PM-14S1 of PM-8006

Gestart door jackflash, december 30, 2019, 14:32:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Verschillen zijn er om waar te nemen, blij dat je je keuze gemaakt hebt.

Voor de rest is het hier goed vertoeven, zeg maar een soort Marantz kroeg lekker beppen / audio meuten en meer.

Heb het echt een keer zo bont gemaakt dat ik van Maurice gratis consumptie bonnen kreeg.

Een Marantz 0.0 % is goed weg te drinken.  pompom
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Zep

Citaat van: jackflash op december 31, 2019, 16:21:28
En ja, geloof het of niet, maar ik hoor toch wel verschil met mijn HT receiver  :wink:

Dat vind ik niet vreemd, het meest lastige voor een versterker is het laag aan te sturen. Met een goede stereo versterker heb je meer controle en grip op je 2 speakers dan zo'n volgestouwde HT receiver verdeelkast :-P
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

Citaat van: Zep op december 31, 2019, 17:53:12
Dat vind ik niet vreemd, het meest lastige voor een versterker is het laag aan te sturen. Met een goede stereo versterker heb je meer controle en grip op je 2 speakers dan zo'n volgestouwde HT receiver verdeelkast :-P


Bring it on !  :evil:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Het lijkt me handig om met zulke boude uitspraken even uit te leggen waarom dat zo zou zijn.  :gaap:


Ook al is een HT receiver volgebouwd, betekend dat niet dat zo'n ding geen laag zou kunnen versterken.
Je komt met zo'n uitspraak van een koude kermis thuis kan ik je verzekeren.

Maar ach je hangt er een wonder cable of wonder power cord aan et voila problem solved. (Sarcasm mode on)  :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Ik vind het wel om te lachen hoor ,zeker met de wetenschap dat hier een UCD met 175W @ 4 Ohm een dikke 15 inch   de muren laat scheuren  :schater:

Op fora's lees je her en der dat het niet kan ,althans 175 Watt i.c.m een 15 inch ,nee dat gaat niet wanneer je een woofer in een veel te kleine kistje laat spelen ,dan is de versterker niet onderbemeten maar de behuizing voor de woofer .

Hilarisch gewoon dat mensen nog steeds denken dat versterkers het verschil maken terwijl toch echt de parameters vd speakers is waar het om gaat .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zep

Citaat van: SB_Marantz op december 31, 2019, 18:14:23
Ook al is een HT receiver volgebouwd, betekend dat niet dat zo'n ding geen laag zou kunnen versterken.
Je komt met zo'n uitspraak van een koude kermis thuis kan ik je verzekeren.

Ik zeg nergens dat een HT receiver geen laag kan versterken...lezen is ook een vak  :gaap:

Wat ik in de jaren heb gehoord is dat het gros van de receivers minder strak laag laten horen dan een stabiele stereo versterker, vooral bij speakers met een lager rendement.
Kijk....dat niet iedereen dat kan horen is weer een ander verhaal    :evil:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

Zep wat versta je onder strak laag dan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Zep

Citaat van: TurboMarco op december 31, 2019, 18:24:35
Ik vind het wel om te lachen hoor ,zeker met de wetenschap dat hier een UCD met 175W @ 4 Ohm een dikke 15 inch   de muren laat scheuren  :schater:

Muren laten scheuren is iets anders dan echt kwaliteits muziek kunnen luisteren op hoog volume  :schater: :schater:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

Citaat van: Zep op december 31, 2019, 18:42:33
Muren laten scheuren is iets anders dan echt kwaliteits muziek kunnen luisteren op hoog volume  :schater: :schater:
Zet jij dan eens een 30Hz testone op jouw speakertjes met de versterker vol open ,daarna hebben we het er nog een keer over  :schater:

Als jouw speakertjes dat overleven mag je mij komen vertellen wat controle is  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Wat versta jij onder kwaliteits muziek ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Paul , hij had het in eerste instantie over controle  :-D

Volgens test je dat niet met welke muziek dan ook ,daarvoor zijn testtonen veel beter geschikt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Controle, een mooi woord dit fenomeen is al tig keren gemotiveerd uitgelegd.

