Kwaliteit opname

Gestart door AlexH, januari 05, 2020, 20:19:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl_Fuchs

Wat is goed en wat is slecht? Laat ik het zo stellen, het hoeven voor mij niet enkel en alleen audiofiele opnames te zijn. Maar ik hoor wel binnen enkele seconden of de muziek/ opname mij bevalt of niet. En zo niet dan skip ik. Kan het nog mijn favoriete muziek zijn. 
Dus een slechte opname (althans op mijn main set en in mijn oren slecht klinkend) is voor mij een no go.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

renes59

Wat is goed en wat is slecht?, dat is ieder voor zich. Over Jennifer Warnes is iedereen het wel eens dat het goede opnames zijn en goed klinkt maar naar dit heel vaak te horen hebben gekregen ben je op een gegeven moment wel flauw van. Ik heb wel klinkt het nu slechter als voorheen?, dat ik even de CD The Hunter van haar in de cd-speler doe om toch even te checken of het allemaal nog klopt. Daar hoef ik geen CD van Hound Dog Taylor voor te gebruiken want dat is klankmatig eigenlijk niet om aan te horen maar muzikaal wel weer heel spannend.
Ook voor goede opnames geldt dat moet jezelf uitzoeken, namen krijgen is wel gemakkelijk dat is eenvoudiger zoeken. Niets zo persoonlijk als de audio hobby.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

The Good Son

Citaat van: renes59 op januari 05, 2020, 23:03:30
Ik lees dat het vreemd geworden vond dat het verhaal van goede opnames hier weinig voorbij komt. Nou die komen hier wel degelijk voorbij, moet je het forum doorzoeken. De term dat goed klinkende muziek begint bij de opname wordt hier regelmatig geopperd. Soms schrijft men verbeteringen in het geluid toe aan kabels etc, etc. Dingen die men dan noemt die zouden verbeteren zoals ruimte, diepte, hoogte worden al bij de opname vastgelegd hoe die dan kunnen verbeteren weet ik niet.
Aanraders zijn muziek van het Opus3 en Rounder label, dat zijn goede opnames. In Nederland hebben we Margriet Sjoerdsma en Fay Lovsky die cd's hebben met goede opnames, er zullen ongetwijfeld meerdere zijn. Het Stockfish label uit Duitsland staat bekend om de goede opnames maar zoals altijd is het ook een kwestie van smaak. Dit label heeft voor mij niet veel muziek want ik vind het vooral saaie muziek.
Het live album Undead van Ten Years After klinkt inderdaad goed. Nu vind ik jaren 60 muziek vaak beter klinken dan jaren 70 muziek.
Het gebruik maken van toonregeling en loudness is een keuze die men maakt, ik heb het niet en mis het niet.

Ik vind het opzich niet vreemd dat er op een Marantz forum voornamelijk over hardware word gepraat, ipv opnames en Masters, Marantz is tenslotte een hardware fabrikant.
Maar persoonlijk steek ik meer tijd in het opzoeken naar goede opnames/(re)Masters, dan naar weer een andere interlink, speakerkabel of cd-speler.
Naar mijn mening is hierbij veel meer winst te behalen, om muziek uiteindelijk beter te laten klinken,mede omdat via internet en streamingsdiensten veel te vergelijken valt, of net nu om een cd, lp of Highres  gaat!
Natuurlijk gaat het uiteindelijk om van muziek te genieten in welke hoedanigheid dan ook, maar als het kan dan graag ook op een hoogstmogelijk niveau.



renes59

Ik ben jaren geleden al gestopt met zoeken naar steeds beter, goed is goed genoeg. Ben wel steeds op zoek naar nieuwe muziek, zoals ik al zei goede opname is mooi meegenomen. Mijn smaak wordt steeds smaller en tegelijkertijd steeds dieper.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

The Good Son

Citaat van: xander32 op januari 06, 2020, 06:24:24
... onderwijl ben ik al enige tijd (jaren) in de fase aangekomen dat ik van alle mooie muziek kan genieten via mijn set, ongeacht de opname kwaliteit. Ik bezit geen audiofiele cd's en/of opnamen, geen hi-res e.d.

