PM-14S1 of PM-8006

Gestart door jackflash, december 30, 2019, 14:32:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackflash

Hoi,
Ik ben van plan mijn Home cinema systeem te upgraden (met nu nog de Marantz SR8002-ontvanger en een Marantz TT-15S1 en mooie Tannoy Revolution Signature DC6T speakers) en wil me meer richten op stereomuziek, in het bijzonder vinyl. Mijn volgende investering zal een stereoversterker zijn. Ik overweeg de nieuwe PM-8006, of de oudere (maar meer high-end) PM-14S1. Ik ben geen expert op technisch gebied, maar ik hoor het verschil tussen een kwaliteitssysteem en een budgetsysteem. Ik zou graag wat advies krijgen. Wat is belangrijk voor mij:

1. Kwaliteit van de phono stage. Ik wil mijn externe phono voorversterker (nu een ''goedkope'' Pro-ject Phono-box) kwijt en wil het in de versterker integreren. Hoe verhouden de twee versterkers zich op dit aspect?

2. Integratie met de SR8002 voor de luidsprekers. De SR8002 heeft pre-outs, dus dat is fijn. Ik geloof dat beide stereoversterkers een ''direct amp'' modus hebben, om zo de SR8002 te omzeilen bij stereo weergave, dus beide zouden het werk op dit punt doen. Maar is er een verschil in prestaties tussen de twee op dit vlak?

3. Het verschil in geluidskwaliteit. Natuurlijk wil ik de beste verbetering ervaren tussen de huidige opstelling en de nieuwe (met aangesloten stereoversterker). Welke van de twee geeft me het beste geluid. De SR8002 doet het behoorlijk goed m.b.t stereo weergave maar van wat ik heb gelezen, zou een dedicated stereoversterker een mooie stap voorwaarts moeten maken. Vraag: ga ik dit verschil goed merken en bij welke van de twee stereo amps zal dit het meest significant zijn?

Normaal gesproken geef ik de voorkeur aan 'nieuw' spul, maar in dit geval zijn er een aantal mooie gebruikte PM-14S1-apparaten op de markt, voor ongeveer dezelfde prijs als een nieuwe PM8002 (rond de 1100 euro).

Tot slot nog een zorgpuntje. Mijn SR8002 heeft een vermogen van 125 watt per kanaal. De PM8002 slechts 70 en de PM-14S1 90 watt. Matcht dat wel met mijn Tannoys? Ga ik geen last van vervorming krijgen bij hoog volume?
Een hoop informatie en wensen en eisen. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en opmerkingen!

VANZOMERENG

Hoi Jackflash,

Wil je nieuw of 2e-hands en wat is je budget.

Ik heb een 2e handse Marantz PM11S2 te koop en deze heeft meer als voldoende power voor jouw speakers
en een zeer goede ingebouwde phono-voortrap voor zowel MM als MC-elementen

jackflash

Hallo VANZOMERENG,
Als je mijn post goed leest, vind je daar de antwoorden op je vragen. Daarnaast ben ik niet geïnteresseerd in een PM11S2 (het onderwerp van mijn post is helder lijkt me?). En ik zou het fijn vinden als er op de punten in mijn post ingegaan wordt. Ik ben op zoek naar goed advies, niet naar iemand die me iets probeert te verkopen.

groeten
Michel

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

jackflash

 :gp:

Haha, nee hoor Paul. Maar hoopte op een wat meer inhoudelijkere discussie. Niet verwacht dat er meteen verkopers op in zouden haken...

Paul

Begrijp de verkoper, wellicht wat het wel iets voor je geweest.

Maar goed on topic maar weer.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Ik lees veel van hetzelfde de laatste tijd.
Versterkers matchen met speakers, vermogen en meer van dat soort dingen.
Je gaat op het gebied van geluids kwalitiet geen enkele winst boeken met een andere versterker als deze correct versterkt.

Ik zie het vaker dat er aan een HT bak een losse eindtrap gehangen wordt met meer max uitgansvermogen.
Het heeft simpelweg geen zin.
Ik en anderen hebben het al vele malen gepost.
Het enige wat je ''wint'' is wat meer SPL en om precies te zijn 3 dB wanneer de andere versterker 2 x maal zoveel max uitgangsvermogen kan leveren dan de andere.
3 dB is niet echt noemenswaardig.

Duidelijke verschillen merk je wanneer de opname beduidend beter is, Je akoestiek aanpakt en/of andere speakers koopt die aan de gestelde eisen voldoen in de luisterruimte.

succes.

NB:

In een eerder relaas typte ik al dat ik niet gecharmeerd ben van de huidige versterkers van welk merk dan ook vanwege de storingsgevoeligheid en de steeds meer toegepaste microprocessors.
Ook laat blijkbaar de tin samenstelling nog steeds te wensen over.
Scheurtjes gaan onherroepelijk voor storingen zorgen.
Het is een gesloten circuit dus 1 scheurtje (onderbrekeing) is voldoende voor een hoop ellende.

De beste apparaten werden voor 1977 gebouwd maar dan heb je weer te maken met old toimers en die hebben ook een éénmalige goede revisie nodig en zelfs dan kun je pech hebben, maar ook met nieuwe apparaten en vaak nog sneller als je zou verwachten.
Ik krijg steeds meer berichten over jonge apparaten zoals de pearl , PM11 S1,S2 en zelfs de S3 met defecten.
De S2 is al eens op bezoek geweest en daar mocht de bout al aardig overheen.

Een simpele model 1060 ging erg vaak met gemak 30 jaar storingsvrij mee en sommigen spelen nog gewoon goed zelfs zonder enig onderhoud.



Ken kessler heeft er eens een mooi verhaaltje over geschreven.
Quote: Na 30 jaar moest de netschakelaar vervangen worden en hij stond perplex dat het ding nog zo correct versterkte!








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

"ik hoor het verschil tussen een kwaliteitssysteem en een budgetsysteem"

Knap hoe doe je dat
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

renes59

Citaat van: John Wx op december 30, 2019, 20:52:48
"ik hoor het verschil tussen een kwaliteitssysteem en een budgetsysteem"

Knap hoe doe je dat
Dat wil ik ook wel eens weten. Iemand met gouden oortjes. :-D Er wordt hoog van de toren geblazen.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

jackflash

Citaat van: John Wx op december 30, 2019, 20:52:48
"ik hoor het verschil tussen een kwaliteitssysteem en een budgetsysteem"

Knap hoe doe je dat

Dat ik jullie dat hier uit moet leggen, haha. Heb hier nu een mooie setup staan die mijn vorige systeem van een paar honderd euro echt tot een lachertje maakt. Zelfs mijn vrouw hoort dat verschil.  :yes:

jackflash

Citaat van: SB_Marantz op december 30, 2019, 20:39:19

Je gaat op het gebied van geluids kwalitiet geen enkele winst boeken met een andere versterker als deze correct versterkt.

Ik zie het vaker dat er aan een HT bak een losse eindtrap gehangen wordt met meer max uitgansvermogen.
Het heeft simpelweg geen zin.
Ik en anderen hebben het al vele malen gepost.
Het enige wat je ''wint'' is wat meer SPL en om precies te zijn 3 dB wanneer de andere versterker 2 x maal zoveel max uitgangsvermogen kan leveren dan de andere.
3 dB is niet echt noemenswaardig.

Duidelijke verschillen merk je wanneer de opname beduidend beter is, Je akoestiek aanpakt en/of andere speakers koopt die aan de gestelde eisen voldoen in de luisterruimte.



