luidsprekers vergelijken

Gestart door mountainbiker, januari 30, 2020, 19:46:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

#30
Citaat van: Zep op februari 17, 2020, 21:46:06
Het is "jou begrijpt", niet "jouw begrijpt"

Gelukkig vraag je het voor de laatste keer, want kennelijk is de simpele betekenis van aanhalingstekens al iets wat je niet goed begrijpt. En dat is dus wel jouw probleem....zonder aanhalingstekens. Doe eens een poging om me echt te lezen....maar dat was je bij voorbaat al niet van plan, ik ken je imiddels een beetje haha. Gelukkig ga je het niet nogmaals vragen....bescherming voor jezelf vooral  :wink:

*bij woorden die extra nadruk nodig hebben
*om aan te geven dat je iets juist niet zo bedoeld
*bij een zelfbedacht woord

Welke van de drie ?

Ik ken jou ook ,in real life zeg je niet zoveel  :lol:

CiteerDoe eens een poging om me echt te lezen
Grappig dat je de taalnazi uithangt ,let zelf dan ook op de spelling  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zep

#31
Citaat van: TurboMarco op februari 17, 2020, 21:50:51


Ik ken jou ook ,in real life zeg je niet zoveel  :lol:

Wat bedoel je hiermee? Die zijdelingse ontmoeting bij de Marantz meeting?

Vond jou ook niet veel zeggen...eerlijk gezegd.  :gaap:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

Citaat van: Zep op februari 17, 2020, 21:55:06
Wat bedoel je hiermee? Die zijdelingse ontmoeting bij de Marantz meeting?

Vond jou ook niet veel zeggen...eerlijk gezegd.  :gaap:
Zie PM  :wink:

Maar het is je vergeven hoor ,het ontbreekt je in ieder geval niet aan zelfkennis  :lol:
Citeernogmaals bedankt.....en excuses aan iedereen dat ik vandaag   de saaie peer moest zijn  :-P

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

DansaN

Citaat van: TurboMarco op februari 17, 2020, 21:37:47
Heb je verder nog iets inhoudelijks te melden ?
Nee, maar jij ook niet.

En voor je weer om een onderbouwing vraagt; dit blijkt reeds uit de reacties die je hiervoor hebt gegeven.
Geen inhoud, alleen pogingen een ander tot reactie te provoceren.

Voor deze reactie geslaagd, verder zal ik je kinderlijke gezuig om reacties weer negeren.

TurboMarco

Citaat van: DansaN op februari 17, 2020, 22:05:01

Voor deze reactie geslaagd, verder zal ik je kinderlijke gezuig om reacties weer negeren.
Je hebt er maar moeite mee .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zep

Citaat van: TurboMarco op februari 17, 2020, 22:03:30
Zie PM  :wink:

Maar het is je vergeven hoor ,het ontbreekt je in ieder geval niet aan zelfkennis  :lol:

Haha...en nu jij nog  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

Citaat van: Zep op februari 17, 2020, 22:13:50
Haha...en nu jij nog  :-D
Laten we daar maar verder over kleppen middels PM ,draadje raakt anders te vervuild en treft ook tere zieltjes  :-D .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Citaat van: TurboMarco op februari 17, 2020, 22:17:49
Laten we daar maar verder over kleppen middels PM ,draadje raakt anders te vervuild en treft ook tere zieltjes  :-D .


:gp:
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Ohm Ivo

Citaat van: SB_Marantz op februari 17, 2020, 11:03:03
Wanneer we het puur over de laagweergave hebben komt de Q factor om de hoek kijken.
De meeste mensen ervaren 7 als het meest prettige.
Anderen houden van een zogenaamde strakke weergave maar deze speakers lopen vaak niet erg diep door.
Dus minder kans om een staande golf en daar komt alweer de akoestiek en plaatsing om de hoek kijken.
Bass reflex systemen leveren in de meeste gevallen een prima bass weergave.
Transmissielijnen zijn een stuk minder daar deze teveel fluktueren.

Ook de opname zelf draagt enorm bij aan wat jij zelf prettig vindt.

Dus kort samen gevat is het puur smaak of het moet idd de mist in gaan door genoemde factoren.
Opgepomte opname / akoestiek / het karakter van de speaker zelf en de plaatsing.

Hmmm, hier heb ik een vraag over...
Ik dacht altijd dat basreflex-speakers juist erg onrustig in het laag zijn, vergeleken met gesloten systemen, en dat voor een afgronddiepe basweergave zonder pieken of dalen of plotselinge afval juist transmisslijn systemen het allerbest waren.. Heb ik het mis?

Groet van Evert

renes59

#39
Als jij vindt wat je schrijft zal het voor jouw zo zijn. Voor mij niet, ik vind basreflex systemen prettig klinken en de transmissie lijnen die ik gehoord heb deed me denken aan de loudnessknop, een opgeklopt laag. Nu ben ik iemand die hoog en midden belangrijker vind dan het laag, komt ook door de muzieksmaak.
Audio is een heel persoonlijke hobby vandaar zoveel keus in apparatuur en luidsprekers. Omdat het zo persoonlijk is ook zoveel meningen. Daar niet iets van aantrekken, wat je persoonlijk mooi vindt is belangrijk wat de rest ervan vindt "het zal wel". Natuurlijk kun je iets uit proberen als iemand een tip heeft die je goed toe lijkt.
Hier werd een nummer van Sensistar genoemd om je luidsprekers te testen, ik neem aan voor het laag. Het is mijn muziek niet dus luister ik er niet naar en al helemaal niet om luidsprekers te testen. Zo heeft ieder z'n smaak. Zo had ik Jennifer Warnes: the Hunter maar die heb ik nu wel zo vaak gehoord dat het begint te vervelen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

Ik meen dat zeker 80% van de verkochte luidsprekers volgens het bass reflex type zijn ,tja dan valt het natuurlijk eerder op dat er wat rotte appels tussen zitten .

