3x 4 ohm speakers voor Links/Rechts

Gestart door CBdicX, februari 18, 2020, 09:26:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 18, 2020, 19:03:42
https://www.allekabels.nl/decibelmeter/21632/1069574/decibelmeter.html?gclid=EAIaIQobChMIx6epxtfb5wIVh8x3Ch1dhA1FEAQYASABEgKJzfD_BwE
Probeer het eens uit zou ik zeggen .

Inderdaad, meten is weten  :wink:
Denk wel dat 2 speakers op 8 ohm ongeveer even luid zullen spelen als 1 op 4 ohm, maar puur op "gevoel"......

CBdicX

Nou, gemeten met een dB meter en het maakt niets uit.

Ik had bij de eerste meting een klein verschil van rond de 1 dB !
Toen ik naar de Audyssey instelling keek en daar inderdaad tussen links en rechts 1 dB verschil ingesteld stond.

Dit gelijk gezet en kon toen geen verschil meten tussen 1 speaker op 4 ohm, en 2 speakers als 1 (parallel) op 8 ohm  :-)

Vermoed dat de iets meer weerstand, dus in theorie zouden ze zachter spelen, van de 2 gecompenseerd word omdat het er 2 zijn, en zo ook weer iets mee volume produceren.
Kan dat niet meten maar zou wel willen weten of een 4 ohm speaker nu werkelijk harder kan spelen dan een 8 ohm speaker, maar dan moet je wel 2 exact dezelfde speakers hebben.
Wat ik nu heb is 1 speaker van 4 ohm, en 2 die dan gekoppeld 8 ohm zijn.

Maar voor mijn doel is dit prima geslaagd en precies wat ik wil, zet binnenkort wel wat foto's neer van de gecreƫerde speakers ......

TurboMarco

#17
Citeer
Dit gelijk gezet en kon toen geen verschil meten tussen 1 speaker op 4 ohm, en 2 speakers als 1 (parallel) op 8 ohm
Ik mag toch hopen dat de 2 speakers in serie zijn aangesloten ,want zoals het er staat heb je 2x 4 Ohm parallel aangesloten wat zou betekenen dat de nominale impedantie 2 Ohm is .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#18
Citaat van: TurboMarco op februari 19, 2020, 09:46:10
Ik mag toch hopen dat de 2 speakers in serie zijn aangesloten ,want zoals het er staat heb je 2x 4 Ohm parallel aangesloten wat zou betekenen dat de nominale impedantie 2 Ohm is .



Zoals het schema rechts boven, 2x 4 ohm in serie = 8 ohm.
Sorry voor de verwarring.

MPX


TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op februari 19, 2020, 10:23:44




Volkomen gelijk, ik heb dit omgedraaid, excuus.
Wel correct aangesloten, dus in serie !!   :-)