NR1200 vs PM7000N

Gestart door Damhooligan, april 03, 2020, 16:06:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Damhooligan

Ik wil de vergelijking aangaan tussen deze 2.

Beide zijn een stereo versterker met netwerk mogelijkheden.
En dus anders dan de meeste standaard stereo versterkers.
Ik weet dat de NR omdat deze ook hdmi heeft eigenlijk een receiver is .
maar hij is niet 5.1 surround, dus toch eigenlijk ook een stereo versterker.

Als ik het hdmi gedeelte even achterwegen laat, en het vermogen als gelijk ga beschouwen
(zodat we geen wattage discussie krijgen nonono )
dan heb je twee hele vergelijkbare modellen, maar met een prijsveschil van 500 euro.
Dat is best een groot verschil.

Mijn vraag is al je een stereo versterker met netwerk zoekt, waarom dan 500 euro meer betalen?
De NR kan kwa netwerken hetzelfde aan als de PM, daar zit geen zichtbaar verschil in.
Zou het geluid tussen die twee echt zo groot zijn?
en is dit dan 500 euro waard ?

Ik zie nergens een direct vergelijk tussen deze twee modellen,
maar ik vind ze persoonlijk wel vergelijkbaar.

Hoe denken jullie hierover ??
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pekelvlees

Ik heb zelf de pm7000n nu 4 maanden,ik vind het echt een dijk van een versterker.
En met een fijn klinkende phono versterker.
Had hier voor een pm8005, Ik vond ik echt minder klinken.
En met een waardeloze phono versterker aan boord...
Dus hoe deze  versterker zich verhoudt  tot een nr1200 ik heb geen idee...
Ik denk dat je daar maar op 1 manier achter kan komen,deze gaan beluisteren bij een dealer !

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

Damhooligan

niet alle dealers verkopen beide modellen.
En veel is ook dicht vanwege omstandigheden
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

Cornelis1921

Daarom even wachten tot de betere dealers weer open zijn. Jammer, maar het is nu even niet anders, Damhooligan. Want beter beiden tezamen en na(ast) elkaar beluisterd te hebben, dan later spijt hebben van een te snelle beslissing.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Damhooligan

Citaat van: Cornelis1921 op april 03, 2020, 16:28:51
Daarom even wachten tot de betere dealers weer open zijn. Jammer, maar het is nu even niet anders, Damhooligan. Want beter beiden tezamen en na(ast) elkaar beluisterd te hebben, dan later spijt hebben van een te snelle beslissing.

Klopt.
Ben ik helemaal met je eens.
Maar tot die tiijd dacht ik ,
ik kom jullie er even mee vervelen  :evil:
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

ohmusica

Ik heb de 1200 nooit beluisterd maar ik vermoed dat de kwaliteit op meerdere fronten zal onderdoen voor de 7000N. Over het algemeen wordt de PM7000N geprezen om zijn goede prijs/kwaliteitsverhouding dus het zou wel eens kunnen zijn dat de meerprijs te rechtvaardigen valt. Het is aan de wensen en eisen van de koper.

tbanis55

Tja, je zou ze zomaar kunnen vergelijken....

Toch zijn er wel wat verschillen;  De NR heeft een FM tuner, nu nog leuk, maar straks als bijv. Ziggo stopt (en mogelijk ook andere aanbieders) met analoge radio, dan lijkt het kansloos om daar de focus op te leggen.

Als ik naar foto's kijk van het inwendige van beide  dan valt het mij op dat de PM wat degelijker gebouwd lijkt te zijn
waarbij de een een ringkerntrafo heeft en de andere een conventionele trafo in de voeding.

De functionaliteiten van de NR zijn daarbij ruimer voorhanden dan bij de PM.
Opvallend detail:  beide hebben dezelfde dempingsfactor, precies 100 ...
Mogelijk dat geluidsverschillen hoorbaar zijn bij verschillende soorten speakers (impedantie afhankelijk?)

Overigens hebben (beide?) nog een zusje van het merk Denon.

Al met al blijft het best een lastige keuze.   Hoe hoog leg je de lat?  Heb je FM-radio nodig ?  Wil je middels HDMI je TV geluid opwaarderen?  (kan ook op een andere manier).

