PM7200KI en SA8400 met ouderdomsverschijnselen

Gestart door MausJ, januari 18, 2020, 22:13:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MausJ

Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar nu is het tijd voor een eerste post.

Ik heb een PM7200KI en SA8400, die na jaren van trouwe dienst wat kuren beginnen te krijgen.  Ik ga ze vervangen door wat anders (ook Marantz) en wil deze twee dan in alle rust proberen op te lappen voor een tweede leven op zolder.

De SA8400 heeft moeite met het openen en sluiten van de lade.  Openen gaat meestal wel goed, maar bij het sluiten moet je 'm op het laatst een beetje helpen om de lade goed te laten sluiten.  Dat lijkt mij een probleem met de snaar/riem die de lade aandrijft.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is het inderdaad de snaar?  Zo ja, zijn die nog ergens te krijgen of is willekeurige snaar van ongeveer dezelfde lengte/dikte ook goed genoeg?
En misschien wel het belangrijkste: is dit een beetje zelf te doen?  Ben wel redelijk handig, maar heb geen ervaring met reparatie van CD-spelers.

De PM7200KI kraakt sinds kort, met name het linker kanaal.  Ik vermoed slechte solderingen, kan dat kloppen?
Nu heb ik wel een klein beetje soldeer-ervaring, maar dat stelt weinig voor.  Vroeger wel eens een connector aan een kabeltje gesoldeerd en een enkele keer iets op een printplaat gedaan, maar dat is het wel zo'n beetje.
Ik ben dus een beetje huiverig om met de versterker aan de slag te gaan...
Iemand enig idee wat het zou kosten om dit ter reparatie aan te bieden? En waar (regio Amersfoort)?

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt.

Maurice

Even een kick om hoog, iemand een idee voor een reparateur in omgeving Amersfoort?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MausJ

De SA8400 heb ik inmiddels verkocht via MP.  Het bleek dat sommige SACD's niet meer te lezen waren en dat schijnt een vaker voorkomende ouderdomskwaal te zijn die alleen is op te lossen met een nieuwe laser die niet of nauwelijks nog te krijgen is.  Dan is de lol er voor mij vanaf...

De PM7200KI blijkt dat de B-aansluiting van de speakers nog wel goed werkt zonder gekraak, dus die gebruik ik nu.  Mocht dat ook gaan kraken, zien we wel verder.  Wie weet houdt dit het ook weer ruim 10 jaar vol  :-)

The Good Son


SB_Marantz

De 7200 staat er om bekend dat de soldeerverbindingen erg snel scheuren.
Tevens erg vaak relais problemen.
Dat bij jouw model de system 2 of b uitgang het wel doet duidt op een versleten relais maar vlak punt 1 niet uit.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MausJ

Ik heb inmiddels een PM6006 en CD6006 in de woonkamer staan, de PM7200 doet dienst op zolder.  Met het min of meer verplicht thuiswerken komt dat niet heel verkeerd uit  :-D
Had best iets meer willen uitgeven voor een SACD speler, maar hetgeen Marantz nu in het assortiment heeft is mij te gortig.
Ik heb ook nog getwijfeld om ook een NA6006 aan te schaffen ter vervanging van een Chromecast Audio (nu aangesloten via de optische ingang), maar ik vind het de aanschaf daarvan voor mezelf niet in verhouding staan tot het verschil in gebruiksgemak en/of geluidskwaliteit.  Maar misschien verander ik nog van gedachten ;-)

The Good Son

Gefelicteerd met met je nieuwe aanschaf,
De 6006 serie is een prima  vervanging mits je niet te veel sacd's hebt.
Veel muziekaal plezier ermee!!

MausJ