Marantz Model 2226B Reviseren

Gestart door kromsam, januari 01, 2020, 15:30:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kromsam

Heb hier een Marantz 2226B staan die sinds eind jaren '70 niet meer is opengeschroeft. Het geluid is nog in orde samen met mijn Mission 760i's.

Wel is de versterker absoluut toe aan een revisie. Het voornaamste probleem is dat het linkeraudiokanaal is weggevallen. Dat wil zeggen dat de linker speakeraansluiting nog wel werkt, maar dat er enkel geluid uit komt in 'mono' stand (en dan is het dus het geluid van het rechterkanaal).

Ik hoop dat iemand er naar zou kunnen kijken en m'n mooie ouwe weer als een zonnetje kan laten lopen.

MPX

Probeer zelf eerst eens alle schakelaars en potmeters een keer of tig goed op en neer/links/rechts enz.

jrm

Afhankelijk waar je woont, zit o.a. Hal9000 in Rotterdam, SB_Marantz in Cuijk.

kromsam

Citaat van: jrm op januari 01, 2020, 23:41:18
Afhankelijk waar je woont, zit o.a. Hal9000 in Rotterdam, SB_Marantz in Cuijk.

Dank!

Ik woon zelf in Amsterdam, dus Rotterdam is het minst ver :). Ik ben nieuw op het forum, wat is de etiquette? Zelf een berichtje sturen of wachten tot ze zich in het topic komen voegen?

Maurice

Citaat van: kromsam op januari 01, 2020, 23:46:48
Dank!

Ik woon zelf in Amsterdam, dus Rotterdam is het minst ver :). Ik ben nieuw op het forum, wat is de etiquette? Zelf een berichtje sturen of wachten tot ze zich in het topic komen voegen?
Je kunt gewoon een berichtje sturen, of afwachten, net wat jij fijn vindt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

tbanis55

Hoi !

Mijn intuïtie zegt me dat het niet al te moeilijk kan zijn....
Hooguit lastig.

Eindtrappen doen het begrijp ik,  kortom,  voeding is er dus.
Ik verdenk de keuzeschakelaar;  eventueel de tape-monitor.......
Er vanuit gaande dat tot nu toe alle keuzes op hetzelfde uitkomen.  Dus Aux, Phono en radio doen allen hetzelfde.

kunstje dat je kan proberen is om met een kabeltje de tape-uit met tape-in rechtstreeks door te verbinden.

Probeer maar eens!

gr.
Ton

kromsam

Citaat van: tbanis55 op januari 02, 2020, 13:12:11
Er vanuit gaande dat tot nu toe alle keuzes op hetzelfde uitkomen.  Dus Aux, Phono en radio doen allen hetzelfde.

Dat is niet het geval. Ik kan schakelen tussen de verschillende standen. Of bedoel je dat in alle gevallen de linkerschakelaar het niet doet, dat is namelijk wel zo.

tbanis55

Voorlopig ga ik er vanuit dat bij de schakelaars iets mis is.
Zie bijlagen..... helaas bijlagen lukt niet...
m.v.g.
Ton

SB_Marantz

Je kunt natuurlijk bepaalde dingen opperen en proberen maar altijd lastig om op afstand te zeggen.
Dit probleem kan samen hangen met andere problemen buiten de normale slijtage verschijnselen.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

tbanis55

Hoi SB !

You're quite right ...
Van een afstand blijft het moeilijk. 
Specifiek voor deze situatie werkt kennelijk wel de L-mono stand;  eindtrappen zouden dan goed moeten zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat van alles wat voor de eindtrap zit 1 kanaal defect is.
Vandaar de optie om de tape-in en tape-out door te verbinden (of eventueel main -in en out).
Bij geen resultaat zou dat vermoedelijk de keuzeschakelaar zijn waar mogelijk een draad los zit.

Uiteindelijk blijft het - zonder hem open te maken -  een gok .

En natuurlijk kom je met het schema erbij een stuk verder;  even downloaden dus ....

gr.
Ton

P.s. ik heb er vertrouwen in dat het goed komt !

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM