Marantz pm17 vs. pm11-s3: verstandige upgrade?

Gestart door Scipio, mei 11, 2020, 21:22:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Scipio

Intussen weer vanalles geprobeerd, ik amuseer me wel eigenlijk :-)
Twee dingen vallen op: de luidspreker die in de hoek van de kamer staat (zie foto hieronder) geeft opvallend meer bas. Dus de plaatsing speelt zeker een effect, maar...
Ik heb ze eens alle 2 centraal gezet, vlak naast elkaar en dan is het duidelijk dat er nog een (kleiner) verschil is, de ene klinkt wat meer gedetailleerd dan de andere. Dan heb ik de kabels eens gewisseld aan de luidsprekers en de situatie draaide om. Dus de luidsprekers spelen identiek, maar via de versterk komt er op één van de twee kanalen  meer detail door dan op het andere. Kan zoiets? Ik hoorde o.a. dat oudere versterkers eens op hun condensatoren moeten nagekeken hebben, maar kan zoiets effect per kanaal hebben? Nee toch?
Merci opnieuw voor reacties, ik leer steeds bij, ook al is het me steeds duidelijker dat de HIFI wereld een heel subjectieve wereld is. :-)

xander32

Even zonder enige nuancering; de opstelling is echt, echt heel erg belabberd.
De rechter speaker staat geheel in de hoek gefrot tussen kast en tafel de linker staat ook bijna strak tegen de achterwand.

Is het mogelijk om de ls iig met hun front voorbij de tafel/meubel te zetten?

xander32

... ik verwacht dat door bovenstaande het geluid al heel erg zal wijzigen, ten positieve.

NB

Citaat van: xander32 op mei 16, 2020, 16:16:53
... ik verwacht dat door bovenstaande het geluid al heel erg zal wijzigen, ten positieve.

Dat vermoed ik ook. Staat wel erg weggestopt.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

renes59

Gebrom uit de hoek, zonde want het zijn hele goede luidsprekers die beter verdienen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

Wie weet gaan we hem overtuigen  :yes:

@ts ff schuiven met de ls, dat kost je hooguit wat zweetdruppels, maar van het resultaat ga je vast blij worden. 👍🏻

Scipio

Hmmmmm.... ze staan op de foto idd teveel naar achter. Dat komt doordat ik vanmiddag allerlei dingen uitgeprobeerd heb (zie hierboven) en ze vlug terug geschoven heb omdat iemand om een foto van de opstelling vroeg. Intussen staan ze vooruit geschoven, nog verder dan ik vroeger deed, evenwijdig aan de kast. Is er nu een groot verschil qua klank? Niet echt eigenlijk...  maar nu is het te laat voor mijn huisgenoten om eens op volume te testen, dus ik durf nog geen grote uitspraken doen. Morgen meer...  byebye

Frits Denon

En bij beluisteren zeker de deur daar dicht doen (en niet alleen voor de huisgenoten  :wink:).
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

Indien een meer optimale plaatsing van de ls geen positief verschil brengt, kan je ze maar beter weer op de oude stek zetten. Echter vind ik dat dan erg bijzonder en heb dat nog niet eerder mee gemaakt.

Kan je wat meer vertellen en/of laten zien (foto) over de ruimte zelf, waar is de luisterplek t.o.v. de ls, hoe groot is de ruimte, hoe is de aankleding (gebruikte materialen, raampartijen).


Citaat van: Scipio op mei 16, 2020, 23:35:06
Hmmmmm.... ze staan op de foto idd teveel naar achter. Dat komt doordat ik vanmiddag allerlei dingen uitgeprobeerd heb (zie hierboven) en ze vlug terug geschoven heb omdat iemand om een foto van de opstelling vroeg. Intussen staan ze vooruit geschoven, nog verder dan ik vroeger deed, evenwijdig aan de kast. Is er nu een groot verschil qua klank? Niet echt eigenlijk...  maar nu is het te laat voor mijn huisgenoten om eens op volume te testen, dus ik durf nog geen grote uitspraken doen. Morgen meer...  byebye

Scipio

Intussen weer volop zitten testen.
- De luidsprekers naar voren plaatsen heeft zeker een effect. Heel spectaculair is het niet, maar het is er wel.
- De gordijnen dicht doen zorgt voor een mooiere klank.
- Er blijft een verschil in de klank van links en rechts, dus ook als ik de luisdprekers centraal naast elkaar zet en de plaatsing in de ruimte dus geen invloed kan hebben. Ik verwisselde de speakers ook met elkaar en het is telkens het linkerkanaal, dus ergens moet er dan toch iets mis zijn met die versterker? Is zoiets mogelijk? Of hebben jullie hier geen ervaring mee?

Marvin

Uiteraard kan er iets mis zijn met je versterker, daar lijkt het wel op als ik het zo lees.
Wellicht zo verholpen door iemand met tijd en zin.

Paul

De versterker indien mogelijk op "mono" zetten en dan luisteren.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Scipio


xander32

Wellicht alles even nalopen, door zaken uit te sluiten, starten bij het testen van de bron en toewerken naar de versterker. Alles vanaf bron tot en met de speakerkabel kan de oorzaak zijn van het probleem. De kans is groot dat het in de versterker zit, maar evengoed zit het ervoor ...

Citaat van: Scipio op mei 17, 2020, 15:11:16
Intussen weer volop zitten testen.
- De luidsprekers naar voren plaatsen heeft zeker een effect. Heel spectaculair is het niet, maar het is er wel.
- De gordijnen dicht doen zorgt voor een mooiere klank.
- Er blijft een verschil in de klank van links en rechts, dus ook als ik de luisdprekers centraal naast elkaar zet en de plaatsing in de ruimte dus geen invloed kan hebben. Ik verwisselde de speakers ook met elkaar en het is telkens het linkerkanaal, dus ergens moet er dan toch iets mis zijn met die versterker? Is zoiets mogelijk? Of hebben jullie hier geen ervaring mee?

renes59

Je zult het al gedaan hebben schat ik zo in maar zitten de kabels aan de versterker goed aangesloten. Als je toevallig bij het linker kanaal de polen heb verwisseld krijg je een raar effect. Eenvoudig gezegd zit rood aan rood en zwart aan zwart.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.