Hoi, dank voor je reactie. Wel heel opmerkelijk om te lezen dat ik geen kwaliteitsverschil ga merken als ik een stereo amp toevoeg aan de HT receiver. Dat is uiteindelijk wel de reden voor mij voor de upgrade. Zeg je daarmee dat de SR8002 HT receiver die ik nu heb het net zo goed doet als bijvoorbeeld de PM8002?

Het is mij niet te doen om meer vermogen, het gaat mij om meer puurheid en zuiverheid van de bron, ofwel minder ruis en vervorming. Maar dat ga ik niet merken denk je? Ik snap uiteraard dat het begint bij de kwaliteit van de geluidsbron. Een slecht opgenomen LP zal niet ineens goed gaan klinken door een betere versterker. Anyway, mijn speakers, platenspeler en geluidsruimte ben ik tevreden over, dacht dat in mijn situatie ik met een stereo amp nog wel veel kon winnen. Het gaat me niet om extra decibellen, dat zou denk ik wel goed moeten komen (lees wel mijn ''zorg'' in mijn post ook hierover''.

Misschien kun je nog even verder toelichten waarom een stereo amp geen verbetering zal zijn voor mij. In dat geval kan ik de 1100 euro beter in wat anders steken  :-)

jackflash

Nog een toevoeging: het bizarre is trouwens dat de SR8002 125watt per kanaal heeft, terwijl die stereo amps respectievelijk 70 en 90 watt genereren. Dus ik zou er qua vermogen op achteruitgaan. Vraag is of ik dat überhaupt ga merken, want hoger dan 95 decibel kom ik toch niet in mijn luisterkamertje. Of zien jullie dit anders?

SB_Marantz

Citaat van: jackflash op december 30, 2019, 21:33:06
Dat ik jullie dat hier uit moet leggen, haha. Heb hier nu een mooie setup staan die mijn vorige systeem van een paar honderd euro echt tot een lachertje maakt. Zelfs mijn vrouw hoort dat verschil.  :yes:

En daaraan hangen of hingen welke speakers?
Dat maakt het verschil.  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jackflash

Citaat van: SB_Marantz op december 30, 2019, 21:50:17
En daaraan hangen of hingen welke speakers?
Dat maakt het verschil.  8-)

Ik heb nu mooie Tannoy Revolution signature DC6T's (zoals in mijn post te lezen valt). Hiervoor simpele oude Philips boekenplank meuk. Maar goed, nu maar weer even 'on topic' please...

CBdicX

#14
De meeste mensen (99%, die ene is pas overleden.....) ZIEN en weten het verschil in versterkers !!
Omdat zij weten wat een versterker kost word ervan uit gegaan dat de versterker van 2000 euro wel beter moet klinken dan die van 500 euro.
Die van 2000 euro ziet er prachtig uit, kost een berg geld, weegt een ton (simpel, is gewoon dik aluminium behuizing gebruikt ipv dun geperst plaat materiaal), en zie hier, deze klinkt beter / mooier.  :wink:

Enige verschil wat ik wel eens waargenomen heb is dat je de voeding kan horen brommen, heel licht maar toch.
Dat zal niet zo snel gebeuren met een duurdere versterker/receiver, maar dat is het.
En daar hoef echt geen +1000 euro voor te betalen.
Ik heb een Denon 520AE staan van 165,00 euro, is muisstil en versterkt  :-D

Grootste winst behaal je uit speaker verandering, die maken voor 99% het geluid, de rest is bijzaak.
In een blinde test gaat niemand zijn eigen versterker tussen 10 andere vandaan halen, hoe duur die ook is.
Alle andere "verhalen" hebben mensen zichzelf aangepraat of willen verschil horen (hij koste tenslotte ook 2000 euro), nou, dan hoor je het ook.
Stop je poen in de speakers en dan is de belangrijkste stap gezet.

Lekker een versterker kopen waar JIJ een goedgevoel bij krijgt, of die ziet er prachtig uit en past bij het bloemvaasje wat er bovenop moet, of dit nu 169,00 euro is of 2000 euro..........