Marantz PM7005 klinkt vrij scherp met MA BX5

Gestart door MrFox, februari 24, 2020, 19:15:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MrFox

Goedenavond!

Tot dit moment was ik enkel te gast op dit forum om me in te lezen, maar helaas dwingt mijn laatste aankoop mij om de hulp in te roepen van de mede-Marantz fans.

Na 6 jaar lang genoten te hebben van de Marantz PM6005 in combinatie met de Monitor Audio BX5's werd het tijd voor een upgrade. Gezien ik graag direct mijn MacBook wilde aansluiten voor het afspelen van Tidal kwam ik uit bij de Marantz PM7005. Meer vermogen, USB aansluiting en zeer aantrekkelijk prijs.

Nu moet ik zeggen dat de aanwezig DAC me zeer teleurstelt.. :cry:
Er lijkt bijna geen bass meer in te zitten. Hip-hop komt totaal niet uit de verf, voelt sloom en zonder punch. Pop muziek is soms bijna vermoeiend om naar te luisteren. Ik heb al de Stereo Polarity (Phase) Sound Test gedaan, de speakers zijn juist aangesloten.

Daar tegenover staat dat oude jazz opnames echt fantastisch klinken, Nina Simone, Coleman Hawkins en Gene Ammons staan zo'n beetje in de woonkamer. LP's klinken overigens ook goed.

Terugkomende op het punt dat het bijna vermoeiend is voor de oren om naar te luisteren; bij lagere kwaliteit files (Spotify) is dit minder dan bij Tidal. Het level van detail in snares etc lijkt de grootste aanleiding.

Nu de grote vraag, wat te doen?
- Externe DAC aanschaffen en aansluiten?
- PM7005 weer verkopen en investeren in een DAC en die op de PM6005 aansluiten?
- Speakers upgraden naar bijv Monitor Audio RX6?

Het is misschien een long shot, maar ik hoop dat iemand me opweg kan helpen.

Dank!

Groet,
Maurice


JohnWx

Staan de instellingen van je mac book wel goed

Welk programma gebruik etc.

In principe is er met die DAC niks mis of hij is stuk
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Whisper.nl

i m a believer. heb je alles in koper en niet zilver.

koper is warm en minder detail

zilver is meer detail maar kan koud overkomen.

gr Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

MrFox

Dank voor de snelle berichten!

Op mijn laptop staat alles correct volgens mij. Digital output op 24bit/192kHz en verder heeft de MacBook geen additionele equalizer oid. Daarnaast vindt via mijn TV (met Tidal app) het zelfde plaats, deze is namelijk via de coax aangesloten op de versterker...  :? Er is wat bass, maar deze valt weg tegen de rest. Bijvoorbeeld bij een nummer als 'These boots are made for walkin' van Nancy Sinatra.

Overigens las ik op alpha-audio.nl exact het zelfde probleem als wat zich bij mij voordoet; https://www.alpha-audio.nl/review/multi-test-geintegreerde-stereoversterker/2/

"Echt strak is het niet, maar slecht is het ook niet. Het mist echter de punch en energie van sommige andere kandidaten.

Bij klassiek wordt het niet veel beter. De harp van Lavinia zou zacht en fluweel moeten klinken. Maar er zit een hardheid in en er zit tevens een heel vervelend scherp randje aan. Niet lekker om naar te luisteren. Echter komen we bij Jazz, Soul en R&B uit, dan lijkt de Marantz zich iets te ontspannen. Wellicht omdat er wat minder bandbreedte en dynamiek in zit?

We luisteren naar Jose James, Jamie Cullum en Diana Krall. En nu zit er wat meer body in, net iets meer gevoel. De PM7005 heeft dus duidelijk een voorkeur qua muziek. Maar dat is niet positief. Net als de manier van luisteren. We luisteren nu naar de dac van de Bluesound. Zodra we schakelen naar de optische ingang van de PM7005, horen we iets waar wij niet blij van worden. Het scherpe randje wordt snijdend... De body verdwijnt uit het geluid. Misschien is het de combinatie B&W en Marantz. Maar voor nu nog gewoon teleurstellend!

Maar als we naar de analoog AMP functie schakelen, worden we weer verrast. Bij deze functie schakelt de versterker alle digitale functies uit. En dat is goed hoorbaar. Nu horen we een Marantz die beter past bij de naam. Er zit meer geluid in, het komt meer los. Maar de voorkeur voor muziek kan de PM7005 niet van zich af schudden, zelfs niet met de analoog functie."


NB

Misschien een dacje lenen en uitproberen op je 6005. Of je audio boer lief aankijken en een demo exemplaar proberen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

MrFox

Ja daar zat ik aan te denken, alleen heb ik helaas geen vrienden of kennissen met dezelfde hifi interesse.
Iedereen heeft helaas tegenwoordig Sonos oid thuis staan.  :no:

Ik vermoed dat ze bij HifiKlubben niet zomaar een DAC uitlenen, maar ga het wel proberen!
En anders zit ik er aan te denken een tweedehands Arcam irDAC aan te schaffen. En indien dit niet het gewenste resultaat oplevert dan gaat deze weer in de verkoop.