Kortom, zoals eerder als advies werd gegeven;  beide bij de dealer (Hobo, Klubben of andere) beluisteren.
Succes !

Ton

Willem Laros

Vergelijken blijft moeilijk. Ik heb zojuist mijn stevige NAD omgeruild voor de NR1200. Aangesloten op de Linn Keilith luidsprekers is er serieus sprake van een enorme verbetering van de geluidskwaliteit.

Damhooligan

Citaat van: Willem Laros op april 18, 2020, 22:00:27
Vergelijken blijft moeilijk. Ik heb zojuist mijn stevige NAD omgeruild voor de NR1200. Aangesloten op de Linn Keilith luidsprekers is er serieus sprake van een enorme verbetering van de geluidskwaliteit.

Is de marantz veel beter dan de nad?
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

Damhooligan

Citaat van: tbanis55 op april 15, 2020, 13:27:11
Tja, je zou ze zomaar kunnen vergelijken....

Toch zijn er wel wat verschillen;  De NR heeft een FM tuner, nu nog leuk, maar straks als bijv. Ziggo stopt (en mogelijk ook andere aanbieders) met analoge radio, dan lijkt het kansloos om daar de focus op te leggen.

Ik leg nul focus op de fm.
Die word toch overbodig gemaakt.
Maar je betaalt er niet extra voor want de nr1200 is goedkoper, en de aanwezigheid van die optie zal het geluid niet beïnvloeden.
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

Damhooligan

Citaat van: ohmusica op april 14, 2020, 16:00:18
Ik heb de 1200 nooit beluisterd maar ik vermoed dat de kwaliteit op meerdere fronten zal onderdoen voor de 7000N. Over het algemeen wordt de PM7000N geprezen om zijn goede prijs/kwaliteitsverhouding dus het zou wel eens kunnen zijn dat de meerprijs te rechtvaardigen valt. Het is aan de wensen en eisen van de koper.

Ok. De prijs kwaliteit van de pm is goed.
De nr is goedkoper, dus gebaseerd hierop moet hij slechter zijn?

Ja, die logica deel ik niet.
Omdat de overeengekomsten groter zijn dan de verschillen verwacht ik eerder dat ze dicht bij elkaar in de buurt liggen
Hoi, ik ben johan, geboren in NL.
maar.. ik woon in australie.

xander32

Duurder is niet per definitie beter, maar vaak wel duidelijk anders.

Een Porsche 911 Turbo is op vele fronten identiek aan een GT3, misschien wel voor 80 a 90%. Maar die laatste 10 a 20% maken er toch een 'heel andere' auto met een heel andere beleving van. Het prestatiepotentieel is desondanks redelijk vergelijkbaar.

Citaat van: Damhooligan op april 19, 2020, 02:57:15
Ok. De prijs kwaliteit van de pm is goed.
De nr is goedkoper, dus gebaseerd hierop moet hij slechter zijn?

Ja, die logica deel ik niet.
Omdat de overeengekomsten groter zijn dan de verschillen verwacht ik eerder dat ze dicht bij elkaar in de buurt liggen

tbanis55

Het blijft een moeilijk issue.
Zelf zou ik ze liefst willen vergelijken ;  helaas had Klubben alleen de PM staan (op dat moment) wellicht nog maar eens lang gaan.
Inderdaad lijkt de PM wat degelijker gebouwd zo op een foto te zien.
De NR lijkt ook ergens een overeenkomst te hebben met de Onkyo althans het binnenwerk op een foto te zien.

FM zal - aldus Ziggo - aan het eind van het jaar uitgefaseerd worden; dus is het niet handig om daar de focus op te leggen tenzij de NR ook DAB+ ondersteund.

Het Denon zusje van NR (ook PM?) lijken wat goedkoper uit te zien en is/zijn iets goedkoper; ik betwijfel of dat terug te vinden is in de geluidskwaliteit .

Voorlopig doe ik het met de 2270 van 1972 uitgevoerd met BlueTooth (TP-Link) zender (Avantree) en ontvanger en een HDMI-extractor (AliBaba).

gr.
Ton