Marantz HD DAC 1

Gestart door Janus, februari 03, 2020, 13:54:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Janus

Beste forum-leden,
Ik ben nieuw op dit forum, dus eerst even een korte introductie. Ik ben 56 en al jaren een hifi-liefhebber in het algemeen en sinds kort ook een liefhebber van head-fi. Mijn hifi-set bestaat o.a. uit de Marantz SC11S1 en SM11S1. Sinds kort heb ik voor mijn werkkamer een 2e hands Marantz HD DAC 1 (DAC / hoofdtelefoonversterker) aangeschaft. Via het programma Jriver speel ik nu muziek van mijn Windows PC via de HD DAC 1 (ingang USB-DAC).
ik heb de benodigde drivers gedownloaded, geinstalleerd en de HD DAC 1 geeft de signalen prima door, maar nu komt het. Bij het installeren/aanmelden van de HD DAC 1, adviseert de gebruiksaanwijzing om "2-kanaals , 24 bits 192000 Hz (studiokwaliteit)" te selecteren. Gevolg is dat het display op de HD DAC 1 nu altijd "192k" als Sample Rate toont, ook al heeft de oorspronkelijke bron een geheel andere Sample rate. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het display de juiste (oorspronkelijke) Sample rate laat zien ? Alvast dank voor jullie suggesties !
SC11S1 Voorversterker || SM11S1 Eindversterker || SA11S1 SACD speler || TT15S1 platenspeler || Thorens TD160 platenspeler || Linn Majik DS netwerkspeler || Focal Electra 937 BE luidsprekers || HD DAC 1 Amp/DAC || Grado RS2e hoofdtelefoon

Maurice

Goede vraag, kan zijn dat er nu standaard upsampling plaastsvindt, mogelijk via jriver? Kun je daar de instellingen eens nalopen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maus

Dat zit in je windows instelling, mits de Marantz driver er zich niet mee bemoeid. Als ik zoals hieronder de AudioQuest Dragonfly erin prik, staat die standaard ook op de hoogst mogelijke instelling. Upsampling in de driver dus.

Janus

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb helaas niets in de specifieke instellingen van Jriver kunnen vinden. Het lijkt er inderdaad op dat de HD DAC 1 zelf alle inkomende signalen upsampelt naar de (zelf) ingestelde waardes (dus 192k). Wanneer ik namelijk iets van Spotify speel via de HD DAC 1 wordt ook nog steeds 192k in het display getoond. Pas wanneer ik de instelling in de HD DAC 1 verander, bijvoorbeeld naar 24 bit / 96khz, laat hij vanaf dat moment alleen nog maar 96k in het display zien, ongeacht de bron (d.w.z. Jriver of Spotify) en ongeacht de sample rate van de bron.
Blijft toch vreemd ...
Ik sta uiteraard open voor nieuwe suggesties en ben erg benieuwd of er mogelijkheden zijn om ervoor te zorgen dat de oorspronkelijke sample rate in het display kan worden getoond.
Alvast bedankt !
SC11S1 Voorversterker || SM11S1 Eindversterker || SA11S1 SACD speler || TT15S1 platenspeler || Thorens TD160 platenspeler || Linn Majik DS netwerkspeler || Focal Electra 937 BE luidsprekers || HD DAC 1 Amp/DAC || Grado RS2e hoofdtelefoon

xander32

Ik bezit eenzelfde apparaat maar ik herken hetgeen je schrijft niet.

Janus

@Xander32, heb je ook een Marantz HD DAC 1 ?
Zoja, hoe heb je de instellingen bij "geavanceerd" ingesteld of eventuele andere instellingen gedaan, zodat je de oorspronkelijke sample rate van de bron in het display krijgt te zien ?
SC11S1 Voorversterker || SM11S1 Eindversterker || SA11S1 SACD speler || TT15S1 platenspeler || Thorens TD160 platenspeler || Linn Majik DS netwerkspeler || Focal Electra 937 BE luidsprekers || HD DAC 1 Amp/DAC || Grado RS2e hoofdtelefoon

xander32

... ja, ik heb ook eenzelfde DAC, als hoofdtelefoonversterker. Maar ik heb niets ingesteld 🤔.
Enkel de ene zijde van de spanningskabel in het apparaat gestoken en de andere zijde in het stopcontact. En een digi coax van de BSN naar de HD DAC-1. Dat was het.

Komend weekend zal ik er eens naar kijken, laat het jou weten  :yes:

Citaat van: Janus op februari 04, 2020, 22:26:40
@Xander32, heb je ook een Marantz HD DAC 1 ?
Zoja, hoe heb je de instellingen bij "geavanceerd" ingesteld of eventuele andere instellingen gedaan, zodat je de oorspronkelijke sample rate van de bron in het display krijgt te zien ?

Janus

Alvast bedankt Xander32 !
SC11S1 Voorversterker || SM11S1 Eindversterker || SA11S1 SACD speler || TT15S1 platenspeler || Thorens TD160 platenspeler || Linn Majik DS netwerkspeler || Focal Electra 937 BE luidsprekers || HD DAC 1 Amp/DAC || Grado RS2e hoofdtelefoon

Janus

Beste forum leden,
Ik heb het gevonden !!!!
Maurice had gelijk, bij de audio instellingen van Jriver stond "Audio Device" nog geselecteerd op "Default Audio Device [Direct Sound]" in plaats van "Marantz ASIO Device [ASIO]" of "Digitale Audio-interface (Marantz USB Audio) [WASAPI]". Het display laat nu de sample rate van de oorspronkelijke bron zien en na wat andere instellingen in Jriver te hebben aangepast, zelfs DSD !!
Hartelijk dank voor jullie reacties en hulp bij het vinden van de oplossing.
Ik zal binnenkort mijn profiel updaten en proberen een zo goed en behulpzaam mogelijk forum lid te worden !!
SC11S1 Voorversterker || SM11S1 Eindversterker || SA11S1 SACD speler || TT15S1 platenspeler || Thorens TD160 platenspeler || Linn Majik DS netwerkspeler || Focal Electra 937 BE luidsprekers || HD DAC 1 Amp/DAC || Grado RS2e hoofdtelefoon