Defect? Pm7004

Gestart door rik, mei 28, 2020, 21:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rik

Hallo,
Hoop dat iemand mij kan helpen. Sinds 5 jaar ongeveer deze versterker waar ik met veel plezier naar luister. Ik maak gebruik ve simpele dac omvormer. Sinds vanavond echter geen geluid meer. Kabels nagelopen echter niets kunnen vinden. 2 analoge kabels vanuit de tuner naar de dac. En een optische kabel vanuit de tv op de andere kant.

Zou het kunnen dat de dac stuk is? Of heb ik toch iets niet goed mbt bekabeling. Heb verschillende uitgangen op de versterker geprobeerd, echter zonder succes.

Ben zelf ook niet zo technisch..dus wellicht zie ik wat over het hoofd.

Hoop dat iemand me wat kan helpen..

Groet
Rik

lieven

enkele kleine dingen om toch al wat uit te sluiten:

Heeft je dac de juiste ingang geselecteerd
Heeft je dac indien hij meerder uitgangen heeft de juiste uitgang geselecteerd
Heeft je versterker de juiste ingang geselecteerd

Is hat antwoord ja op al deze vragen scheelt er iets. Dan kan je proberen om je tuner rechtstreeks aan te sluiten op je versterker. Heb je dan geluid zit het ergens bij je bekabeling van je DAC of je DAC. Heb je dan nog geen geluid moet je verder zoeken. Sluit dan een ander apparaat aan op je versterker en kijk of je dan geluid hebt. Heb je weer geen geluid zit het probleem zich in de versterker of in de boxen of in de bekabeling van de boxen naar de versterker, of een verkeerde ingang geselecteerd. Heb je nu echter wel geluid en met de radio niet is je radio kapot.

lieven

ps waarom gaat je analoge uitgang van je tuner naar je dac een dac is net een apparaat dat digitale uitgangen om zet naar analoge

rik

Dank voor de antwoorden; een optische kabel vd tv gaat naar de DAC. En de uitgang vd DAC gaat naar de versterker ( tuner uitgang, middels analoge kabeltjes rood/ wit. Uitgangen en stand DAC gecontroleerd. Ik heb geen tuner om de speakers te testen..want dat loopt ook via de tv ( smart tv)

rik

Opgelost..het enige wat ik deed was de stekker vd stroom er even uit vd DAC. En daarna deed alles het weer. Stekker zat overigens niet los, andere kabeltjes ook niet. Weet niet hoe het kan...maar profiteer ervan. Kan slotje op.

lieven

Citaat van: rik op mei 29, 2020, 09:37:18
Opgelost..het enige wat ik deed was de stekker vd stroom er even uit vd DAC. En daarna deed alles het weer. Stekker zat overigens niet los, andere kabeltjes ook niet. Weet niet hoe het kan...maar profiteer ervan. Kan slotje op.

Waarschijnlijk heeft dit het digitale deel van de dac gereset, maar alleszins goed dat het terug werkt.

tbanis55

Digitale techniek...... soms gaat het wel eens fout.
We noemen dat ook wel "een bitje omgevallen"; het resultaat dat een poort wel eens in z.g. "tri-state" kan komen waardoor de zaak niet meer werkt.
Reset / power-down helpt in de meeste gevallen.
In ieder geval veel luister plezier !

Gr.
Ton