luidsprekers vergelijken

Gestart door mountainbiker, januari 30, 2020, 19:46:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mountainbiker

Ik weet dat er personen op dit forum zijn die graag vergelijken. Hier een tip van mijn kant. De onderstaande track ( niet via youtube!) heb ik gebruikt om luidsprekers te vergelijken. De 2 weg basreflex luidspreker van Mission die ik had ging hier genadeloos onderuit tov een 3 weg gesloten.

https://youtu.be/XZ50s9uJlH8
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

Ik zal morgen eens luisteren op de hoofd set ,net geluisterd op de koptelefoon en er is mij eigenlijk niets bijzonders opgevallen ,behalve dan dat het laag in de opname wat aangezet is .

DE Mission waar je het over hebt ,welke is dat ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: TurboMarco op januari 30, 2020, 21:22:25
Ik zal morgen eens luisteren op de hoofd set ,net geluisterd op de koptelefoon en er is mij eigenlijk niets bijzonders opgevallen ,behalve dan dat het laag in de opname wat aangezet is .

DE Mission waar je het over hebt ,welke is dat ?
Je moet niet luisteren op een hoofdset maar eerst op een 2 weg basreflex en daarna op een 3 weg gesloten.
Die set is een Mission 762.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

TurboMarco

#3
Ik snap het even niet ,gaat het nu om het betreffende nummer of om het verschil tussen een drieweg systeem te duiden met een tweeweg systeem al dan niet gesloten ?

Het vergelijk die jij gedaan hebt kan ik de uitkomst ook voorspellen ,je gaat immers een 2 weg systeem met een 15cm laag/mid driver vergelijken met een 20cm laag driver ,dat is appels met peren vergelijken .


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: TurboMarco op januari 30, 2020, 23:23:30
Ik snap het even niet ,gaat het nu om het betreffende nummer of om het verschil tussen een drieweg systeem te duiden met een tweeweg systeem al dan niet gesloten ?

Het vergelijk die jij gedaan hebt kan ik de uitkomst ook voorspellen ,je gaat immers een 2 weg systeem met een 15cm laag/mid driver vergelijken met een 20cm laag driver ,dat is appels met peren vergelijken .
Het gaat er om dat je de desbetreffende track mooi kunt gebruiken als referentiepunt. Een tip van mij kant voor degene die iets willen gaan kopen.
Bij veel muziek dat ik heb was het verschil soms klein of niet helemaal duidelijk. Bij de track van Sensistar wel.
Ik heb dus een 20 centimeter laag/mid driver (Mission 762 2 weg basreflex) vergeleken met een 25 centimeter bas driver (Quart 390 gesloten 3 weg systeem).
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op januari 31, 2020, 08:49:13
Het gaat er om dat je de desbetreffende track mooi kunt gebruiken als referentiepunt. Een tip van mij kant voor degene die iets willen gaan kopen.
Bij veel muziek dat ik heb was het verschil soms klein of niet helemaal duidelijk. Bij de track van Sensistar wel.
Ik heb dus een 20 centimeter laag/mid driver (Mission 762 2 weg basreflex) vergeleken met een 25 centimeter bas driver (Quart 390 gesloten 3 weg systeem).

Kan met zoveel nummers, ik zou zeggen neem muziek waarvan je houd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

TurboMarco

Ik ben nu het betreffende nummer aan het luisteren ,maar ik luister het niet af want dit kan mij totaal niet bekoren  shutup
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Wintertje

Bedankt voor de tip qua muziek. Heerlijk!

mountainbiker

Citaat van: Wintertje op januari 31, 2020, 16:25:30
Bedankt voor de tip qua muziek. Heerlijk!
Zo was het niet bedoeld. Je kunt de track goed gebruiken om luidsprekers te vergelijken.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

SB_Marantz

Muziek en de opname kwaliteit daarvan is geen referentie an sich.
Ja voor je huidige speakers maar that's it.
Op de ene speaker zal het mooier klinken dan de andere.
Tevens speelt de akoestiek en de mogelijkheid tot plaatsing van de speakers een dusdanig grote rol dat je geen keiharde uitspraken kunt doen.

Uiteindelijk is tevredenheid wat telt en wat een ander daar van vindt ...lekker belangrijk.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

AlexH

[quote author=SB_Marantz link=topic=16945.msg332966#msg332966 date=15818562

Uiteindelijk is tevredenheid wat telt en wat een ander daar van vindt ...lekker belangrijk.

:gp:



[/quote]
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

Zep

Citaat van: mountainbiker op januari 30, 2020, 19:46:47
Ik weet dat er personen op dit forum zijn die graag vergelijken. Hier een tip van mijn kant. De onderstaande track ( niet via youtube!) heb ik gebruikt om luidsprekers te vergelijken. De 2 weg basreflex luidspreker van Mission die ik had ging hier genadeloos onderuit tov een 3 weg gesloten.

https://youtu.be/XZ50s9uJlH8

Klinkt lekker strak hier  :yes:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Whisper.nl

Citaat van: SB_Marantz op februari 16, 2020, 13:30:38
Muziek en de opname kwaliteit daarvan is geen referentie an sich.
Ja voor je huidige speakers maar that's it.
Op de ene speaker zal het mooier klinken dan de andere.
Tevens speelt de akoestiek en de mogelijkheid tot plaatsing van de speakers een dusdanig grote rol dat je geen keiharde uitspraken kunt doen.

Uiteindelijk is tevredenheid wat telt en wat een ander daar van vindt ...lekker belangrijk.

:gp:
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Zep

Citaat van: SB_Marantz op februari 16, 2020, 13:30:38
Muziek en de opname kwaliteit daarvan is geen referentie an sich.
Ja voor je huidige speakers maar that's it.
Op de ene speaker zal het mooier klinken dan de andere.

"Op de ene speaker zal het mooier klinken dan de andere."

En zie daar....daar heb je dus de referentie van muziek.
Begrijp heel goed wat mountainbiker wil zeggen, dat veel open luidsprekers extreem laag niet goed kunnen handelen, en om dat te testen heb je muziek nodig als referentie...zo simpel is dat.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

SB_Marantz

Wanneer we het puur over de laagweergave hebben komt de Q factor om de hoek kijken.
De meeste mensen ervaren 7 als het meest prettige.
Anderen houden van een zogenaamde strakke weergave maar deze speakers lopen vaak niet erg diep door.
Dus minder kans om een staande golf en daar komt alweer de akoestiek en plaatsing om de hoek kijken.
Bass reflex systemen leveren in de meeste gevallen een prima bass weergave.
Transmissielijnen zijn een stuk minder daar deze teveel fluktueren.
Ook de opname zelf draagt enorm bij aan wat jij zelf prettig vindt.

Dus kort samen gevat is het puur smaak of het moet idd de mist in gaan door genoemde factoren.
Opgepomte opname / akoestiek / het karakter van de speaker zelf en de plaatsing.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM