Focal liefhebbers hier?? Set gevonden.

Gestart door themaestro, januari 26, 2020, 23:32:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

themaestro

Zit erover te denken ooit mijn speakers te upgraden. Heb nu de Tannoy XT8F staan.
Iemand ervaring hier met de Focal 826W 30th Anniversary of met de JM Lab 926 Electra 926? Wetende dat ze aan een PM15S2 moeten hangen.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

xander32

Ik heb een Focal ht set gehad, met als fronts 816W.

Dat was prima voor een ht set maar in het stereo vond ik ze tekort schieten. M.n. het hoog kan behoorlijk pittig/fel zijn. Dat komt door de gebruikte Focal metaldome tweeter van alu/magnesium legering. Ik ben allergisch voor een aangezet hoog en scherpe s- en f- klanken.

Daarnaast heb ik ook positieve ervaringen; de Focal Sopra monitoren die Bert50 heeft gehad, waren echt prachtig. Naast Harbeth en B&W 805D3 het beste wat ik aan monitoren heb mogen horen tot op heden.

SB_Marantz

Andere speakers aanschaffen is altijd erg lastig want je hebt geen idee hoe deze het in jouw kamer zullen gaan doen vanwege de akoestiek en plaatsing mogelijkheid.
Metal/ titanium etc dome tweeters hoeven niet per definitie TE fel te klinken.
Dat is mede afhankelijk van de filtering.
Persoonlijk vind ik dit soort tweeters in vele maar niet alle gevallen wel mooier dan een soft dome.
Percussie wordt realistischer weergegeven.

Ga gewoon lekker onbevangen luisteren naar diverse merken en beperk je niet tot alleen Focal of JM lab.

Ik wil hier nog even wat dieper op in gaan.
Stel je hebt een leuke speaker gevonden en je gaat over tot aanschaf en komt thuis tot de conclusie dat het toch niet helemaal naar je zin is zijn er diverse mogelijkheden om het wel meer naar jouw smaak te krijgen.
Dwz simpelweg de toonregeling op je versterker te gebruiken of de speaker te modificeren zoals ik gedaan heb bij mijn Klipsch RF7 mk1.

In de oude ruimte klonken deze beter dan in de huidige woning.
Ik kon ze minder goed opstellen en had een mid probleem.
De keuze was simpel: Speakers weg doen of met andere middelen aan de gang.
Deze speakers hebben een compressie tweeter en geven alles eerlijk weer.
Is de opname ruk dan klinkt het ook ruk en bij een mooie opname is het geweldig.
De variabelen van de dragers zijn enorm!

Ik heb tig speakers hier gehad: Van Magnepan tot Infinity en alles daartussen maar niets kon aan de Klipschen ruiken.
Let wel: Dit is mijn smaak.
Ook kwam er een kennis elke week wel een keer met zogenaamde high end speakers op bezoek maar nee, geen partij voor de Klipschen.

Dus let goed op wat je koopt en ga niet af op verhalen van anderen met een andere smaak en akoestiek!

En vergeet niet dat er altijd mogelijkheden zijn om het beeld mooi homogeen te krijgen of naar je persoonlijke smaak.
Tekortkomingen zul je altijd ervaren.

Mocht je advies willen na aankoop mag je mij natuurlijk altijd benaderen.
Meer kan ik er op dit moment niet van maken.

Sommige mensen plempen hun speakers zomaar ergens neer en hebben dan een bonkende laagweergave of wat anders.
Zelfs gewoon een boekenplank model op een kastje of op de grond om maar wat te noemen en geven dan zonder pardon de schuld aan de versterker!

Ik denk of hoop dat je wat met deze info kunt.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

 :gp:

Inderdaad, elk mensen oor is verschillend!

mountainbiker

Ik kan je alleen mijn ervaringen delen. Weet niet wat je budget is.
Probeer een speaker te vinden die opgebouwd is uit maximaal en minimaal 3 units. Bas,mid,hoog waarvan de bas speaker minimaal een 8 inch is. Alles kleiner dan dat links laten liggen.
Zorg ervoor dat de woofer en mid zijn gemaakt van natuurlijke materialen zoals papier,hennep,bamboe of een mix daarvan.
Probeer basreflex systemen te vermijden en kies voor een zogenaamd gesloten systeem. Heb zelf 30 jaar geluisterd naar bas reflex en heb nu speakers met een gesloten systeem. Het is echt heel anders luisteren.
Sluit 2 hands of zelfbouw bij voorbaat niet uit.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

ranger

Mijn ervaring met focal is perfect heb de focal aria 936 aangestuurd door een marantz 3250 voor versterker en een marantz 170 eind versterker


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


xander32

De metaldome uit de Focal 800 serie vond ik te fel, te scherp klinken.

Maar het kan ook heel anders. Zo heb ik monitoren met beryllium en diamond tweeters gehad en die klonken zalig. En in mijn Glenair en Kensingtons ls zaten/zitten eveneens metaldome tweeters en die doen het voortreffelijk.

Citaat van: SB_Marantz op januari 27, 2020, 10:22:47
Andere speakers aanschaffen is altijd erg lastig want je hebt geen idee hoe deze het in jouw kamer zullen gaan doen vanwege de akoestiek en plaatsing mogelijkheid.
Metal/ titanium etc dome tweeters hoeven niet per definitie TE fel te klinken.
Dat is mede afhankelijk van de filtering.
Persoonlijk vind ik dit soort tweeters in vele maar niet alle gevallen wel mooier dan een soft dome.
Percussie wordt realistischer weergegeven.

Ga gewoon lekker onbevangen luisteren naar diverse merken en beperk je niet tot alleen Focal of JM lab.

Ik wil hier nog even wat dieper op in gaan.
Stel je hebt een leuke speaker gevonden en je gaat over tot aanschaf en komt thuis tot de conclusie dat het toch niet helemaal naar je zin is zijn er diverse mogelijkheden om het wel meer naar jouw smaak te krijgen.
Dwz simpelweg de toonregeling op je versterker te gebruiken of de speaker te modificeren zoals ik gedaan heb bij mijn Klipsch RF7 mk1.

In de oude ruimte klonken deze beter dan in de huidige woning.
Ik kon ze minder goed opstellen en had een mid probleem.
De keuze was simpel: Speakers weg doen of met andere middelen aan de gang.
Deze speakers hebben een compressie tweeter en geven alles eerlijk weer.
Is de opname ruk dan klinkt het ook ruk en bij een mooie opname is het geweldig.
De variabelen van de dragers zijn enorm!

Ik heb tig speakers hier gehad: Van Magnepan tot Infinity en alles daartussen maar niets kon aan de Klipschen ruiken.
Let wel: Dit is mijn smaak.
Ook kwam er een kennis elke week wel een keer met zogenaamde high end speakers op bezoek maar nee, geen partij voor de Klipschen.

Dus let goed op wat je koopt en ga niet af op verhalen van anderen met een andere smaak en akoestiek!

En vergeet niet dat er altijd mogelijkheden zijn om het beeld mooi homogeen te krijgen of naar je persoonlijke smaak.
Tekortkomingen zul je altijd ervaren.

Mocht je advies willen na aankoop mag je mij natuurlijk altijd benaderen.
Meer kan ik er op dit moment niet van maken.

Sommige mensen plempen hun speakers zomaar ergens neer en hebben dan een bonkende laagweergave of wat anders.
Zelfs gewoon een boekenplank model op een kastje of op de grond om maar wat te noemen en geven dan zonder pardon de schuld aan de versterker!

Ik denk of hoop dat je wat met deze info kunt.

themaestro

Hartelijk dank voor alle input heren. Heb sinds kort een PM15S2 gekocht en dit klinkt heerlijk met mijn Tannoy's Xt8f's dus voor nu ben ik effe happy.  Maar ik houdt wel MP in de gaten voor als er een mooie Focal deal voorbij komt.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

themaestro

Heb een schaduw setje met een PM17 MKII KI met een CD17 MKII KI en daar wil ik eens een setje Focals op horen.
Ik verneem op velerlei plekken dat de Focals nogal een pittig hoog kunnen hebben maar met de warmere en zachtere PM17 zou dit een hele mooie combo kunnen zijn.
Heb nu mijn  oog laten vallen op een Focal JM Lab Cobalt 816S, maar moet effe een setje MA Silver 6 zien te verkopen. :wink:
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

xander32

Die 17 serie vind ik nog steeds prachtig om te zien, vooral in het zwart.