De ene keer luister ik naar cd ripps vanaf de nas, de andere keer naar Spotify of de afgelopen periode zelfs veel internetradio (Top 2000). Ja, ook ik hoor duidelijke verschillen in opnames, maar ik schenk daar verder geen aandacht aan. Ik ben zelfs allergisch voor audiofiele hi-res tingel tangel muziek, verschrikkelijk 😖

Maar over smaak ... ieder zijn/haar hobby 👍🏻
:gp: ik ben het helemaal met jou eens, maar mag ik het vreemd vinden dat, gezien jou installatie, je wel snel tevreden bent met Spotify ipv van een streamingdienst in hogere kwaliteit?
Ik vind het verschil best de moeite waard om er een paar euro meer per maand aan te besteden.

The Good Son

Citaat van: renes59 op januari 06, 2020, 21:27:15
Ik ben jaren geleden al gestopt met zoeken naar steeds beter, goed is goed genoeg. Ben wel steeds op zoek naar nieuwe muziek, zoals ik al zei goede opname is mooi meegenomen. Mijn smaak wordt steeds smaller en tegelijkertijd steeds dieper.

Ik niet, behoord nog steeds bij mijn hobby.
Ik vind het leuk om rond te neuzen naar betere cd's en lp's van albums die ik al in 3voud heb  :yes:

Maus

Citaat van: The Good Son op januari 06, 2020, 21:28:54
  :gp: ik ben het helemaal met jou eens, maar mag ik het vreemd vinden dat, gezien jou installatie, je wel snel tevreden bent met Spotify ipv van een streamingdienst in hogere kwaliteit?
Ik vind het verschil best de moeite waard om er een paar euro meer per maand aan te besteden.

Spotify is best goed bruikbaar. Tidal is echt niet beter, al beweren ze van wel.

Citaat van: agr64 op januari 06, 2020, 18:12:33
.... ja en ben ook nog steeds gebruiker van md's neem alleen bijna niet meer op. Voor het gemakk soms de stereo track van een blu-ray of dvd audio.

Ik gebruik Sonicstage met een NetMD dus ik kopieer rechtstreeks vanaf de PC. Geen gedoe met opname op tijd starten, vergeten dat hij doorloopt, rec levels net verkeerd ingeschat etc.

The Good Son

#22
Citaat van: Maus op januari 06, 2020, 22:16:28
Spotify is best goed bruikbaar. Tidal is echt niet beter, al beweren ze van wel.



Wat Tidal zelf vind van de kwaliteit van hun dienst, vind ik niet zo relevant, maar ik vind het persoonlijk beter dan Spotify, zeker als je het over een Dac streamt die MQA ondersteunt.






Maus

Ok... Ik vond het niet zo spannend, al is het al een paar jaar geleden dat ik het geprobeerd had.

Het ging omslachtig met de betaling, niet alle muziek was te vinden, en de kwaliteit niet beter. Maar mooi dat dat nu verbeterd lijkt dan!

AlexH

Citaat van: renes59 op januari 06, 2020, 16:30:51
Op mijn muziekzolder luister ik naar CD's. Tussen de CD's zitten grote verschillen wat klank betreft maar het gaat mij om de muziek, als het goed klinkt is dat mooi meegenomen.
Beneden luister ik naar Spotify via koptelefoon of via een Heos versterker met daaraan Missions M51. Hier van hetzelfde als het goed klinkt mooi meegenomen maar dat is geen doel op zich.

:gp:
helemaal mee eens. uiteindelijk gaat het mij ook om de muziek zelf.
het viel me de laatste tijd gewoon op dat sommige muziek minder klonk. ik dacht eerst dat het aan mijn installatie lag, maar toen veel muziek ook echt heel goed klonk, moest het wel aan iets anders liggen...
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

The Good Son

Citaat van: Maus op januari 06, 2020, 22:36:28
Ok... Ik vond het niet zo spannend, al is het al een paar jaar geleden dat ik het geprobeerd had.

Het ging omslachtig met de betaling, niet alle muziek was te vinden, en de kwaliteit niet beter. Maar mooi dat dat nu verbeterd lijkt dan!

Spotify heeft idd meer muziek te bieden, daar heb je wel een puntje, maar dat enkele obscure garagebandje wat ik op Tidal niet aantref, koop ik dan wel ergens anders.