Marantz pm17 vs. pm11-s3: verstandige upgrade?

Gestart door Scipio, mei 11, 2020, 21:22:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: marvin op mei 14, 2020, 21:42:13
Je mag voor mij wel wat in m'n koekjes doen hoor.... [emoji23]
Iets spacy zeker. :-D
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Je kan gebruik maken van een voorziening en je kan een voorziening bewust misbruiken.

Citaat van: pameijer op mei 14, 2020, 21:05:47
Is niks onsympathieks aan. Zo'n online verdeler heeft veel minder kosten dan een fysieke winkel, maar de consument kan het gekochte niet proberen. Het is een doodgewone regel in het online verkoopgebeuren en ook uit te leggen.

pameijer

Citaat van: CBdicX op mei 14, 2020, 13:11:27
Klopt dat de klankkleur van buizen "warmer" is, raakt ze maar eens aan.......   :-) LOL

Het is allemaal niet naar bedoeld hoor, en als jij of wie dan ook verschil kan waarnemen in versterker, nou, dan is dat zo.
Gewoon je eigen oren vertrouwen, niet wat andere zeggen.
Ik hoor wel het verschil in speakers (al hoewel dat ook zeer snel went), niet in versterkers, en ik heb er wat gehad van redelijk goedkoop tot gestoord duur.

Dus gewoon bestellen, luisteren, bevalt het niet binnen 14 dagen retour, geweldig toch het online kopen !!  :-D


Citaat van: xander32 op mei 15, 2020, 08:16:30
Je kan gebruik maken van een voorziening en je kan een voorziening bewust misbruiken.

Dat lees ik in CBdicX zijn reactie totaal niet terug.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jowa

Volgens mij het CBdikX een hele goede verstandhouding met Marcel van H&C.

Als ik z'n draadje zo lees, komen bij hem daar de meeste spullen vandaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

xander32

Reageren doe ik op hetgeen ik lees hier op het forum, dat is de informatie waar ik het mee moet doen. Daar lees ik dat betreffende forumgenoot in een paar jaar tijd een ruim assortiment aan versterkers, stereo en ht van Maranzt en consorten thuis heeft gehad. Dat i.c.m. de herhaalde opmerking dat je bij online bestellen de apparatuur fijn thuis kan uitproberen en binnen 14 dagen weer kan retourneren.

TurboMarco

Ik ben ook niet zo'n fan van bestellen om alleen maar uit te proberen ,ok een keer is tot daar aan toe ,maar dit herhaaldelijk aan toe doen vind ik dit niet fair naar de ondernemer toe want dat gaat hem geld kosten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

renes59

Voor sommigen is het een hobby, niet mijn hobby. Maar zoals ik al zei de klant is bekend en zit in de molen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Frits Denon

Even naar de TS: Mijn ervaring, ik ben van een Denon pma 720 ae naar een 1500ae en vervolgens 2010ae gegaan en heb wel degelijk verschil gemerkt in het geluid.

Met name meer controle op de speakers, waardoor een betere basweergave. Voor mijn al wat oudere oren opvallend en een aangename ervaring.

Of dit verschil ook merkbaar is tussen de pm17 en de pm11 weet ik niet, al doet het gewicht wel vermoeden dat de 11 een flinke zware voeding heeft en dat is altijd prettig heb ik mogen ervaren na de upgrades.

My 2 cents. :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

Een aantal jaren terug ben ik overgegaan van een 250/400 watt (8/4 ohm) versterker (MF A5) naar eentje met 90/140 (PM15s2 LE). De speakers die beiden mochten aansturen kende een gevoeligheid van 83 db, hetgeen vrij laag is. Desondanks deed die PM15 iig niets onder voor die A5.

Weer een paar jaar later ging ik over naar een versterker met 100/200 watt  (PM11), m'n huidige, die bracht een meer homogene tonaliteit.