Citaat van: themaestro op maart 10, 2020, 23:40:27
Heb een schaduw setje met een PM17 MKII KI met een CD17 MKII KI en daar wil ik eens een setje Focals op horen.
Ik verneem op velerlei plekken dat de Focals nogal een pittig hoog kunnen hebben maar met de warmere en zachtere PM17 zou dit een hele mooie combo kunnen zijn.
Heb nu mijn  oog laten vallen op een Focal JM Lab Cobalt 816S, maar moet effe een setje MA Silver 6 zien te verkopen. :wink:

themaestro

Focal bleef maar aan me trekken. Heb kunnen toeslaan op MP en voor weinig een set Focal JMLab Cobalt 816 S op de kop getikt. Heb ze net even proef gedraaid op mijn PM17 MK2KI en de CD17 ook in KI uitvoering.
Ooohhhh! Wat een heerlijke combinatie is dat. Prachtig hoog door die mooie tweeter, volgens mij uit de hogere Utopia lijn van Focal, en een heerlijk strak laag. Vooral het mooie laag sprak me erg aan, beter dan de MA RS6 set die ik ooit had, en die ik al erg goed vond. Daarnaast zien ze er ook nog eens mooi uit met die mooie kersen kleur op het fineer en de grijze metalen fronts. Erg tevreden mee voor een schaduw-setje. Zal straks even een foto uploaden hier.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

themaestro

Citaat van: themaestro op maart 17, 2020, 12:59:04
Focal bleef maar aan me trekken. Heb kunnen toeslaan op MP en voor weinig een set Focal JMLab Cobalt 816 S op de kop getikt. Heb ze net even proef gedraaid op mijn PM17 MK2KI en de CD17 ook in KI uitvoering.
Ooohhhh! Wat een heerlijke combinatie is dat. Prachtig hoog door die mooie tweeter, volgens mij uit de hogere Utopia lijn van Focal, en een heerlijk strak laag. Vooral het mooie laag sprak me erg aan, beter dan de MA RS6 set die ik ooit had, en die ik al erg goed vond. Daarnaast zien ze er ook nog eens mooi uit met die mooie kersen kleur op het fineer en de grijze metalen fronts. Erg tevreden mee voor een schaduw-setje. Zal straks even een foto uploaden hier.
Heb moeite hier foto's te uploaden. Iemand suggesties? Ik heb een Ipad Air2.
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "

NB

#12
Misschien is het formaat te groot? Of geen jpg.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

rexp

De Cobalt S heeft een titanium tweeter, die in die tijd in de Electra werd gebruikt. De Electra kreeg daarna een Aluminium/Magnesium tweeter, die zijn weg vond naar de Chorus, en vervolgens de Beryllium tweeter. Die BE tweeter kwam uit de Utopia lijn. Cobalt heeft dus nooit een tweeter gehad uit de Utopia lijn.

Betweter modus uit.

themaestro

Citaat van: rexp op maart 18, 2020, 21:06:06
De Cobalt S heeft een titanium tweeter, die in die tijd in de Electra werd gebruikt. De Electra kreeg daarna een Aluminium/Magnesium tweeter, die zijn weg vond naar de Chorus, en vervolgens de Beryllium tweeter. Die BE tweeter kwam uit de Utopia lijn. Cobalt heeft dus nooit een tweeter gehad uit de Utopia lijn.

Betweter modus uit.

Electra was het dus. Bedankt. Ik heb echter wel begrepen dat de Cobalt serie iets boven de Chorus serie was gepositioneerd. Heb ik dat wel goed?
Musical Fidelity cd transport x-ray v8, Musical Fidelity x-dac v8, Mystère ai11, Musical Fidelity M6Si,  PSB Synchrony One,  Tannoy XT8F, Sony PS-6750 met Nagaoka MP200, Fluance RT85 2M Blue.
" The message is in the music "