Loodvrije soldeer in Reference versterkers

Gestart door fleetwood, mei 16, 2020, 16:56:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fleetwood

Sinds geruime tijd mag er niet meer gesoldeerd worden met loodhoudende soldeer . De PM11s1 revised was 1 van de eerste versterkers waar niet loodhoudende soldeer werd gebruikt.
Ik las indertijd veel verhalen dat dit zou leiden tot meer uitval ?
Producten zouden ook sneller gewoon kapot gaan erdoor ?
Aan alle PM 11 s1 revised , s2 en s3 eigenaars dan even de vraag of er hiermee problemen mee zijn ? Of wat is jullie visie hierover ?
Ps: wat mij ook opvalt dat je NERGENS buiten dit forum hier iets over terug vind qua info.... raar....

Samro

Loodhoudende soldeer is beter volgens een audiovriend van mij die wel eens  reparaties doet. Hij zei me eens dat hij dure cd spelers heeft gerepareerd waar de geen loodhoudende soldeer zwakke plekken had en deze slechte contacten hadden. Dit waren volgens hem nog niet zulke oude spelers!  Wat de Marrantz pm11 aangaat weet ik geen ervaringen van.

lieven

Citaat van: fleetwood op mei 16, 2020, 16:56:11
Sinds geruime tijd mag er niet meer gesoldeerd worden met loodhoudende soldeer . De PM11s1 revised was 1 van de eerste versterkers waar niet loodhoudende soldeer werd gebruikt.
Ik las indertijd veel verhalen dat dit zou leiden tot meer uitval ?
Producten zouden ook sneller gewoon kapot gaan erdoor ?
Aan alle PM 11 s1 revised , s2 en s3 eigenaars dan even de vraag of er hiermee problemen mee zijn ? Of wat is jullie visie hierover ?
Ps: wat mij ook opvalt dat je NERGENS buiten dit forum hier iets over terug vind qua info.... raar....

Iets wat mij ook altijd is verteld is dat je best hetzelfde soort soldeersel gebruikt. Dit omdat dan het nieuwe soldeersel met het oude versmelt. Doe je het oude soldeersel echter weg lijkt het me weinig nut om dit te doen. PS ik werk voornamelijk hardwire dus hier wordt nog flink wat lood gebruikt. Ik merk ook dat dit stevigere verbindingen geeft.

Samro

Loodhoudend soldeer is wel erg giftig. Dus wel ventileren af afzuigen is verstandig  Het beetje wat ik af en toe soldeer gebruik ik ook Loodhoudend. Loodvrije soldeer moet je de soldeerbout wel zo'n 100 graden hoger instellen meen ik begrepen te hebben.

SB_Marantz

#4
Citaat van: fleetwood op mei 16, 2020, 16:56:11
Sinds geruime tijd mag er niet meer gesoldeerd worden met loodhoudende soldeer . De PM11s1 revised was 1 van de eerste versterkers waar niet loodhoudende soldeer werd gebruikt.
Ik las indertijd veel verhalen dat dit zou leiden tot meer uitval ?
Producten zouden ook sneller gewoon kapot gaan erdoor ?
Aan alle PM 11 s1 revised , s2 en s3 eigenaars dan even de vraag of er hiermee problemen mee zijn ? Of wat is jullie visie hierover ?
Ps: wat mij ook opvalt dat je NERGENS buiten dit forum hier iets over terug vind qua info.... raar....

Mijn praktijkervaring:

Sinds 2006 mag er in Europa geen loodhoudende tin meer gebruikt worden.
En dit had zijn weerslag op de kwaliteit van de verbindingen.
Ik heb b.v. een 11 s2 op de tafel gehad en schrok hoeveel scheurtjes er al in de tin zaten.

Een stukje geschiedenis:

Vanaf ongeveer 1976/77 werden de soldeer eilanden kleiner en kleiner waardoor ''alles'' minder degelijk werd.
Ook schakelaartjes en bedrading werd een stuk slordiger.
Vreemde, niets toevoegende schakelingen, werden toegepast om de concurrende fabrikanten de loef af te steken.

Verder is de techniek veranderd maar niet de kwaliteit.....in tegendeel zelfs.
Er kan 20 x reference opstaan maar een versterkertje uit genoemt tijdperk (Het nog goede) verpakt en verzakt deze uiterst makkelijk.
Nadeel is wel dat deze oudjes een goede en grondige onderhoudsbeurt nodig hebben.
Maar mag het na 40 jaar?
Het merendeel werkt vaak nog redelijk tot gewoon goed en dat valt niet te zeggen van de hedendaagse apparatuur.
Defecte HDMI boards binnen een zeer korte tijd, en allerlei andere storingen die niet altijd te wijten zijn aan slechte verbindingen.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

renes59

Zo gauw zich niet technische mensen ( grofweg gezegd boekhouders) zich met technische dingen gaan bemoeien gaat het mis. Die mensen kijken alleen maar naar kostenbesparingen, daar zijn ze voor ingehuurd maar het gaat mis. Niet alleen in de audio industrie in alle industrie en overal.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Samro

Een Marantz sr45 welke ik momentheel naar luister is al van 1995 ongeveer en doet het nog steeds perfect. Is nog met loodsoldeer neem ik aan. Dacht gisteravond dat hij stuk ging.. Bleek dat er een stroomstoring was 😃 Geeft een prachtkge klank 🔊