Gevoeligheid Van luidsprekers

Gestart door Riddler, april 13, 2020, 08:38:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Riddler

Ik heb me gisteren wat meer verdiept in luidsprekers. Heb er totaal geen verstand van
Kwam wel op het item gevoeligheid. Ik vind het wat moeilijk te begrijpen.

Maar is mijn conclusie nu correct:
Hoe groter de luister afstand en hoe lager de gevoeligheid, hoe maar Watts je nodig hebt in je versterker?

Met een relatief lage watt in je receiver kan je dan dus beter een hoge gevoelige speaker aanschaffen?

En eventueel kan je toch een eindversterker aansluiten op je receiver middels pre out voor de rear boxen.
Dan wordt de receiver ontlast!


xander32

Ls met een hogere gevoeligheid zijn eenvoudiger aan te sturen, hebben minder watts nodig om tot een gepaalde geluidsdruk te konen. Maar er zijn hier technici die dat vast beter kunnen uitleggen.

En idd, een wat zwakke receiver kan je opwaarderen met een ev/meerdere ev's.
Maar Dan dient de receiver nog slechts als voorversterker (pre).

Riddler


Zep

De aansturing verloopt ook makkelijker voor een versterker bij een vlak impedantieverloop, dus dat het niet teveel gaat dippen.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Riddler

Dat snap ik niet sorry. Bijv 8 ohm blijft toch 8 ohm. 4 ohm dubbel vermogen nodig?
Of gaat een speaker Van 8 ohm ook wel eens naar 5 ohm

Sorry voor alle domme vragen

Frits Denon

Domme vragen bestaan niet, niet vragen is wel dom.

Klopt t.a.v. veranderen van de weerstand van speakers. Die is niet constant. Als de weerstand te ver daalt kan de versterker gaan clippen, omdat deze niet meer genoeg stroom kan leveren. Daarom is een goede voeding in de versterker belangrijk.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

mountainbiker

#7
Citaat van: Zep op april 13, 2020, 09:48:42
De aansturing verloopt ook makkelijker voor een versterker bij een vlak impedantieverloop, dus dat het niet teveel gaat dippen.
Hangt van het type versterker af.https://nadelectronics.com/wp-content/uploads/2019/06/NAD-D-3020-V2-Data-Sheet.pdf
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

VANZOMERENG

#8
De "weerstand" = impedantie is niet constant maar afhankelijk van de frequentie.
Bij de ene speaker fluctueert dit meer dan bij een andere.
Met name buizenversterkers zijn niet blij met grote fluctuaties en derhalve wordt afgeraden om buizenversterkers
te gebruiken bij grote fluctuaties, ook als is de gevoeligheid/rendement van de speakers hoog.

Nu is het zo dat men een speaker kan categoriseren met een nominale impedantie van 8 Ohm of 6 Ohm of 4 Ohm,
wat men dan zo al al een gewogen gemiddelde kan beschouwen echter dat kan tricky zijn.
Belangrijker is, dat men weet, bij welke frequenties de impedanties naar beneden dipt.
Hiervoor moet je dan de grafiek bekijken met het impedantie-verloop over het  totale frequentiebereik van de speaker.   

Een flinke dip bij bijvoorbeeld 10.000HZ, als de impedantie bijvoorbeeld daalt onder de 3 Ohm,
is minder "ernstig" dan een dip bij 100HZ omdat in de muziek hier minder "vermogen" wordt gevraagd.
Meestal laten vele speakers 1 of meerdere dips zien tussen 50 en 400HZ en als dit niet beneden de 3,5Ohm is,
is dit veelal voor de MEESTE versterkers geen probleem.
Zijn de dippen groter en duikt in dit bereik de impedantie ver onder de 3,5Ohm, dan bestaat het te leveren vermogen (IN VERHOUDING) tot relatief veel STROOM en minder SPANNING en hiervoor heb je versterkers nodig die dan ook relatief veel stroom kunnen leveren en deze hebben dan in de regel ook een goede stroomvoorziening.

P = U * I  en  U/I = R  dit leidt tot I*I*R = P
P = Vermogen = Watts
U = Spanning = Volt
I = Stroom = Ampere
R = Weerstand/Impedantie = Ohm
db = eenheid voor geluidsdruk

M.b.t. de gevoeligheid van speakers (hoeveel power moet er in om een bepaalde geluidsdruk/volume te bereiken)
moet je uitkijken, hoe dit is gespecificeerd en veelal moet je deze specificatie in relatie nemen tot de opgegeven
nominale impedantie van de speakers.

1.   1Watt/1Mtr/89 db (1 Watt in 1 speaker, geeft 89db geluidsdruk op 1 meter afstand op de as v/d speaker)
2.   2V/1Mtr/86 db      (2 Volt in 1 speaker, geeft 86db geluidsdruk op 1 meter afstand op de as v/d speaker)
3.   2,83V/1Mtr/89 db (2,83 Volt in 1 speaker, geeft 86db geluidsdruk op 1 meter afstand op de as v/d speaker)

Zoals bij 1 & 3 gespecificeerd, wordt meestal opgegeven bij een nominale impedantie van 8 Ohm
Zoals bij 2 gespecificeerd, wordt meestal opgegeven bij een nominale impedantie van 4 Ohm

als je hier de eerder beschreven formules op los laat, hebben 1, 2 en 3 hetzelfde rendement !

Opmerking:
Een opgegeven gevoeligheid/specs krijgt pas betekenis als je weet hoe deze 100% is gemeten en wat daadwerkelijk de nominale impedantie v/e speaker is, echter dit geeft je nog niet alle info, hoe makkelijk
deze is aan te sturen, want hierbij speelt het impedantie-verloop van de speakers ook 1 rol in !