Scipio

Hallo allemaal

Intussen weet ik meer! Gisteren heb ik uitgebreid zitten testen met de luidsprekers dichter en verder van de muur te zetten, lichtjes de hoek veranderen enz. Ik hoorde wel verschil, maar niet echt iets spectaculairs eigenlijk.
Tot het mij plotseling opviel dat ik opvallend meer bas had in één van de twee speakers, dat viel me op toen ik ze eens apart liet spelen. Ik probeerde meerdere bronnen (platenspeler, CD, ...) en het bleek telkens het geval. Ik controleerde ook de aansluitingen en alles zat goed. Ik zou natuurlijk de luidsprekers eens van kant kunnen wisselen (of de kabels wisselen op de uitgang van de Marantz) om na te gaan of het zeker niet aan de luidsprekers ligt, maar ik heb een vermoeden dat het de versterker is.
Dus komt nu mijn vraag: kan zoiets inderdaad, dat je minder bas op één kanaal krijgt? Mijn PM-17 is natuurlijk al van een gezegende leeftijd, dus laat ik die best eens nazien?
Opnieuw bedankt voor alle feedback!

xander32

Kan je een foto posten van de opstelling?

Mogelijk heeft het met de opstelling van doen, een speaker die korter op de achterwand of in een hoek staat zal vaak meer bas geven. Dat kan bij jou ook het geval zijn; staan bij de speakers even vrij, hebben beide speakers evenveel ruimte rondom?


Citaat van: Scipio op mei 16, 2020, 11:07:10
Hallo allemaal

Intussen weet ik meer! Gisteren heb ik uitgebreid zitten testen met de luidsprekers dichter en verder van de muur te zetten, lichtjes de hoek veranderen enz. Ik hoorde wel verschil, maar niet echt iets spectaculairs eigenlijk.
Tot het mij plotseling opviel dat ik opvallend meer bas had in één van de twee speakers, dat viel me op toen ik ze eens apart liet spelen. Ik probeerde meerdere bronnen (platenspeler, CD, ...) en het bleek telkens het geval. Ik controleerde ook de aansluitingen en alles zat goed. Ik zou natuurlijk de luidsprekers eens van kant kunnen wisselen (of de kabels wisselen op de uitgang van de Marantz) om na te gaan of het zeker niet aan de luidsprekers ligt, maar ik heb een vermoeden dat het de versterker is.
Dus komt nu mijn vraag: kan zoiets inderdaad, dat je minder bas op één kanaal krijgt? Mijn PM-17 is natuurlijk al van een gezegende leeftijd, dus laat ik die best eens nazien?
Opnieuw bedankt voor alle feedback!

NB

Als je de luidsprekers van kant wisselt, weet je waarschijnlijk zeker of het een luidspreker of de versterker betreft.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Frits op mei 15, 2020, 14:45:42


Of dit verschil ook merkbaar is tussen de pm17 en de pm11 weet ik niet, al doet het gewicht wel vermoeden dat de 11 een flinke zware voeding heeft en dat is altijd prettig heb ik mogen ervaren na de upgrades.

My 2 cents. :wink:

Logisch dat een versterker die meer vermogen kan leveren een wat zwaardere voeding heeft.
De spanningszwaai ligt wat hoger anders geen meer vermogen te behalen.
Het verschil tussen de 2 is minimaal.....max 60 om max 100.
De 11 heeft ook een veel grotere behuizing dan de 17.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zep

Citaat van: Scipio op mei 11, 2020, 21:22:13
maar vraag me af of ik daar effectief een mooiere klank mee zal bereiken?

Mijn ervaring is dat een zwaardere versterker (of meer stabiele versterker) meer controle geeft over het laag. Dat wil zeggen dat het laag strakker omlijnd wordt en meer punch geeft. Vooral als je een luidspreker neemt met een lager rendement. Persoonlijk vind ik dat een mooier geluid maar dat is ook weer relatief. Maar een goede versterker geeft ook meer rust in het geluidsbeeld is mijn ervaring. Gebruik je een versterker met buisjes erin verwerkt of met een interne dac dan heeft dat ook invloed op de klank van de versteker. Probeer het zelf te ontdekken, want hier op het forum verschillen de meningen nog wel eens  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*