wharfedale elysian 4

Gestart door Zep, april 10, 2020, 19:59:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Iemand de wharfedale elysian 4 toevallig al ergens kunnen beluisteren?
Voorgevoel over deze speakers  :-)

*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

Als je er de ruimte voor hebt en het budget, doen 👍🏻

MarantzRuby

Ik heb de luidsprekers nog niet kunnen beluisteren. Zou ook niet zo snel weten waar dat in Nederland kan.

De Wharfedale Elysian 4 is getest in het Duitse blad Audio, april 2020. Ze waren er lovend over. Slotsom was "überragend".

Als je belangstelling hebt in de test, kan ik hem uploaden.
Versterker: Marantz PM KI Ruby
SACD-speler: Marantz SA KI Ruby
Draaitafel: Pro-ject Xtension 10 Evolution met cartridge Ortofon Cadenza Black
Luidsprekers: Canton Vento 100
Cinch kabel: Tellurium Q Ultra Black II 
Luidsprekerkabel: QED Reference XT 400

bert50

Neem contact met de importeur op.
Die zou je verder kunnen helpen .


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

Zep

Citaat van: MarantzRuby op april 14, 2020, 23:15:46
Als je belangstelling hebt in de test, kan ik hem uploaden.

Top, ik stuur je even een pm  notworthy
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

Toch wel apart hoe nieuwe speaker, van welk merk dan ook, altijd weer "nog beter" worden gemaakt.  :-D LOL

Marvin

Ze zullen niet snel adverteren dat ze er 3 jaar aan hebben gewerkt, maar dat het eindresultaat nog belabberder is dan zijn voorganger.... [emoji23]

CBdicX

Citaat van: marvin op mei 17, 2020, 15:27:38
Ze zullen niet snel adverteren dat ze er 3 jaar aan hebben gewerkt, maar dat het eindresultaat nog belabberder is dan zijn voorganger.... [emoji23]

:-D   :-D

dmeerpa

Citaat van: Zep op april 10, 2020, 19:59:08Iemand de wharfedale elysian 4 toevallig al ergens kunnen beluisteren?
Voorgevoel over deze speakers  :-)



Gaan we snel weten  :-D
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Net de factuur gekregen voor deze Elysian 4.

Blijkbaar was de hoge korting (zo'n 38%) een actie van de importeur wegens een verandering in de serie en dit de allerlaatste in de Benelux. Dit veklaart ook waarom de Elysian 3 al op veel sites niet meer stond.

Ik verwacht dat er heel snel een Elysian².
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

SB_Marantz

#10
https://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/wharfedale-elysian-4

Amai! Zomaar even 8500 uitgeven of minus de 38% korting aan een paar luidsprekers die je nog niet eens beluisterd hebt en afgaat op een paar reviews?
Je hebt een vrij kleine ruimte las ik.
Hoe is de akoestiek?
Plaatsing moelijkheden?

Ik hoop voor je dat het goed zal uitpakken maar het kan ook een drama worden en wat dan?!
En mocht het ''goed'' uitpakken weet je nog niet of je het uiterste uit de betreffende speaker aan het halen bent.
Om dat te weten is er even wat meer nodig dan alleen luisteren wat ik al meerdere malen heb aangegeven.

Verder kan ik in dit geval wel wat harde maar ook eerlijke uitspraken doen over de 991.
Maar ik ga me op de vlakte houden en zeg alleen: ''Het hoog.'' 









Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op februari 09, 2024, 09:12:35https://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/wharfedale-elysian-4

Amai! Zomaar even 8500 uitgeven of minus de 38% korting aan een paar luidsprekers die je nog niet eens beluisterd hebt en afgaat op een paar reviews?
Je hebt een vrij kleine ruimte las ik.
Hoe is de akoestiek?
Plaatsing moelijkheden?

Ik hoop voor je dat het goed zal uitpakken maar het kan ook een drama worden en wat dan?!
En mocht het ''goed'' uitpakken weet je nog niet of je het uiterste uit de betreffende speaker aan het halen bent.
Om dat te weten is er even wat meer nodig dan alleen luisteren wat ik al meerdere malen heb aangegeven.

Verder kan ik in dit geval wel wat harde maar ook eerlijke uitspraken doen over de 991.
Maar ik ga me op de vlakte houden en zeg alleen: ''Het hoog.'' 

