Warme PM7000 ?

Gestart door Ronnie61, januari 03, 2020, 22:29:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie61

Goedenavond mannen, heb nog een vraagje over mijn PM7000...  :-) dit is toch geen klasse A versterker ? hij wordt  opvallend warm, is dit normaal bij dit model ? niet dat het echt heet wordt, maar het valt mij wel op als ik het vergelijk met mijn andere versterkers...  :?

lo

Yep, heb in het verleden ook een pm7000 gehad en die werd ook flink warm. Hoort kennelijk bij dit type en het is idd geen klasse A.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Ronnie61

Citaat van: lo op januari 03, 2020, 22:43:12
Yep, heb in het verleden ook een pm7000 gehad en die werd ook flink warm. Hoort kennelijk bij dit type en het is idd geen klasse A.

Ok bedankt, ach zolang die goed klinkt mag die warm worden  :wink:

xander32

Warmte is uiteindelijk nooit goed voor componenten; met dat gegeven kan je middels hun opstelling proberen rekening te houden. Probeer ze zo op te stellen dat ze de warmte die ze ontwikkelen goed kwijt kunnen.

Daarvoor heb ik bv. de legger in het tv dressoir moeten verzetten en de achterwand eruit moeten halen.
 
Citaat van: Ronnie61 op januari 03, 2020, 22:59:28
Ok bedankt, ach zolang die goed klinkt mag die warm worden  :wink:

xander32

... ik zie het al, je hebt het prima voor elkaar👍🏻



Ronnie61

Citaat van: xander32 op januari 04, 2020, 08:38:33
... ik zie het al, je hebt het prima voor elkaar👍🏻




hahah ja hij staat niet in de woonkamer maar werkt in de studio  :wink:

SB_Marantz

Citaat van: Ronnie61 op januari 03, 2020, 22:29:17
Goedenavond mannen, heb nog een vraagje over mijn PM7000...  :-) dit is toch geen klasse A versterker ? hij wordt  opvallend warm, is dit normaal bij dit model ? niet dat het echt heet wordt, maar het valt mij wel op als ik het vergelijk met mijn andere versterkers...  :?

In vergelijk met welke andere versterkers?
Het duurt erg lang eer deze types op bedrijfs temperatuur zijn.
Wat je zou kunnen doen is de kap er af halen en voelen of het linker en rechter koellichaam even warm worden.
Als dat niet het geval is, staat de bias er flink naast!



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ronnie61

#7
Citaat van: SB_Marantz op januari 04, 2020, 13:41:18
In vergelijk met welke andere versterkers?

Ik heb er verschillende staan, Arcam Alpha 9, Harman Kardon 6650R, Dual PA 5060, NAD C352, Rotel RT-02, en een B&W AURA VA-50, al wordt die dan wel weer veel warmer dan de Marantz  :lol: 
Zonder de kap van de Marantz te halen voel je de warmte al door de beide roosters heen komen, op dat gevoel afgaande komt de warmte gelijkwaardig omhoog, eigenlijk staat hij altijd te kort aan om een goed oordeel te vellen, ik draai er gemiddeld maar twee uurtjes per dag mee, het viel mij alleen op dat die zo snel op warmte komt  :-)

In de woonkamer staat een Yamaha voor- en eindversterker, de M-45, dat is een klasse A en die kan wel lekker warm worden als ik ervoor kies om klasse A te starten, een heel groot temperatuur verschil met het uitschakelen daarvan...

SB_Marantz

Citaat van: Ronnie61 op januari 04, 2020, 14:46:11
ik draai er gemiddeld maar twee uurtjes per dag mee, het viel mij alleen op dat die zo snel op warmte komt  :-)

Het duurt zeker een half uur eer de bias op de ingestelde waarde komt dus dan beginnen de koellichamen ook pas warmer te worden.
Voorlopige conclusie: De bias staat veel te hoog ingesteld.....maar meten is weten.
Ik heb er een aantal op de tafel gehad en het staat ook in het servive manual beschreven.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ronnie61

Citaat van: SB_Marantz op januari 04, 2020, 14:51:45
Het duurt zeker een half uur eer de bias op de ingestelde waarde komt dus dan beginnen de koellichamen ook pas warmer te worden.
Voorlopige conclusie: De bias staat veel te hoog ingesteld.....maar meten is weten.
Ik heb er een aantal op de tafel gehad en het staat ook in het servive manual beschreven.

Ik zal er eens op letten hoe snel ik daadwerkelijke warmte voel  :-)