Uiteraard speelt ook een zeer grote rol, met welke volume (eigenlijk stand van de volumeknop) je afspeelt.
Speel je altijd met zeer lage volumes, dan wordt het minder kritisch.

M.b.t. de opgegeven gevoeligheden/rendementen nog het volgende, voor het bereiken van een bepaalde
nominale geluidsdruk in een kamer, in een stereo-opstelling.

1. deze worden vaak gemeten in een dode kamer, met 1 speaker, echter thuis doet je ruimte mee
    (lees versterkt !) en afhankelijk van de opstelling, ruimte en grote, kan je veelal 3 db tot 7 db hierbij optellen.
     we gebruiken hier voor verdere voorbeelden/uitwerkingen 4 db
2. vanwege stereo = 2 speakers, echter links en rechts zijn niet 100% gelijk immers je luistert niet naar mono,
    kan hiervoor nog 3 db opgeteld worden
3. bij verdubbeling van de luisterafstand moet je 6 db hiervan aftrekken.

Bij speakers met een rendement van 1Watt/1Mtr/89 db  en een luisterafstand van 4 meter,
dit levert een geluidsdruk op van:
89 + 4 (ruimte) + 3 (2 speakers) -12 (luisterafstand) = 84 db

Als je de eerder genoemde formules hierop loslaat, kan je concluderen:
#  voor elke 3 db aan extra geluidsdruk op je luisterplek, is 2x zo veel extra vermogen (wattjes) nodig,
    die je versterker moet leveren aan je speakers

Voor 94 db is dus 10 Watt input benodigd in je beiden speakers.
(kamer, stereo, 4 mtr afstand)

Nu is bovengenoemde voorbeeld, vrij theoretisch, omdat muziek dynamiek bevat.
Kortom je luistert constant naar verschillende geluidsdrukken.
Er zijn ook vele opnames, die werkelijk helemaal verkloot zijn door compressie en plat klinken maar bij goede
opnames (vooral bij klassiek muziek) kan het verschil tussen de zachtste passage en luidste passage zeer groot zijn. 
Als die luidste passages onvervormd weergegeven kan worden (vaak zijn dit korstondige pieken) moet
je versterker dit ook (kortstondig) onvervormd kunnen weergeven.

Er bestaan op internet diverse rekentools waarbij met inachtneming van hetgeen ik hier geschreven heb,
zelf kan uitrekenen, hoeveel power (wattjes) je versterker moet kunnen leveren, om een bepaalde nominale
geluidsdruk te kunnen bereiken en waarbij je ook een Crest-factor kan invoeren.
Crest-factor is invoer van extra decibellen als headroom voor de extra luide muziekpieken.
(vaak is hier standaard al een waarde ingevoerd van 9 tot 12 db)

Probleem van deze rekentools vind ik persoonlijk:
- normale doorsnee gebruiker heeft geen decibel meter
- normale doorsnee gebruiker heeft geen gevoel bij "hoe luid" te vertalen is naar "hoeveelheidjes aan db"
- vaak nog een aantal extra parameters ingevoerd moeten worden, waarbij toch enige affiniteit en
   gevoel van techniek of ervaring vereist is.


SB_Marantz

Citaat van: Riddler op april 13, 2020, 08:38:12
Ik heb me gisteren wat meer verdiept in luidsprekers. Heb er totaal geen verstand van
Kwam wel op het item gevoeligheid. Ik vind het wat moeilijk te begrijpen.

Maar is mijn conclusie nu correct:
Hoe groter de luister afstand en hoe lager de gevoeligheid, hoe maar Watts je nodig hebt in je versterker?

Met een relatief lage watt in je receiver kan je dan dus beter een hoge gevoelige speaker aanschaffen?

En eventueel kan je toch een eindversterker aansluiten op je receiver middels pre out voor de rear boxen.
Dan wordt de receiver ontlast!


Dat is een misvatting.
De eindversterkers in elke versterker zijn gemaakt om belast te worden door een reactieve belasting, de speakers dus.
Moeilijke luidsprekers worden niet meer gemaakt.
Je kunt met elk maximaal uitgangsvermogen van een versterker goed uit de voeten want dit betreft slechts enkele Watt's.....en met een speaker met een gevoeligheid van 90dB gaat het al vrij snel hard.
Wil je soms echt op oorlogsterkte spelen is het noodzaak om het maximale uitgansvermogen onder clipping point zo te kiezen dat het de continue belastbaarheid van je speakers overtreft.
De fronts slurpen verreweg de meeste energie.
Over de impedantie fluctuatie hoef je je in dit geval totaal geen zorgen te maken.

Wil je echt dieper in deze materie en topologie willen duiken en begrijpen, dan mag je mij altijd persoonlijk benaderen.









Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Riddler

Citaat van: SB_Marantz op april 13, 2020, 12:29:19

Dat is een misvatting.
De eindversterkers in elke versterker zijn gemaakt om belast te worden door een reactieve belasting, de speakers dus.
Moeilijke luidsprekers worden niet meer gemaakt.
Je kunt met elk maximaal uitgangsvermogen van een versterker goed uit de voeten want dit betreft slechts enkele Watt's.....en met een speaker met een gevoeligheid van 90dB gaat het al vrij snel hard.
Wil je soms echt op oorlogsterkte spelen is het noodzaak om het maximale uitgansvermogen onder clipping point zo te kiezen dat het de continue belastbaarheid van je speakers overtreft.
De fronts slurpen verreweg de meeste energie.
Over de impedantie fluctuatie hoef je je in dit geval totaal geen zorgen te maken.

Wil je echt dieper in deze materie en topologie willen duiken en begrijpen, dan mag je mij altijd persoonlijk benaderen.

Ik dacht dat ik het begrepen had  :evil:pm gestuurd voor nadere uitleg