NB

Je kunt ook terugsturen binnen een termijn, als het niet bevalt. Dan vallen de high end types wel af. Maar een Dacmagic (plus) ofzo
valt wel te bestellen bij Bol of CoolB. (en eventueel terug te sturen).
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Paul

Citaat van: Nb op februari 25, 2020, 09:42:13
Misschien een dacje lenen en uitproberen op je 6005. Of je audio boer lief aankijken en een demo exemplaar proberen.

:gp:

Misschien een forummer in je buurt die je wilt / kan helpen, weet niet welke regio je woont ?  :roll:

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Wintertje

Ik heb de PM 6005 ook gehad. Deze amp klonk bij mij erg dunnetjes.

xander32

MA is vrij pittig in het hoog en de dac in de 7005 heeft ook de naam pittig in het hoog te klinken. Dan krijg je een stapeling en is jouw ervaren niet heel vreemd.


MrFox

Dank voor alle reacties!!  :yes:

Citaat van: Nb op februari 25, 2020, 14:42:51
Je kunt ook terugsturen binnen een termijn, als het niet bevalt. Dan vallen de high end types wel af. Maar een Dacmagic (plus) ofzo
valt wel te bestellen bij Bol of CoolB. (en eventueel terug te sturen).

Wist niet dat dit kon... Goede optie, dank je! 

Citaat van: Paul op februari 25, 2020, 16:09:39
:gp:

Misschien een forummer in je buurt die je wilt / kan helpen, weet niet welke regio je woont ?  :roll:

Dat zou natuurlijk ideaal zijn, k woon in Amsterdam in de Rivierenbuurt

Citaat van: Wintertje op februari 25, 2020, 17:57:39
Ik heb de PM 6005 ook gehad. Deze amp klonk bij mij erg dunnetjes.

Ik vond dat dus juist erg meevallen. En als het nodig was dan ging de Loudness functie even aan. Maar wilde wel graag een USB aansluiting + wat meer vermogen en kwam toen bij de PM 7005 uit.

Citaat van: xander32 op februari 25, 2020, 19:04:22
MA is vrij pittig in het hoog en de dac in de 7005 heeft ook de naam pittig in het hoog te klinken. Dan krijg je een stapeling en is jouw ervaren niet heel vreemd.

Hmm, nu vervang ik liever nog niet mijn boxen. Heb geen grote woonkamer en vind de MA BX5 perfect qua formaat. Enig idee wat een betere combi zou zijn als DAC of andere versterker samen met de MA?

xander32

Ik kan je geen gericht advies geven betreffende een combi met MA ls, de keren dat ik deze heb beluisterd was juist op Marantz versterking. Normaal zou ik die laatste ook tippen bij een wat pittige ls, maarja ... Wellicht Denon, of iets engels, Exposure 🤔

Als je de situatie omschrijft bij Klubben, zouden zij gericht advies moeten kunnen geven. En als je slim bent dan gooi je dat advies aansluitend hier in de groep, dan kunnen we het advies met je mee beoordelen.

SB_Marantz

#12
Ik ben niet bekend met de speakers maar er werd al aangegeven dat deze pittig in het hoog zijn en toen jij van bron veranderde werd het beeld totaal anders dus zou ik het daar zoeken.

Wat de versterker betreft vind ik het het uitermate vreemd en ik kan dat desgewenst een keertje meten of het klopt..
Ook een dubbel check doen op mijn eigen set up.

Ik heb eerder dit soort verhalen opgevangen en dat wel eens willen bevestigen of ontkrachten dus be my guest.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MrFox

Citaat van: SB_Marantz op februari 26, 2020, 10:43:45
Wat de versterker betreft vind ik het het uitermate vreemd en ik kan dat desgewenst een keertje meten of het klopt..
Ook een dubbel check doen op mijn eigen set up.

Ik heb eerder dit soort verhalen opgevangen en dat wel eens willen bevestigen of ontkrachten dus be my guest.

:yes: Dat zou top zijn natuurlijk! Mits je niet aan de andere kant van het land woont haha.

Er is nu in ieder geval een Cambridge Audio Dac Magic 100 onderweg die ik ga testen op zowel de PM7005 als de PM6005. De bevindingen zal ik hier uiteraard delen. Mocht mijn voorkeur uit gaan naar de 6005 dan gaat de 7005 weer van de hand.

Overigens zag ik ook nog een PM8003 te koop staan op MP. Misschien is dat ook nog wel een interessante optie?
Alhoewel die qua leeftijd mogelijk al wat onderhoud kan gebruiken :? Keuzes, keuzes

Cornelis1921

Citaat van: MrFox op februari 26, 2020, 19:23:32
:yes: Dat zou top zijn natuurlijk! Mits je niet aan de andere kant van het land woont haha.

Er is nu in ieder geval een Cambridge Audio Dac Magic 100 onderweg die ik ga testen op zowel de PM7005 als de PM6005. De bevindingen zal ik hier uiteraard delen. Mocht mijn voorkeur uit gaan naar de 6005 dan gaat de 7005 weer van de hand.

Overigens zag ik ook nog een PM8003 te koop staan op MP. Misschien is dat ook nog wel een interessante optie?
Alhoewel die qua leeftijd mogelijk al wat onderhoud kan gebruiken :? Keuzes, keuzes
Die PM8003 en PM6005 zijn serieuze concurrente voor de PM7005. notworthy :angel:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *