Nieuw tv-meubel en koeling versterker

Gestart door Peter Kudelstaart, maart 16, 2020, 21:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pameijer

Citaat van: CBdicX op maart 18, 2020, 07:31:19
Hoe harder een versterker moet werken, des te koeler hij is.
Als een versterker geen vermogen hoeft te leveren, dus rustig (zachtjes) staat te spelen, worden alle beschikbare, maar niet gebruikte "watjes", in warmte omgezet.
Dus 1 of 2 vinnetjes achterop is voldoende om een luchtstroom te creëren die de warmte weg neemt.
Maar met de voorkant en achterkant open zal het allemaal wel mee vallen.
Ik zou het eerst eens zo proberen, word de receiver te warm gaat deze in "protection mode" en zal uit gaan.
Volumepotmeter komt voor de eindversterking, dus denk niet dat dit verhaal nog klopt. Heb het wel vaker gehoord en geloofd, maar lijkt me volstrekt onlogisch.
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

MPX


CBdicX

#17
Citaat van: MPX op maart 19, 2020, 00:19:07
Yep, slaat echt nergens op  :no:

Heb inderdaad vernomen dat huidige receivers dit niet doen, warmer worden bij laag verbruik, waarvan akte.....  :-)
Blijft nog wel staan dat de OP moet zorgen voor goede ventilatie.

The Good Son

Ik heb als meubelmaker veel met stof en luchtzuiverheid te doen.
Om mij zelf en vooral mijn longen te beschermen heb ik me redelijk laten inlezen en adviseren over hoe mijn werkplaats goed schoon blijft.
Daarvoor heb ik nu een luchtfilter in mijn werkplaats geïnstalleerd. Dat is eigenlijk een hele simpele
gesloten kast met aan 1 zijde een rooster en aan de andere zijde 2 ventilatoren. De kast is gevuld met diverse filter materiaal die ik een paar keer per week schoon maak.
Dit apparaat ziet er ongeveer net zo uit zoals hier in deze topic een audiokast word omschreven met ventilatoren.
Alleen daar  waar bij jullie de versterker in de kast staat, staat bij mij het filter materiaal.
Nu ben ik geen deskundige en weet niet wat gevaarlijker is, stof of warmte.
Maar ik weet wel hoeveel stof er wekelijks in mijn filter zit en dat ga ik mijn versterker zeker niet aan doen!

Mijn conclusie, nooit een te krappe kast kopen. Ook de diepte van van de meeste audio/video kasten zijn vaak aan de krappe kant, dat maakt het ook al niet beter op, als we de boel koel willen houden, om nog maar niet over kabel manegment te spreken!

RIick

Marvin

Ook zonder ventilator is het stof vergaarbak.

MPX

Citaat van: CBdicX op maart 19, 2020, 12:21:51
Heb inderdaad vernomen dat huidige receivers dit niet doen, warmer worden bij laag verbruik, waarvan akte.....  :-)
Blijft nog wel staan dat de OP moet zorgen voor goede ventilatie.

Niet alleen de huidige niet, dat is nooit zo geweest.
Alleen een klasse A versterker wordt ook in rust best warm.

CBdicX

Citaat van: MPX op maart 19, 2020, 14:44:53
Niet alleen de huidige niet, dat is nooit zo geweest.
Alleen een klasse A versterker wordt ook in rust best warm.

Deze is klasse A, Vincest SV 382, maar laten wij maar op spoor blijven voor een te krappe kast met een receiver   :wink:

The Good Son

Citaat van: marvin op maart 19, 2020, 14:43:38
Ook zonder ventilator is het stof vergaarbak.

Klopt! Maar ik gok dat je met ventilator, afhankelijk van het vermogen, het snel 50% meer is.

Nogmaals, ik ben geen deskundige, ik vraag me, in dit geval, alleen af wat slechter voor je versterker is, stof of warmte.
Ik zal in mijn eigengeval altijd een centimeter of 8 vrije ruimte boven mijn versterker houden en de achterzijde nooit helemaal dicht willen hebben.

Rick

Maus

1 fan aan de achterzijde die de luchtstroom in de kast houd, is voldoende.
Hier staat een Sony TA N77ES in een kast met krap 3cm ruimte erboven. Het ding stookt continu 100w weg dus word pisheet. 1 slakkenhuisfannetje erop die naar buiten blaast en dat gaat prima.

JohnWx

Citaat van: Maus op maart 19, 2020, 20:37:35
1 fan aan de achterzijde die de luchtstroom in de kast houd, is voldoende.
Hier staat een Sony TA N77ES in een kast met krap 3cm ruimte erboven. Het ding stookt continu 100w weg dus word pisheet. 1 slakkenhuisfannetje erop die naar buiten blaast en dat gaat prima.


Sony TA N77ES foto
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Maus


JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

geoffreyvanvugt

Heb zelf eens een custom AV cooler gemaakt met 3 Noctua fans. Deze bovenop mijn 7011 en bevalt prima.
Ik weet niet of de 7011 het nodig heeft maar ik weet van Onkyo dat het HDMI board probleem altijd veroorzaakt werd door een te hoge temperatuur ook al stond deze vrij. Ik heb dat zelf ervaren en dus heb ik een HDMI board oververhitting fobie opgelopen.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360