Mijn ervaringen met Wharfedale zijn tot op heden positief in combinatie met mijn woonkamer en Marantz Apparatuur en in combinatie met de RB-991.
Ga ik het uiterste uit de betreffende speaker halen, neen dat weet ik nu al.
  • ik vind mijn akoestiek niet slecht, maar ideaal zal ze niet zijn, ik denk geen enkele normale woonkamer dat is
  • vandaag is de cinema 40 de voorversterker, niks mis mee, maar dat weet ik nu al dat dit de beperkende factor zal zijn, vandaar dat ik ook dit topic startte, om voor stereo de SACD 30n als voorversterker te gebruiken en de cinema 40 totaal niet te gebruiken
  • de RB-991 heeft meer dan waarschijnlijk wel zijn gebreken. Maar toen ik ze kocht als aanvulling voor de SR8002 had ik ook 2 nieuwe geïntegreerde versterkers (NAD C 275BEE en een Vincent SV-232) mee op test, en voor mij stak dit oud beestje er met kop en schouders boven uit, enkel de Vincent had een mooier en strakker laag. Vandaag is er met het hoog niks mis, en ik hou niet van teveel hoog, mij klinkt dat dan ook snel te schel.
    De persoon aan wie ik de SACD 30n kocht had 25000€ kostende speakers en een eindtrap van zo'n 5000€ en zijn set klonk voor mij veel te schel, hij vond het blijkbaar prima.

Het is inderdaad een gok, maar deze Elysian's bouwen verder op de OPUS reeks die ik heb en op de EVO 4. En een constante in de reacties over deze 3 reeksen is steeds dezelfde, ze presteren beter dan hun prijs doet vermoeden.

En ja wat is groot en wat is klein. Oké mijn appartement is klein. In het verleden heb ik woonkamers gehad van snel 48m², dat is nu 23m² in L-vorm maar heb wel hoge plafonds 2,70m. Dus ja ze zullen wel nog meer tot hun recht komen in een grotere ruimte.

Maar als ze evengoed of beter klinken dan de OPUS dan ben ik tevreden, want ik weet dat er nog progressie mogelijk is. Speakers zijn het onderdeel die het langst in mijn set blijven en als deze bevallen denk ik niet er ooit nog andere zal kopen.

Verder kocht ik ze online, dus heb ik recht op minstens 15 dagen herroepingsrecht.
En ik snap zeker dat niet iedereen zo'n gok van 5300€ neemt. Maar weet dat ik geen kinderen heb (en de kans dat die er nog komen is heel klein en realistisch gezien onbestaande, maar zeg nooit nooit), of een vrouw aan wie ik moet denken mocht ik er niet meer zijn, en dit bedrag op 3 maand bijeen kan sparen. En ik hoop natuurlijk nadien ook nog iets te recupereren als de OPUS in de verkoop gaan, al heb ik totaal geen idee wat die nog waard zijn.

 
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

SB_Marantz

Ik zeg ook niet wat jij moet doen en laten.

Geef alleen advies en zeg hoe ik er over denk.

De 991 geeft best een smerig hoog(korrelig).......te wijten aan een veel te grote negative feedback .
Dit was ook op de scope te zien.......vette overschoot!
Ook enie ringing was te zien.
Vele , zo niet alle surround versterkers laten ringing zien.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op februari 09, 2024, 11:27:24Ik zeg ook niet wat jij moet doen en laten.
Geef alleen advies en zeg hoe ik er over denk.
Weet ik wel, maar de enige goede oplossing is een speakers in mijn woonkamer op mijn set testen. En dat is heel moeilijk. Als je al een dealer vindt die daarin meegaat, is de keuze in speakers ook beperkt.
En verder wou ik maar mee geven dat de eenvoud om dergelijke investering te doen ook afhankelijk is van situatie tot situatie. Had ik een kleiner loon, of kinderen of een vrouw waren ze er waarschijnlijk vandaag niet gekomen, mss in een verre toekomst 2de hands.

Citaat van: SB_Marantz op februari 09, 2024, 11:27:24De 991 geeft best een smerig hoog(korrelig).......te wijten aan een veel te grote negative feedback .
Dit was ook op de scope te zien.......vette overschoot!
Ook enie ringing was te zien.
Vele , zo niet alle surround versterkers laten ringing zien.
Zeker dat we het over dezelfde versterker hebben? Deze is geen surround versterkers maar een pure 2 kanaals stereo versterker.
Ik quote even de tekst bij de meeting van de RB-991 door Stereophile : "The 10kHz squarewave from the RB-991 is shown in fig.2. Apart from the slight rounding of the leading edge found in almost all amplifiers, this is an excellent result, as is the nearly perfect 1kHz squarewave (not shown)."


Mocht het je interesseren, dit is het bijhorende artikel uit Stereophile, niks dan lof over de hoogste frequenties.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

SB_Marantz

#14
Mijn excuses.......Ik haalde er 2 door elkaar.
De eindversterker met het smerige hoog was een Yamaha.
Test was met de volgende eindversterkers: Yamaha/Rotel/Marantz en als laatste een buizenversterker van Marantz. In deze volgorde scoorde de versterkers ook.

Haak ik toch even in op de afbeelding van de square wave die hier staat:

Ik zie wel wat rommel en vraag me af bij hoeveel v/div dit testje gedaan is? (2V/div zo te zien)
Bij 20mV/div zie je altijd wel wat maar bij bv 5V/div niet...logisch ook.

Ik zal de koe eens bij de hoorns pakken en een dergelijke versterker testen.
Als ik echt test doe ik dat bij 20 Khz en niet bij 10 maar laten we het dan nu bij 10 houden.

Ik zal er later een foto van plaatsen met uitleg.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM