Vragen m.b.t. sacd i.c.m. SR 7001 + DV 7001

Gestart door king180579, mei 03, 2020, 00:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

king180579

Ik ben nieuw op dit forum maar ik houd van een goed stukje muziek i.c.m. goede apparatuur en hierin is Marantz mijn merk.
Mijn vraag is misschien een schot voor open doel voor sommigen van jullie maar voor alles een eerste keer en ik heb nog veel vragen betreffende dit onderwerp.

Ik heb een Marantz SR 7001 i.c.m. DV 7001 en Dali Ikon speakers (alleen L+R, heb ook nog een Ikon center speaker en Dali Ikon On Wall rear speakers maar die heb ik (nog) niet aangesloten).

Ik ben een echte muziek liefhebber en home cinema doet me eigenlijk niet zoveel.
Mijn DV 7001 ondersteunt SACD's. Daar heb ik er 1 van besteld.

Mijn vragen zijn specifiek:
- Maakt het voor het afspelen van SACD's veel uit of de dvd speler met hdmi is aangesloten met hdmi op de versterker i.p.v. de multi channel output? (En dan in dit geval specifiek de SR 7001 versterker).

- Mijn DV 7001 heeft een multi channel output. Veel SACD spelers, zelfs de duurste high end players, maken echter geen gebruik van multi channel maar alleen van stereo (L+R) output. Is er een wezenlijk verschil of je SACD's afspeelt via een SACD speler met alleen stereo (L+R) output of met multi channel (of met hdmi)?
Mijn DV 7001 begint af en toe te haperen en ik overweeg een andere Marantz set te kopen met SACD/DVD speler maar ik weet niet of ik dan moet letten op stereo output of multi channel output.



agr64

Mijn ervaring is dat een stereo (sa)cd speler bijna altijd beter klinkt dan een dvd speler analoog aangesloten voor stereo weergave. Zelf vond ik de CD5001 vs DV7001 al beter klinken. Gebruik zelf de DV7001 ook als cd speler op de 2de set en dat is geen straf.
Multichannel analoog aangesloten en luisteren naar 5.1 muziek is/vind ik een ander soort luister beleving die gewoon anders is dan stereo. Ik zelf combineer 5.1 en 2.0 luistersessie ook nooit ik moet namelijk altijd omschakelen.

SACD's zijn bijna niet meer te krijgen of je moet klassieke muziek liefhebber zijn.  Maar ik zou in jou geval op  zoek gaan naar een bij de SR7001 passende cd speler en een goedkope/basic blu-ray speler voor je Dvd's of zoeken naar een beter exemplaar van je DV 7001.

Kwa bouw kwaliteit zijn de latere UD spelers geen verbetering....en vraag me af of de SR7001 wel dsd via de HDMI snapt.