De smaak van mensen veranderd wel met de tijd ,wellicht dat fabrikanten daar op in spelen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Ohm Ivo

Mijn post suggereert misschien dat ik een hekel zou hebben aan basreflex, maar niets is minder waar. :-)

Toen ik mijn reis in audioland begon, zo'n 35 jaar geleden, kon ik destijds kiezen uit (o.a.) de gesloten B&W220 en de basreflex BNS E5. Ik vond de BNS veel beter en koos dus voor basreflex. Weliswaar had de BNS wat meer pieken en dalen in het laag, gerelateerd aan de poort, vooral in het gebied tussen ca. 30-44hz, maar de B&W deed in dat gebied uberhaupt niks van belang meer. De suggestie van bas vind ik belangrijker dan géén bas... Later is mijn voorkeur voor open systemen altijd gebleven, en ben overgestapt op transmisslijn en daar de laatste 33 jaar bij gebleven...

Behalve mijn tl-reuzen heb ik ook nog een paartje kleine Dynaudio Contour 1.1 speakers en een setje kleine BNS-speakers (typenummer weet ik niet), beide basreflex...

Itt renes59 vind ik bas wel heel belangrijk. Niet dat ik van een vette sound hou, maar de bas moet moeiteloos gehaald kunnen worden. Als ik merk dat een speaker al vanaf een herz of 40 begint af te vallen dan hoef ik hem niet. Mijn persoonlijke mening. Sealed box haalt bijna nooit de 20hz en panelen (elektrostaat en magnetostaat) al helemaal niet.

Dat tl een soort loudness-effect zou geven zie ik toch niet. Wel is het zo dat transmissielijn lager gaan dan sealed box van dezelfde afmetingen, en is de kans dus groter dat staande golven ontstaan in de meeste huiskamers, en dat klinkt niet fijn. Geen fout in het tl-ontwerp, maar een akoestiekdingetje. Daarom dus wel logisch als mensen sealed prefereren boven tl.

Groet van Evert byebye

Frits Denon

Loudness effect is versterken van zowel hoog als laag, dacht ik, op een laag geluidsniveau. Naarmate je het volume verder open draait neemt het effect af.

Ik heb deze knop op mijn versterker niet zitten. Maar ik heb wel gemerkt dat mijn TL's het gebruik van een sub volledig overbodig gemaakt hebben. Dat vind ik het mooie van een TL, als er echt laag in een muziek stuk zit wordt dat ook gewoon weergegeven en dan wordt het vaak een combinatie van horen en voelen.

Verder onderschrijf ik het verhaal van de akoustiek van de luisterruimte en de plaatsing van de speakers. Is alles bepalend.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

tbanis55

Luidsprekers ....
Iets persoonlijkers is haast niet te vinden binnen het audio-gebeuren.
Leeftijd van de luisteraar speelt zeker een rol, maar ook de akoestiek van de ruimte en je persoonlijke "mindset".

Hoewel niet altijd even makkelijk om een goede speakerset (en dat zijn er best wel veel ...) aan te schaffen hierbij wat ideeen:

Als de volume knop best wel "hoog" staat, dan klinken de meeste kwaliteits speakers wel goed.
Maar wat als je de muziek als een rustig achtergrondje hebt ...

Neem voor het gemak - ook al hou je daar niet van - dixieland muziek. Luister met stevig volume.  Welke instrumenten hoor je?  Draai nu het volume terug naar achtergrondniveau.  Welke instrumenten hoor je nog ?

Omdat Dixieland muziek een brede schakering aan instrumenten heeft is hiermee goed te bepalen wat er nog door komt - of niet.

Daarnaast: - en dat gebeurd vaker dan je denkt -  luister een uur en ga bij jezelf te rade of je het nog prettig  vind.
Als je vermoeidheidssymptomen krijgt van de muziek, ook al hou je van dat genre,  dan  zou ik die niet aanschaffen.  Uiteindelijk wil je een plezierige beleving.

Veel succes met het maken van keuzes !

gr.

Ton

renes59

Ooit een TL luidspreker gehoord van IMF die naar zeggen fullrange was. Die ging mij te laag, kreeg ik hoofdpijn van. En een TL gehoord waarvan de eigenaar in eerste instantie heel enthousiast was maar na een maand er weer vanaf wou omdat het net iets "te" was, luistermoe na een poosje luisteren. Zo heb ik ook luidsprekers gehoord van Elac waarvan ik dacht dat ze in de diepvries stonden, onaangenaam geluid. Al die ervaringen blijven hangen en bepalen mede hoe ik naar luidsprekers luister. Ik moet blind luisteren.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.