Marantz SR 7200 vs SR5014

Gestart door Ronaldo, mei 07, 2020, 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Nu je het antwoord hebt welke je graag wil horen, kan je met een gerust hart tot aankoop over gaan 😏

Maar zonder gekheid; als jij graag iets nieuws wil dan moet je dat gewoon doen. Af en toe moet je zelf iets gunnen  :yes:

Marvin

Het is in de audio wereld heel normaal om groter en duurder aan te raden. 
Als ik een pen nodig heb loop ik naar de Primera, pak een doosje Big pennen voor een paar euro.
Dan verwacht je toch ook niet dat die muts je een doosje Parkers aansmeert?
Ik wil gewoon kunnen schrijven, dat hoeft niet altijd een brief naar de koning te zijn.
Auto's;
Je gaat naar de garage voor een C1, dan verwacht je toch niet dat je met een C5 de deur uit gaat.
Maar met audio gebeurd dat dus wel.

Maar zorg gewoon dat je het apparaat  2 weken mag proberen, dan zit je veilig en maak je je eigen mening op.
Veel belangrijker dan meningen van een ander, zoals de mijne.

xander32

Ik begrijp hetgeen je wil zeggen, maar ben er niet mee eens. Een pen zal voor de meeste mensen een gebruiksvoorwerp zijn en een auto voor velen gewoon een vervoersmiddel om van a naar b te komen.

Stereo en ht apparatuur zal daarentegen voor velen juist geen gebruiksvoorwerp maar een deel van een hobby zijn, waarvoor men bereid is om daarvoor wat extra's uit te geven. En ja, dan speelt groter, beter, duurder wel een rol.

Marvin

Die installatie hier is ook gewoon een gebruiksvoorwerp.
Maar ook ik begrijp wel wat je zegt natuurlijk, en ja dat is een factor.
Maar iemand die een 7200 wilt vervangen is blijkbaar minder bezig met  de hobby zelf. Anders had er waarschijnlijk al eerder wat zijn geüpgraded. Maar dat is een aanname. [emoji4]

Belangrijkste is thuis proberen, en dan zal je even wat moeite moeten doen dat apparaat voor deze periode ook daadwerkelijk goed in te regelen.

lieven

Citaat van: Ronaldo op mei 08, 2020, 13:12:47

Dus kwa aansluiting heb ik voldoende. En het geluid wordt niet minder?
De SR7200 heeft 110 watt en de SR5014 heeft 160 watt, je zou dan denken dat deze nieuwe iets beter is

Ai ai even toch iets recht zetten. Het wattage is enkel het volume van je muziek ( in een normale kamer 40 Watt RSM meer dan voldoende om de versterker nog niet boven de helft te doen gaan). De klank en dus de "mooiheid" wordt door hoe de versterker is opgebouwd en met welke componenten deze is opgebouwd. Samen natuurlijk met je luidsprekers en heel je installatie. De wet van de zwakste schakel bepaald het geluid speelt hier de rol. Al zal je natuurlijk wel verschil horen tussen een 100 en een 1000 euro versterker ook al is je versterker niet de bottleneck. Wat ik echter niet weet is of de sr7200 beter klinkt dan de sr5014 dat is iets wat je moet horen. Op jouw luidsprekers en liefst ook in jouw ruimte. Pas dan weet je of het echt een betere keuze is. Om even terug te komen op die wattage ons gehoor werkt logaritmes dus als ik me niet vergis (wiskunde is toch al even geleden) moet je voor het dubbel aan volume het 10 voud van wattage hebben.

SB_Marantz

#20
3 dB meer SPL bij verdubbeling van het maximale uitgangsvermogen.
Nauwelijks tot niet merkbaar.

En wanneer je logisch nadenkt: Hoeveel pomp je daadwerkelijk in je luidsprekers (VAC) om tot het gewenste volume te komen?
Om VAC te vertalen naar Watt's: Dit zal niet meer dan tussen de 1 en 10 zijn afhankelijk van de gevoeligheid van je speakers.

Voorbeeldje:

Met een speaker met een gevoeligheid van 90dB bij 1 Watt input krijg je de volgende SPL ( sound pressure level)

1 Watt - 90dB
2 Watt - 93dB
4 Watt - 96dB

etc




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ronaldo

Verschil in geluid zal er dus niet zijn. Ik geniet van goede muziek en wat ook fijn is dat dit model wifi heeft zodat ik makkelijk kan casten naar de versterker zonder de tv te belasten.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM