PM8006 vs PM15 S2

Gestart door themaestro, maart 21, 2020, 23:11:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: themaestro op maart 22, 2020, 20:07:31
Ik had wel de stille hoop dat bij zo'n service beurt ook solderingen en kleine onderdelen worden vervangen indien nodig. Kan iemand mij een aanbeveling doen waar ze dat doen?
HAL9000 of S_B Marantz, dit zijn de officiële forum techneuten.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: themaestro op maart 22, 2020, 20:07:31
Ik had wel de stille hoop dat bij zo'n service beurt ook solderingen en kleine onderdelen worden vervangen indien nodig. Kan iemand mij een aanbeveling doen waar ze dat doen?
HAL9000 of SB_Marantz, de forumtechneuten
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: themaestro op maart 22, 2020, 20:07:31
Ik had wel de stille hoop dat bij zo'n service beurt ook solderingen en kleine onderdelen worden vervangen indien nodig. Kan iemand mij een aanbeveling doen waar ze dat doen?
Zie hieronder.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

The Good Son

Citaat van: themaestro op maart 22, 2020, 20:07:31
Ik had wel de stille hoop dat bij zo'n service beurt ook solderingen en kleine onderdelen worden vervangen indien nodig. Kan iemand mij een aanbeveling doen waar ze dat doen?

Ik schreef dan ook dat ik het mij niet helemaal kan herinneren, behalve dat het apparaat goed is gereinigd. Kan maar zo zijn dat er wel enkele solderingen hersteld zijn. Het is ondertussen al weer 5 jaar geleden.
Vorig jaar heb ik hem zelf nog open geschroefd en vond het er puik uit zien, er viel weinig aan schoon te maken. Maar goed, mijn kennis der techniek gaat niet verder als LTS zwakstroom en ik weet zeker dat er hier genoeg mensen op het forum zijn die je verder kunnnen helpen.
Ik heb er in ieder geval al jaren plezier van en kan hem aanbevelen!

Succes!


SB_Marantz

#19
Citaat van: Cornelis1921 op maart 22, 2020, 11:17:31
Aan versterkers valt niet zoveel meer te ontwikkelen, de technologie is al aardig uitontwikkeld. Waar het op aan komt is de levensduur gebaseerd op de kwaliteit der onderdelen en dan wint de PM15 het van zijn de PM6006, ondanks dat de laatste jonger van ontwerp is.

Versterkers waren al heel snel uitontwikkeld.
Reeds in de buizen era!

Toendertijd en ook later tot ongeveer 1977 was de kwaliteit gewoon top notch.

Tegenwoordig en helaas dus ook de premium reeks vind ik niet al te best.
Componentjes zoals transistoren zijn prima, altijd al geweest maar wederom is alles kleiner en kleiner geworden. Ook de soldeer eilanden.
Scheuren snel met alle gevolgen van dien. (Ook de tin kwaliteit is erbarmelijk slecht)
Het wordt niet meer gemaakt om 30 jaar mee te gaan.
Marantz staat hier niet alleen in.
Nou ja Marantz?...het merk bestaat feitelijk sinds 1966 niet meer.

SMPS voedingen vertonen ook vaak storingen.

Ik heb diverse voorbeelden voor mijn neus mogen hebben waaronder de 15 s1 en de 11 s2.
Zulke jonge versterkers met gescheurde verbindingen.

Mijn hart zal altijd bij de mooie vintage modellen blijven.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

geoffreyvanvugt

Hoe komt het dan toch dat dit zo snel kan scheuren? Ik kan dan alleen maar aan temperatuur van componenten buiten de kwaliteit om van soldeerpunten en tin.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

SB_Marantz

Zoals ik reeds beschreef: Erbarmelijke tin kwaliteit.
Het is niet alleen afhankelijk van het minimale effect van warm worden en afkoelen dus.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

The Good Son

Citaat van: SB_Marantz op maart 23, 2020, 12:19:44
Zoals ik reeds beschreef: Erbarmelijke tin kwaliteit.
Het is niet alleen afhankelijk van het minimale effect van warm worden en afkoelen dus.

Van het net geplukt ...

"Tegenwoordig is de kwaliteit van soldeerverbindingen vaak slechter dan vroeger. Door de RoHS eisen die in 2006 zijn ingegaan om de mate van schadelijk lood afval te beperken, is het aantal storingen door slechte solderingen aanzienlijk toegenomen. Niet voor niets is men in de medische wereld, automobiel industrie, militaire sector en de lucht- en ruimtevaart verplicht om weer op de "ouderwetse" manier met met lood te solderen. In deze branches waren de extra storingen namelijk niet acceptabel. Helaas geldt dit niet voor vrijwel alle overige branches zoals de industrie. Loodvrij solderen is hier gewoon verplicht gebleven ondanks de forse toename van het aantal storingen."

tbanis55

Vroeger .....   
Tja toen had je  soldeertin 40/60  dus een mengsel van tin en lood (en wat hars in de kern) .
Anno nu mag lood niet meer gebruikt worden. Dus de eigenschappen zijn duidelijk veranderd.

Verder was toen alles "through Hole" nu SMD.
Met dat laatste wordt in het algemeen een soldeer pasta gebruikt die met een matrijs wordt aangebracht.
De pick-and-place machine plaatst de componenten (bijv 0402)  op de print.
Daarna gaat het de soldeeroven in die - mits correct ingesteld -  zorgt dat de tin een goede verbinding maakt.

Voor reparaties wordt het wel erg moeilijk gemaakt en vaak - zeker in de professionele wereld - beperkt men zicht tot z.g. board-swap.

Voor de hobbyist wordt het een poging om m.b.v. een heat-pipe (hete lucht solderen)  de eventueel defecte componenten te vervangen.

Uiteindelijk komt het hier wel op neer dat de meeste fabrikanten gaan voor functie i.p.v. degelijkheid.
Kortom meet toeters & bellen maar wel van mindere, of in ieder geval andere kwaliteit.

m.v.g.

Ton

MPX

Tja vroeger, toen was alles beter.
Het enige voordeel van die loodvrij rommel is dat je bij een print van ca 40 jaar oud niet kunt zien of er aan gesoldeerd is, de soldeerverbindingen zijn net zo dof, althans dat is mijn ervaring.

themaestro

Het kan verkeren, inmiddels is de PM15S2 alweer verkocht. Ik werd benaderd of hem niet wilde verkopen. Ik vroeg een prijs en de deal was rond. Hierdoor wat meer geldelijke ruimte en nu in het bezit van een mooie set Astin Trew versterker en cd speler, de AT2000 en AT3500. Prachtig spul. Maar Marantz blijft in het vizier. Ik wil graag nog eens een PM8006 icm een ND8006. Vooral de hele goeie phonostage van de PM8006 spreekt mij zeer aan, heb nog 1100 LP's in de kast staan.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

pameijer

Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

SB_Marantz

Citaat van: themaestro op april 12, 2020, 01:04:54
heb nog 1100 LP's in de kast staan.

Kun je even vooruit.  :-o
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

themaestro

Citaat van: Nb op april 12, 2020, 10:53:09
Mooie prijs, verkeerde kleur :-D
Ik heb begrepen dat deze in het zwart komt of zilver / goud, en dit zilver / goud is dus net weer effe anders dan het oude champagne van Marantz, zoals mijn oude trouwe PM17 KI.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "