transistoren die ik van Ebay UK heb gehaald niet, want toen ik de originele weer op hun plek soldeerde bleek alles weer te werken! (Gelukkig had ik ze bewaard  :wink:)

De verschillende voltages weer goed afgestemd (Weer perfect op 35,0V gekregen met de trimpot R806) en nu draait hij al een half uurtje weer lekker :mrgreen:

Foto's volgen nog, nu eerst even genieten. Bedankt voor het meedenken!!


NoemmijMarantz

lieven

Citaat van: Noem mij maar Hans op juli 21, 2020, 22:35:29
Heb alle transistoren dubbel gecheckt en bleken goed te zitten. En inderdaad was het goed opletten geblazen bij de voedingselco's, maar die zaten er uiteindelijk ook goed in. Ben specifieker opzoek proberen te gaan naar de plek van de fout. Kwam erachter dat er rond H803 iets mis ging in het circuit. Al snel vond ik een doorgebrande resistor (R805). Deze meteen vervangen, maar dit loste het probleem echter niet op. Vervolgens H803 uit het circuit gehaald om te kijken wat het effect hiervan was. Toen kwamen alle waardes een stuk dichter bij de waardes zoals in de Service Manual aangegeven.

Het moest dus iets zijn met H803, een 2sc945 transistor. Deze transistor wordt ook gebruikt voor H805. Deze H805 heb ik er ook ees uitgehaald om te kijken wat voor effect dit had. Wonder boven wonder; Het relais klikte ineens weer aan. H803 en H805 had ik (net als alle andere transistoren) vervangen en blijkbaar kloppen de vervangende 2sc945 transistoren die ik van Ebay UK heb gehaald niet, want toen ik de originele weer op hun plek soldeerde bleek alles weer te werken! (Gelukkig had ik ze bewaard  :wink:)

De verschillende voltages weer goed afgestemd (Weer perfect op 35,0V gekregen met de trimpot R806) en nu draait hij al een half uurtje weer lekker :mrgreen:

Foto's volgen nog, nu eerst even genieten. Bedankt voor het meedenken!!


NoemmijMarantz
Ik ben blij dat je het hebt opgelost gekregen. En nogal een geluk dat je die hebt bijgehouden. Ja misschien NOS gebruikt? Ik test ze altijd met een transistor tester. Maakt niet uit of ze nieuw zijn of niet