Toekomst ST17 tuner zonder FM??

Gestart door themaestro, april 07, 2020, 23:26:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themaestro

Ik heb een setje PM17 en CD17 beide in KI uitvoering, ik overweeg hier nog een ST17 tuner aan toe te voegen. Echter vraag ik me af hoelang ik hier nog van kan genieten met het aanstaande einde van de FM.
Onlangs las ik ergens dat met behulp van een zgn. FM emulator van een paar tientjes van een Chinese site je de FM tuner kon omtoveren tot een DAB+ tuner. Klopt dit? En zou iemand in detail hier een uitleg over kunnen geven?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

pameijer

Ga eerder uit van nog een paar maanden dan nog een paar jaar genieten. Zo'n apparaat als je noemt er bij kun je proberen maar ik zou gewoon je digitale TV-decoder aansluiten op je versterker voor de radio.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

themaestro

Citaat van: pameijer op april 08, 2020, 00:25:43
Ga eerder uit van nog een paar maanden dan nog een paar jaar genieten. Zo'n apparaat als je noemt er bij kun je proberen maar ik zou gewoon je digitale TV-decoder aansluiten op je versterker voor de radio.
Goeie optie ware het niet dat mijn tv aan de andere kant  van de kamer staat, zo' n 7 meter diagonaal  van mijn audio af. Zucht.....
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

themaestro

Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Samro

Ben nog niet zo'n FM emulator tegen gekomen (grapje?)
Citaat van: themaestro op april 07, 2020, 23:26:12
Ik heb een setje PM17 en CD17 beide in KI uitvoering, ik overweeg hier nog een ST17 tuner aan toe te voegen. Echter vraag ik me af hoelang ik hier nog van kan genieten met het aanstaande einde van de FM.
Onlangs las ik ergens dat met behulp van een zgn. FM emulator van een paar tientjes van een Chinese site je de FM tuner kon omtoveren tot een DAB+ tuner. Klopt dit? En zou iemand in detail hier een uitleg over kunnen geven?

pameijer

Citaat van: themaestro op april 08, 2020, 20:40:08
Interessant stukje, dank je. Lijkt erop dat we de FM nog wel even hebben.
Nee, hier ontstaat onduidelijkheid. FM staat voor Frequentie Modulatie en is een manier om geluid om te zetten. Het wordt echter gebruikt voor zowel radiogolven in de lucht als door bv Ziggo via de kabel. De zendmasten blijven wellicht nog wel uitzenden, maar Ziggo houdt op met analoge radio via de kabel. Je kunt dan misschien nog wel een FM-antenne op je tuner aansluiten.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Spikes25

"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

MarantzRuby

Bij Hobo hebben ze de DAB+ tuner Rotel ST 11 in het assortiment, 43 cm breed en in zilver of zwart.
https://www.hobo.nl/hi-fi/tuners-en-compacte-radio-s/rotel-t-11-zwart.html

Misschien te overwegen?
Versterker: Marantz PM KI Ruby
SACD-speler: Marantz SA KI Ruby
Draaitafel: Pro-ject Xtension 10 Evolution met cartridge Ortofon Cadenza Black
Luidsprekers: Canton Vento 100
Cinch kabel: Tellurium Q Ultra Black II 
Luidsprekerkabel: QED Reference XT 400

MarantzRuby

De huidige licentie van 5 jaar loopt af op 31-8-2022.

In Noorwegen heeft men de FM verruild voor DAB+ en de zenders zijn hierdoor 30% luisteraars kwijt geraakt, dus ook reclame-inkomsten misgelopen.

Het is maar de vraag of Nederland dit voorbeeld volgt i.v.m. de mogelijke negatieve gevolgen.

Versterker: Marantz PM KI Ruby
SACD-speler: Marantz SA KI Ruby
Draaitafel: Pro-ject Xtension 10 Evolution met cartridge Ortofon Cadenza Black
Luidsprekers: Canton Vento 100
Cinch kabel: Tellurium Q Ultra Black II 
Luidsprekerkabel: QED Reference XT 400

renes59

Inderdaad weinig op de autoradio in Noorwegen, zoals je begrijpt geen DAB+ in de auto maar gewoon FM.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Hoewie Loewie

#12
Hoi. Wellicht een alternatief: ik trok een maand of vier geleden voor een tientje of 15 euro (ik weet het niet meer precies) dit kastje van marktplaats. Het is een Albrecht DR 52 BA en het kan FM en DAB+ ontvangen en heeft een BlueTooth ontvanger. Door middel van analoge uitgangen aan te sluiten waarop je maar wil. Het werd geleverd met een antenne (draadje) maar je kunt ook een gewone kamerantenne aansluiten. Prima ontvangst. Op dit moment 56 DAB+ stations. In wisselende ontvangst sterkte.





Aangesloten op een Superscope R-330 receiver uit 1973:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

pameijer

Ik denk dat als FM via de kabel en uiteindelijk via de ether er uitgaat veel zenders over zullen stappen naar alleen via internet. Verstandiger dus om nu gewoon in te zetten op internetradio en uit te zoeken hoe dat het meest comfortabel voor je werkt. Ik zou iig geen cent meer uitgeven aan tuners, DAB+ ontvangers of wat voor alternatieven dan ook. Extra kastje, extra kabels, extra stopcontact, extra uitgaven enzovoort. Ik durf te wedden dat internetradio een betere kwaliteit heeft dan DAB+.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Samro

Grappig dingetje. En met ab wel handig. Msar is de klank even goed als een goede fm ontvanger? En hoef je de volume regelaar niet zo overdreven hoog open te draaien van de versterker?
Citaat van: Hoewie Loewie op april 27, 2020, 11:30:22
Hoi. Wellicht een alternatief: ik trok een maand of vier geleden voor een tientje of 15 euro (ik weet het niet meer precies) dit kastje van marktplaats. Het is een Albrecht DR 52 BA en het kan FM en DAB+ ontvangen en heeft een BlueTooth ontvanger. Door middel van analoge uitgangen aan te sluiten waarop je maar wil. Het werd geleverd met een antenne (draadje) maar je kunt ook een gewone kamerantenne aansluiten. Prima ontvangst. Op dit moment 56 DAB+ stations. In wisselende ontvangst sterkte.





Aangesloten op een Superscope R-330 receiver uit 1973: