Marantz cd 50

Gestart door hubert5, mei 10, 2020, 13:31:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hubert5

Mijn Marantz CD 50 heeft een probleem. Bij openen van de lade gaat display uit. Lampje disc licht niet meer op. Linkerzijde display is wazig tov rechterdeel. Iemand heeft me laten weten dat er een slechte elco zit in de voeding die dit veroorzaakt. Maar welke? Herkend iemand dit euvel en om welke elco gaat het?

MarkG

Helemaal geen reacties?
Dit probleem ken ik zo niet, lastig om er iets over te zeggen.
Wel hebben ik eens meegemaakt dat een CD72 geen display had, ook geen geluid, maar wel speelde.
Bleek een printbreuk te zijn.

Spanningen van de voeding meten en de lade open doen en kijken welke spanning inzakt en vanuit daar verder zoeken. Dat lijkt me de beste optie als je de kennis hebt, anders door iemand na laten kijken.

hubert5

Bedankt voor je bericht.  Het doven van het display blijkt normaal te zijn maar niet van zelf sprekend zoals bij anders CD spelers. Het zwakkere display komt vaker voor en kan vaak niet worden opgelost.

MarkG

Een zwak display kan inderdaad gewoon slijtage van de VFD zijn.
Soms is het een defecte spanningsverdubbelaar (meestal één a twee elko's die slecht geworden zijn) die in sommige spelers zit om de hogere spanning op te wekken voor het display.
Weet zo even niet hoe dat bij de CD50 zit. Ik denk dat die spanning direct uit de trafo komt, vaak aangeduid met F1 en F2. (filament spanning)