Test dvd bluray disc

Gestart door johanus, mei 16, 2020, 13:36:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

johanus

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag, ik bezit de denon avr x4500h en vroeg mij af of tegenwoordig
nog gebruikt wordt gemaakt van deze soort discs of is de techniek die bv de voorgenoemde
denon voldoende om dit dan zonder te doen. Ik geloof dat ik een beetje achterloop met de nieuwste
technieken want de 1 zegt met test dvd en de ander weer niet. Ik vraag dit omdat in ik vroeger dit
wel zo afstelde in de dd tijdperk samen met een db meter.

Het gaat mij alleen om het geluid, dus niet het beeld want dat laat ik door een pro doen.

Vast erg bedankt.

Mvg,Henk

Stadium III

Gebruik de aydyssey op de juiste manier
Staat beschreven
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

johanus

#2
Hoi Stadium,

Dus een kalibratie is dus niet meer nodig? ben ik dan ouderwets? haaha

Heb altijd bv levels via

Overigens,wat bedoel je met beschreven? bedoel in de handleiding?

Stadium III

Hier op het forum staat een audyssey topic
Verder op de juiste hoogte en afstand meten zoals de receiever als het goed is ook zal aangeven
Dan de levels is iets wat ik niet aanpas ,behalve de subwoofer mocht het nodig zijn
Crossoovers daarin tegen kun je wel aanpassen naar aanleidiingen van de wensen en setup

Succes
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

#4
Citaat van: johanus op mei 16, 2020, 14:50:39
Hoi Stadium,

Dus een kalibratie is dus niet meer nodig? ben ik dan ouderwets? haaha

Heb altijd bv levels via

Overigens,wat bedoel je met beschreven? bedoel in de handleiding?

Alleen oppassen met het aanpassen van bijvoorbeeld de cross-over die Audyssey neer zet, dat je wel omhoog kan gaan, maar niet naar beneden.
Zet Audyssey jou speakers op 110 Hz maar in de speaker manual staat dat de speakers 60 Hz kunnen, blijf er dan vanaf.
(Audyssey meet de kamer en wat de speakers in die kamer doen)
Wat er gebeurd met verlagen is dat er een "filter gat" ontstaat tussen de 110 Hz en de door jou manual ingestelde 60 Hz.
De correctie filters zijn dus toegepast van zeg 40.000 Hz tot die 110 Hz.

In het gebied onder de 110 Hz heeft Audyssey dan geen correctie toegepast, dit word dan een niet gecorrigeerd stukje.
Anders om kan wel, van 60 Hz naar bijvb. 80 Hz, want Audyssey heeft tot 60 Hz gecorrigeerd.

Om veel meer te kunnen corrigeren is de Audyssey app voor 20 euro.
Daar kan je heel wat uurtjes in kwijt en een mooie tool om alles te kunnen doen naar jou wens, jij overschrijft als ware wat Audyssey meet, en dat kan niet met de Audyssey versie die in de receiver zit, dat zit vast.
Een goed deel om mee te experimenteren is wel of geen MRC (Mid Range Compensation), de zogenaamde BBC dip, die wat midden gebied uit de stemmen haalt.

Denk dat de app een hobby op zich is .........  :-D

Stadium III

Als hij idd ondersteuning heeft voor de app is dat een mooie oplossing
Gebruik hem hier ook
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Stadium III op mei 17, 2020, 13:23:53
Als hij idd ondersteuning heeft voor de app is dat een mooie oplossing
Gebruik hem hier ook

En hoe bevalt de app je ?
Heb jij al dat MCR aan en uit getest, of doe jij gewoon de run en laat alles zoals het is ?

Stadium III

Wat ik doe is middengebeid compensatie uitzetten
Dyn eq op reference
Crossovers dolby speakers atmos goed zetten naar de klipsch opgave
Crossover subwoofer voor lfe naar 80 hz
Voor en achter Full band
Aan het extreem fine tuning wat er kan gebruik in niet 

Dan gaat alles terug erin en draaien maar


Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

#8
Citaat van: Stadium III op mei 17, 2020, 14:49:58
Wat ik doe is middengebeid compensatie uitzetten
Dyn eq op reference
Crossovers dolby speakers atmos goed zetten naar de klipsch opgave
Crossover subwoofer voor lfe naar 80 hz
Voor en achter Full band
Aan het extreem fine tuning wat er kan gebruik in niet 

Dan gaat alles terug erin en draaien maar

Dus als jij middengebied comp (MRC) uit zet, dan vind jij de BBC dip ook niet prettig om te horen.
En doe jij dit alleen voor de center, of ook voor de fronts ?

Jammer van Marantz, en de meeste Denon receivers, is het ontbreken van Dialog Enhancer, wat in de X8500 en X 6500 zit.
Een 3 stappen optie wat de BBC dip omhoog trek, dus net zoiets als MRC uit zetten.

Wel prettig is dat dit nu ook mogelijk is voor 20 euro ipv die dure 8500 en 6500, iets meer geklooi maar scheelt een hoop poen  :-)

Edit:

Wanneer er voor Flat word gekozen ipv Reference dan word er geen High roll-off en geen MRC toegepast.
Het kan dus ook zonder de app, alhoewel er meer te tweaken is met de app, op de AVR is het puur AAN of UIT.


Stadium III

#9
Ik heb idd alles afstaan en merk er niks van in mijn luidspreker
Ik heb ook geen mid range unit
Verder het aanzetten dat het middengebied geboost word ben ik geen voorstander van
voor de mensen die willen weten wat het is :

Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Stadium III

Klooien met de app kan altijd nog  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Citaat van: Stadium III op mei 17, 2020, 16:49:20
Ik heb idd alles afstaan en merk er niks van in mijn luidspreker
Ik heb ook geen mid range unit
Verder het aanzetten dat het middengebied geboost word ben ik geen voorstander van
voor de mensen die willen weten wat het is :

Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response

Het is denk ik precies anders om, het staat AAN (Reference) dus een dip en geen boost, als het UIT staat (FLAT) dan is word de kunstmatige dip weer weg gehaald.
De BBC vond met het aanbrengen van de dip dat stemmen beter te verstaan waren in Studio gebruik !!
Wel iets van 40 jaar terug, en weet niet of dit nu ook iets is voor huiskamer gebruik, en welk type tweeter.
Er word ook beweert dat deze dip niet nodig is met metaal tweeters en hoorns.
Zal ook wel een persoonlijk "dingetje" zijn ..........

Stadium III

Uit is hier direct functie

Voor de rest tevreden gebruiker
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4