Marantz SR 5009 HDMI ARC probleem met Samsung TV

Gestart door bruil00, mei 24, 2020, 14:23:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bruil00

Ik heb de Marantz SR5009 AV receiver en heb onlangs een nieuwe Samsung TV 65Q70R gekocht.
Op mijn receiver zit op de HDMI 1 aansluiting het Ziggo Next kastje aangesloten. De receiver is via de HDMI OUT monitor1 verbonden met de HDMI 4 ARC van de TV.
Als ik tv ga kijken zet ik de receiver op CBL/SAT en de TV op Ziggo. Het geluid gaat dan keurig via de receiver.
Maar als ik dan via de Netflix TV app een film ga kijken krijg ik alleen geluid via de speakers in de TV. Het geluid van de TV krijg ik niet omgeschakeld naar de receiver.
Ik heb daarna een optische kabel tussen de receiver en de tv aangesloten, bij aansluitingen in de instellingen van de receiver OPT1 aan CBL/SAT gekoppeld. Als ik dan Netflix via de TV opstart blijf ik het geluid van de Ziggo Next horen.
Daarna het ik in de instellingen van de receiver OPT1 aan TV AUDIO gekoppeld en als dan Netflix aanzet en de receiver overschakel naar TV AUDIO krijg ik wel geluid.
Mijn vraag is waarom krijg ik via HDMI geen geluid vanuit de TV op mijn versterker en wel via de optische kabel als ik die op een apart kanaal zet (TV AUDIO) ?
Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

DansaN

Citaat van: bruil00 op mei 24, 2020, 14:23:59
Ik heb daarna een optische kabel tussen de receiver en de tv aangesloten, bij aansluitingen in de instellingen van de receiver OPT1 aan CBL/SAT gekoppeld. Als ik dan Netflix via de TV opstart blijf ik het geluid van de Ziggo Next horen.
Waarom staat je Ziggo Next aan als je Netflix via je TV gaat kijken?

B-Art

Ik heb het anders aangesloten.
TV via arc hdmi naar de receiver ingang tv
Next ook aan de tv
Al het geluid van zowel tv apps als ook next kun je dan horen via de receiver

bruil00

Citaat van: DansaN op mei 24, 2020, 18:19:20
Waarom staat je Ziggo Next aan als je Netflix via je TV gaat kijken?
[/quoteDaar had ik even niet aan gedacht. Als ik dit uitprobeer werkt het wel als ik een optische kabel heb aangesloten en die op de receiver heb gekoppeld aan de HDMI aansluiting waar ook mijn Next is aangesloten. Als ik alleen de HDMI Arc heb verbonden krijg ik alsnog allleen geluid van de TV naar de interne speaker van de TV.

bruil00

Citaat van: B-Art op mei 25, 2020, 22:16:04
Ik heb het anders aangesloten.
TV via arc hdmi naar de receiver ingang tv
Next ook aan de tv
Al het geluid van zowel tv apps als ook next kun je dan horen via de receiver

Moet bij deze oplossing dan bij het omschakelen van Next naar TV apps de bron van de TV iedere gewijzigd worden ?

Marvin

Je kan toch gewoon Netflix via de Next spelen, veranderd er niks aan je instelling. Lijkt me.

B-Art

Citaat van: bruil00 op mei 31, 2020, 20:23:03
Moet bij deze oplossing dan bij het omschakelen van Next naar TV apps de bron van de TV iedere gewijzigd worden ?

De ingang van de tv moet je of op smart tv zetten en bij de next op de desbetreffende hdmi (als je de next aanzet schakelt de tv meestal zelf al naar de juiste ingang)
De ingang van de receiver kan gewoon op tv blijven staan of als je hem uit laat gaat al het geluid via de tv

bruil00

Ik heb alle opties nu geprobeerd en deze nu ingesteld: Next aangesloten via receiver. HDMI en Optische kabel tussen TV en receiver. Het geluid van de Next is de standaard en als ik naar de ingebouwde apps van de Samsung wil kijken zet ik de Next uit en wordt het geluid automatisch omgeschakeld. Dat werkt prima.

Dank allen voor de reacties

Bert Poelman

Beetje vreselijk late reaktie... sorry... maar heb jij een Netflix app op je tv die je gebruikt? Het geluid van die, of om het even welke app, die in je tv zit, wil geen geluid naar iets anders dan de eigen tv speakers sturen...
(heb ik ergens gelezen)

CBdicX

Citaat van: Bert Poelman op juni 17, 2020, 18:28:33
Beetje vreselijk late reaktie... sorry... maar heb jij een Netflix app op je tv die je gebruikt? Het geluid van die, of om het even welke app, die in je tv zit, wil geen geluid naar iets anders dan de eigen tv speakers sturen...
(heb ik ergens gelezen)

Nee hoor, iedere (moderne) TV stuurt zijn interne geluid naar de TV speakers, en naar de Audio OUT, merk maakt niets uit.
Vaak is het wel zo dat analoge Audio verdwenen is en het alleen kan via ARC of Optisch uit.
Even in het menu van de TV regelen dat er en/of Audio OUT gebruikt moet worden, en klaar.
Anders zou je nooit een Soundbar of externe versterker kunnen gebruiken..........