Hulp gevraagd, welke speakers voor mijn Sr7009

Gestart door Erwin Bader, mei 23, 2020, 23:46:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erwin Bader

Beste forum leden, ik gooi hier maar eens een balletje op voor een paar tips voor passende speakers voor mijn Sr7009.  Op dit moment een surround set van Cambridge audio (Minix t21) voor front,, met sub (minix300 ) gecombineerd met 2 xmonitor audio radius 90 (achter ). Dit speelt op zone 1. Voor films allemaal dik in orde, maar ik mis de warmte die ik wel bij mijn andere set vloerstaande speakers heb, ja die staan ook nog in de kamer (MBQuart QL802). Ik houd van het geluid van die speakers, maar die zijn 4Ohm en daar krijgt mijn SR het een beetje warm van.

Kortom misschien tijd om alles op te pakken en wat nieuws. Ideaal behoud ik de mogelijkheid van surround. Plaats ik 2 vloerstaande speakers naast mijn TV die ik ook als front speakers kan gebruiken, al dan niet aangevuld met een sub. En als ik gewoon van stereo wil genieten, dan gebruik ik de vloerstaande speakers (als dat uberhaupt kan.....)

Muzieksmaak divers, ik houd van een warm en vol geluid, geen fan van middentonen (1k gebied)

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

mvg

Erwin

Frits Denon

Waar heb je de MBQuart QL802 nu op aangesloten?

Als je de MB's goed vindt klinken in jouw ruimte zou ik dat sowieso als basis houden. Ik zie niet direct een probleem als je ze als front op je SR gaat aansluiten. De SR lijkt mij krachtig genoeg om dit zonder problemen (warm worden) te kunnen doen. Verder kun je de SR op stereo schakelen, volgens mij, voor puur stereo weergave. Maar dat weten eigenaars van een SR beter, ik heb al een tijd geen SR meer.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Stadium III

Waarom zou 4 ohm een probleem moeten zijn
dat hij warm word is niet erg ,als het fout gaat is er altijd nog de protect mode
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Erwin Bader

Beste Frits, dank voor je reactie. MB Q nu aangesloten op "zone 2" en maakt geen deel uit van het surroundgeluid. Als ik behoefte heb aan het luisteren naar " mooier geluid". Dan schakel ik over naar zone 2 en de MBQ's, daar wil ik dus eigenlijk vanaf. Interessant dat zowel jij als "stadiumIII" aangeven dat 4Ohm speakers niet handig zijn op deze Sr7009.

Stadium III

Wat ik wil aangeven is dat 4 ohm gewoon zou moeten kunnen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Frits Denon

Citaat van: Erwin Bader op mei 24, 2020, 14:57:53
Interessant dat zowel jij als "stadiumIII" aangeven dat 4Ohm speakers niet handig zijn op deze Sr7009.

Dat zeggen wij dus niet. Je kunt volgens ons jouw speakers er rustig op aansluiten. Jou SR heeft vermogen genoeg. Als de 4 ohm bij hele hoge geluidsniveaus problemen gaat geven voor jouw SR dan schakelt hij vanzelf in de protect, zoals Stadium aangeeft.

Ik zou ze rustig als fronts gaan gebruiken. Je moet dan wel Audessy waarschijnlijk opnieuw instellen
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Erwin Bader

Frits wederom dank, was een foutje met de 4Ohm, jullie comments zijn helder. ik ga t eens proberen.

SB_Marantz

Ik begrijp de TS maar anderen niet in het ''Ohm'' geval.

Een luidspreker is een reactieve belasting voor een versterker.
Dus de impedantie fluctueert en is dus nooit 16,8,4 of 2 Ohm.
Impedantie is dus net even wat anders dan een vaste weerstand.
En is niet capacitief.

Op de achterzijde van een  luidspreker zit vaak een stickertje met wat specs er op en ook vaak de impedantie maar daar klopt niets van.
Het geeft alleen de nominale impedantie aan.
Echt vervelende luidsprekers zijn er bitter weinig.
Slaat de versterker in protect modus dan wordt het tijd voor een inspectie of de versterker is gewoon slecht ontworpen.
Nu moet ik wel zeggen dat dit fenomeen veel vaker voorkomt bij surround receivers.
Ergo: Niet best ontworpen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Weerstand is iets waar ik me eigenlijk nooit zorgen om heb gemaakt, versterkers die warm worden ook niet.