Ben ook bij jouw thuis geweest met een NAD 218 THX eindtrap niks mis mee.

Hou het na deze posting op read only, denk dat alles wel gezegd is.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Citaat van: Zep op december 31, 2019, 18:37:52
Ik zeg nergens dat een HT receiver geen laag kan versterken...lezen is ook een vak  :gaap:

Wat ik in de jaren heb gehoord is dat het gros van de receivers minder strak laag laten horen dan een stabiele stereo versterker, vooral bij speakers met een lager rendement.
Kijk....dat niet iedereen dat kan horen is weer een ander verhaal    :evil:

Allereerst zijn lage tonen moeilijk te lokaliseren en ten tweede is deze sterk afhankelijk van de akoestiek.
Waarschijnlijk doel je op de DF wat geen enkele waarde heeft of althans waar elke versterker aan voldoet.

Tevens is het menselijk gehoor is het meest gevoelig in het middenhoge gedeelte van het muziek spectrum.

Je beweert van alles maar onderbouwt niets. :wink:

Nog maar een keer over de DF:

Voor een goede demping moet de uitgangs impedantie van de versterker zo'n tien keer lager zijn dan die van de luidspreker. Lager is ook goed, maar nauwelijks meer beter. Een waarde van 0.8 Ohm of lager is ok.

Vaak wordt niet de uitgangs impedantie opgegeven, maar de "dempingsfactor". Dit is een misleidende term die zo gedefinieerd is dat er gemakkelijk een groot getal ontstaat. De definitie is: 8 Ohm gedeeld door de uitgangsimpedantie van de versterker. Er wordt echter voorbij gegaan aan het feit dat de demping bepaald wordt door de som van de versterker impedantie, , de weerstand van spoelen in het wisselfilter en de gelijkstroom weerstand van de luidspreker zelf. En die laatste is zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm luidspreker. Het maakt dan niet erg uit of de versterker er een paar tiende of een paar honderste Ohm aan toe voegt.

Elk dempings getal groter dan 10 is goed. Grotere getallen zijn niet meer beter. (maar je ziet vaak waardes van 100 of 400)




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Zep

Citaat van: TurboMarco op december 31, 2019, 18:46:47
Zet jij dan eens een 30Hz testone op jouw speakertjes met de versterker vol open ,daarna hebben we het er nog een keer over  :schater:

Als jouw speakertjes dat overleven mag je mij komen vertellen wat controle is  :wink:

Hadden we het nu over "speakertjes" of versterkers?
De controle ligt wat mij betreft bij de versterker....en die draai je sowieso nooit vol open (jij wel waarschijnlijk)

En hoe moet ik nu een turbo-man uitleggen, die graag muren wil later scheuren en bij wie het waarschijnlijk nooit te "hard" kan zijn.....wat controle is?

Blijf jij vooral de muren omver blazen, dan luister ik verder muziek op niveau  :-P

Veel KNAL plezier straks  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

CBdicX

#44
Dat een receiver geen goed laag kan doen, of "minder strak", is klinkklare onzin.

De huidige receivers zullen dezelfde dempingsfactor (om maar weer deze veel gebruikte term te gebruiken) halen als een gemiddelde stereo versterker.
En wat gemiddeld is laat ik aan de stereo experts.
Dus de controle van het laag zit goed met een moderne receiver, en dan hebben die ook nog LFE met controleerbare (sub)woofer instellingen.
Complete controle voor welke speaker dan ook, zal met een stereo versterker toch wat lastige zijn, die doet gewoon zijn ding, of je dit nu aanstaat of niet.

A damping factor figure of around 20 is the break point for audibility with most loudspeakers we find in listening tests. Transistor amplifiers or receivers exceed this figure by a good margin and there is little difference between them in perceived bass control.

Heerlijk dit forum, tot ziens in 2020 !  byebye